Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Sköt om din webbplats

För att behålla din webbsida aktuell och relevant för besökarna är det absolut viktigaste att den underhålls på ett strukturerat och organiserat sätt, inte att du publicerar så mycket information som möjligt.

Gallra med jämna mellanrum

Information på webben ska vara uppdaterad. Därför måste du gallra med jämna mellanrum.

Undersökningar av webbplatsen visar att Västra Götalandsregionen har användbar information men att den är svår att hitta. Ett sätt för att det ska bli enklare att hitta är att ta bort eller förbättra sidor som har få eller inga besök. Om du vet med dig att en sida med relativt få besök är relevant för besökarna, prova att lyfta fram den genom att skriva om texterna, flytta upp den i strukturen, eller lyft fram den till startsidan med hjälp av ett block.

Sidor som du vill behålla

Sidor som används av många vill du så klart ha kvar, hjälp besökaren genom att göra dem lättare att hitta.

  • Lyft fram det mest besökta innehållet på startsidor och högt upp i menyer.
  • Skapa utvalda träffar i sökmotorn (kallas keymatches), och hjälp sökmotorn hitta rätt information kopplat till vissa sökord.

Sidor som få besökare använder men som fler borde ha användning för behöver du förbättra så att fler hittar dem.

  • Om innehållet är användbart ska du skriva om sidan och göra den lättare att hitta, till exempel genom att använda relevanta sökord i rubriker och övriga texten, visa den högre upp i menyn, eller länka till sidan från relaterade sidor och/eller i andra kommunikationskanaler.
  • Låt det tydligt framgå när innehållet är inaktuellt (till exempel att nyheter samlas i ett arkiv där varje sida har ett publiceringsdatum).
  • Efter åtgärder, följ upp om användningen ökar. Om det inte sker, ta bort sidan helt.

Sidor som få använder men som vi enkelt vill kunna hänvisa till när vi får frågor utifrån.

  • Länka till sidan från sidor högre upp i menyn.
  • Visa inte sidan i menyerna.

Sidor du ska ta bort

  • Sidor som få använder och som har gjort sitt (konferenser, insatser, projekt). Är det mycket sidor? Fundera på om det går att sammanfatta till en sida, kanske med länkar till viktiga dokument.
  • Sidor som innehåller felaktig information.
  • Sidor som få använder men som du/VGR vill ha kvar för eget/internt behov. Spara ner innehållet på lämpligt ställe i stället för att ha det på webben.
  • VGR:s webbplatser arkiveras regelbundet så det är ingen fara att slänga en webbsida i papperskorgen. Om du har haft dokument som du är osäker på om de ska diarieföras och arkiveras kan du kontakta diariet som hjälper dig vidare.
  • Om du vet att sidan inte ska användas igen avpublicera inte bara utan kasta den i papperskorgen. Om du tänker använda samma sida senare med mindre ändringar så kan den naturligtvis ligga kvar i strukturen. När du avpublicerar sidor tänk på att underliggande sidor fortfarande är publicerade. 

Årshjul 

Med hjälp av en innehållskalender eller ett årshjul för webben håller du lättare ordning på vad som ska göras och när det ska göras. Det är ett viktigt verktyg.

Varje roll på webben har sitt eget område att uppdatera och hålla ordning på, och varje uppgift utförs två gånger per år. Alla uppgifter finns förklarade i ett eget dokument, men också i enklare punkt form här.

Innehållsansvariga

  • Se över text i februari och augusti.
  • Nyckelord i mars och september.
  • Kontaktuppgifter i april och oktober.
  • Se över bilder i maj och november.

Publiceringsansvariga

  • Granska och uppdatera webbsidor.
  • Följa upp statistik i mars och september.
  • Städa nyhetslistningar och nyhetsarkiv.

Ämnesansvarig kommunikatör

  • Statistikanalys i februari och augusti.
  • Sökmotorarbete i mars och september.
  • Strukturarbete i april och oktober.
  • Trendspaning i maj och november.

Webbförvaltningsgruppen

  • Statistikanalys i februari och augusti.
  • Uppdatera Webbhandboken i mars och september.
  • Genomföra användartester i april.
  • Trendspaning i maj och november.
  • Justera efter användartest i juni och juli.
  • Verksamhetsplanering i oktober.
  • Översyn förvaltningsplanen i december.
Senast uppdaterad: 2019-05-08 13:11