Unga rådgivare mötte cheferna: Så blir VGR bättre!

Publicerad:

Ge mer feedback i vardagen – då trivs unga bättre på jobbet. Sätt fart på digitaliseringsarbetet och se till att involvera medarbetarna. Så löd några av de rekommendationer som Västra Götalandsregionens direktörer nyligen fick av sina unga rådgivare.

 – Vi behöver lyssna mer på de unga medarbetarna. Det är inte alltid min egen generation hänger med i allt nytt och förstår vad som är viktigt för de yngre, säger regiondirektör Ann-Sofi Lodin

Vartannat år utser hon därför unga rådgivare som får stötta henne och övriga i koncernens ledning med sina perspektiv på samhället, framtiden och Västra Götalandsregionens (VGR:s) verksamhet. De får också fördjupa sig i speciellt viktiga ämnen. Senast handlade det om feedback och digitalisering.

Ge oss feedback!

– Vi unga saknar feedback i vardagen. Medarbetarsamtalet en gång om året räcker inte för att känna sig sedd och bekräftad. Lusten att utvecklas minskar, säger Malin Kjellén, sjuksköterska på Skaraborgs sjukhus, när hon berättar om slutsatserna som hon och de andra unga rådgivarna nyligen presenterade för koncernens ledning.

De gav direktörerna en rad rekommendationer:

  1. Definiera vad feedback betyder för VGR och vad som förväntas av chefer och medarbetare.
  2. Föregå med gott exempel. Chefer har en nyckelroll. Låt chefsutbildningarna inkludera kunskap om hur man ger och tar emot feedback och vilka effekter det ger.
  3. Skapa fler forum för feedback. I dag är det upp till var och en att ge eller fråga efter återkoppling.

– De påpekar att en stark feedbackkultur är en förutsättning för VGR som attraktiv arbetsgivare och de har helt rätt. Feedback kostar inget, men ger stor effekt. Som respons på deras rekommendationer kommer vi att lyfta in kunskap och verktyg för feedback i våra chefsutbildningar, säger Ann-Sofi Lodin.

Digitalisering rätt väg - så kom igång!

Robin Back, ST-läkare inom Närhälsan och Närhälsan Online är en av de unga rådgivare som fördjupade sig i digitaliseringsfrågan. Ny teknik och AI är redan här, så var står VGR? Varför använder sig inte vården mer av webbokning och självtriagering till exempel? Självtriagering innebär att patienten fyller i uppgifter om sitt tillstånd på webben och sedan får en rekommendation om vart hen ska vända sig och hur snabbt hen bör göra det. Ännu smidigare blir det om de kan boka in sig till mottagningen direkt – också via webben. Sådana här system finns redan tillgängliga i Sverige och förenklar både för patienten och vården.

– Vårt råd till cheferna är att sätta igång. Vårt nuvarande arbetssätt är ohållbart i längden, men digitaliseringen hjälper oss att avlasta och spara tid. Se engagerade medarbetare som den enorma resurs de är. Involvera dem, inte minst medarbetare som arbetar direkt i vården. Det kan vara svårt att få loss dem eftersom de ofta är hårt schemabundna, men deras erfarenheter är viktiga i arbetet, säger Robin Back.

Krävs mod för att få saker att hända

– Framtidens samhälle ställer nya krav och därför moderniserar vi hälso- och sjukvården i grunden. Digitalisering är en viktig del i det. Jag brukar säga att vi inte ska nöja oss med att hänga med. Som Sveriges största offentliga arbetsgivare ska vi ligga i täten, så jag håller med de unga rådgivarna om att det är rätt väg framåt. Och deras analys att engagera medarbetarna stämmer med min egen. Vi kommer nu att ändra vår IS/IT-styrmodell så att det ska bli lättare att snabbt kunna genomföra digitaliseringsinitiativ, säger Ann-Sofi Lodin.

Hon säger att digitaliseringen dessutom är en viktig nyckel för att VGR ska kunna ändra arbetssätt.

– Om vi ska få saker att hända måste vi visa mod, för digitaliseringen kommer att ändra i princip allt. Vi måste se möjligheterna!

Det finns chans att påverka

Nu lämnar snart Malin, Robin och de andra över till en ny grupp unga rådgivare och här ger de några ord på vägen:

— Ta vara på tillfället att få ett helhetsperspektiv. Som ung rådgivare får du möjlighet att se hur stort VGR är, förstå sammanhangen och var och hur besluten fattas. Förbered dig inför mötena så får du ut mer av din medverkan. Det finns chanser att påverka, så var inte rädd att ställa frågor och uttrycka dina tankar.

Ann-Sofi Lodin själv säger:

– Jag har haft många mycket inspirerande och lärorika samtal med våra unga rådgivare, och den här omgången avslutades med mycket konkreta råd som jag direkt kunnat ta till mig.

Fakta

Som ung rådgivare inom VGR är du under 30 år, resultatinriktad, analytisk, samhällsorienterad och kommunikativ, samt har förmåga att tänka visionärt. Chefer nominerar medarbetare och regiondirektören beslutar sedan vilka som antas. Det är viktigt med en bredd – att flera förvaltningar och yrkeskategorier är representerade.

Läs mer här:

https://www.vgregion.se/om-vgr/organisation-och-verksamhet/unga-radgivare/

Bildtext:

Malin Kjellén, en av regiondirektörens unga rådgivare.

Foto: Bild och Media