Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Call to action-block

Används för att tydligt visa de viktigaste actions användaren ska göra på en sida. Syftet med blocket är att underlätta för användaren att snabbt utföra en uppgift. Blocket ska inte användas för att ersätta en vanlig länk.

Du kan länka till formulär, dokument, webbsidor eller system i ett call to action-block. Länkmålet ska vara det besökaren antagligen är på sidan för att göra och leda till en "action", att utföra en uppgift. I vissa fall kan länkmålet vara annat än att lösa en uppgift, och länken kan leda till exempelvis en manual eller annan användarsupport, om det är det viktigaste innehållet på webbsidan.

Blocket ska inte användas som en vanlig länk för fördjupande eller relaterad information.

  • Använd call to action när användaren ska lösa en uppgift eller ta en tydlig action. Fokus på att göra.
  • Använd inte call to action för fördjupad eller relaterad information.
  • Använd tydliga länktexter med uppmaning om möjligt.

Exempel på bra call to actions

“Sök jobb i VGR”

“Boka lokal i outlook”

“Sök utbildningar och kurser”

"Beställ behörighet"

Exempel på dåliga call to actions

"Information om Västra Götalandsregionen"

"Information om smittskydd"

För intranät

För intranätet ska blocket ligga högst upp på sidan, ovanför ingressen. Blocket ska göra det lättare för användaren att lösa sin uppgift som ofta är återkommande. Platsar inte innehållet överst på sidan så platsar det inte heller i ett call to action-block, eftersom blocket ska leda till de viktigaste uppgifterna för sidan.

Det bör inte ligga fler än fyra call to actions-block per sida. Blocket ska vara 2/3 brett på intranätet.

Senast uppdaterad: 2020-03-19 08:37