Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

"Vattenplatsen" – outforskat område blev barnens favorit

Häromdagen fylldes parken framför huvudentrén vid Skaraborgs Sjukhus Skövde av förskolebarn från förskolan Rosenhaga i Skövde. De firade Förskolans Dag med att under lekfulla förhållanden avsluta ett tvåårigt projekt kring ekologi och hållbar framtid inom ramen för Reggio Emilia-pedagogiken.

Reggio Emilia är en pedagogik som utvecklats i Italien och som nu är spridd över hela värden, där grundtanken är en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

Utforskar platser

Denna upptäckarlust tas väl tillvara på Rosenhaga, som valde att koppla samman projektets ledord hållbar framtid och ekologisk känslighet med att låta barnen tillsammans med sina pedagoger utforska olika offentliga platser. Rosenhagas förskolebarn har fattat tycke för promenadstråket, dammen och skulpturen framför SkaS huvudentré och därför besökt platsen många gånger under olika årstider. De har vid sina besök undersökt många olika aspekter av miljö och natur men även samspel mellan människor i det offentliga rummet.

Minnet på bänken

Pedagogen Marie-Louise Olsson berättar:

-Området utanför SkaS stora entré var en intressant, outforskad plats. Vi kallar den Vattenplatsen, och det har blivit ”vår plats”. Som minne och avslutning av projektet är vi glada att ha fått tillåtelse att sätta upp en minnesplakett på en av de röda bänkarna runt dammen.

Alla som ville kunde också besöka en utställning längs promenadstråket runt dammen som visade ett litet axplock av förskolans arbete med projektet. De äldre barnen framförde "Vattenmolekyldansen" för sina kompisar, föräldrar och eventuellt andra förbipasserande, en dans som illustrerade molekylers rörelse i vatten vid fruset, flytande och kokande/gasformigt tillstånd.

Fakta Reggio Emilia är en pedagogisk filosofi som utvecklats på de kommunala förskolorna i den norditalienska staden Reggio nell'Emilia under snart femtio år.  Pedagogiken utgår från lyssnande, dokumentation och reflektion, liksom att se på olikhet som ett viktigt värde. Skapande, observation och dokumentation har stor betydelse i verksamheten. Barnet ses som rikt,  kompetent och nyfiket.

 

Bildtext:

Jolene Strömberg-Lagerin, Otto Toftedal, Ludvig Rosén, Siad Allrami samt Marie Louise Strömberg, förskollärare.

Foto: Bild och Media


Senast uppdaterad: 2018-05-23 09:19