Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Sökmotoroptimering

Ingen sökmotor är bättre än det material den har att söka i. Ingen tycker om att spela "finns i sjön" när en vill hitta något snabbt. Hjälp sökmotorerna att bli bättre genom att följa några enkla tips.

De flesta besökarna på våra webbplatser hittar dit genom att använda sökmotorer, och passerar därför sällan startsidan. Men om våra sidor inte är rätt skrivna får de svårare att hitta dem. Sökmotoroptimering handlar om att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten på sökmotorer. 

Varför sökmotoroptimera?

Anledningen till att sökoptimera sin sida är ofta att du vill få fler besökare genom sökmotorer. Men ännu viktigare är att målgruppen, de som letar efter den typ av information du har publicerat, lätt ska kunna hitta den. Tänk på att dina sidor konkurrerar med andra sidor, kanske hundratals, i en sökning. Sökmotorer är kalibrerade för att  den som gör sökningen ska få det mest relevanta resultatet.

Därför finns inga genvägar till att hamna högt upp i sökningen, mer än att ha ett innehåll som är relevant för besökaren och att sidan följer de grundläggande reglerna för sökmotoroptimering:

  • Ha ett relevant innehåll på sidan utifrån sidans titel
  • Bestäm vilka nyckelord som är viktigast på sidan och använd dem i  rubriker, ingress och brödtext. Använd dem också i själva meta-informationen på sidan, men tänk på att ju tydligare och mer specifika nyckelorden är desto lättare att sökmotoroptimera. 

Sökmotorn skannar av din sida, letar efter nyckelorden i rubriker, ingress, brödtext och i metadatan, och utifrån det gör motorn en bedömning och en rankning. Om du har skött din optimering väl kommer du högre upp. Din sida blir alltså mer relevant för de sökord besökarna skriver in.

Vad kan du som redaktör själv göra?

Sökmotorerna strävar efter att belöna sådant som är till nytta för surfaren, till exempel god kvalitet, fyllighet, unikt material, uppdaterat innehåll och användarvänlighet.

Namnge din sida, i titeln, efter vad folk kan tänkas söka på och vad sidan innehåller. Namnet visas överst i webbläsaren som en sidtitel. Använd de ord folk kan tänkas söka på i sidans text. Rubriker, ingress och brödtext är viktigast för att få besökare genom sökmotorer.

Nyckelord

En sökmotors mål är att den som gör sökningen ska få det mest relevanta resultatet. Ditt mål bör vara att skapa ett innehåll som är relevant för besökaren och att sidan görs sökbar för sökmotorernas spindlar som söker igenom webben. Söker folk på "medicin" ger det inga träffar till en sida som bara nämner "läkemedel".

Att skapa nyckelord är också viktigt för att sökmotorn (hitta.vgregion.se) som är kopplad till vgregion.se ska hitta dina sidor.

Under fliken SEO på informationssidan fyller du i nyckelord, tänk på att nyckelorden ska enbart beskriva just den webbsidans innehåll, inte allt er verksamhet gör. För många irrelevanta nyckelord är sämre än inga alls. Specifika sidnamn och nyckelord är bättre än generella.  

Beskrivning av sidan (meta-description)

När externa sökmotorer hämtar beskrivning av sidan, så gör den det genom att plocka det första du skriver i din text. Därför är det viktigt att tänka på att ha bra nyckelord och säljande text i de första raderna. När det gäller sökmotorn på vgregion.se, skriv en bra beskrivning eller sammanfattning i fältet som heter sidbeskrivning på SEO-fliken i Episerver. När läsaren läser texten ska den kunna avgöra om det är relevant för dennes sökning, eller inte.

Rubriker och ingress

  • Sammanfatta det viktigaste i texten och använd sidans viktigaste nyckelord i rubrik och ingress
  • Sidans titel ska stämma överens med sidans innehåll
  • Formatera rubriker och mellanrubriker på rätt sätt, använd alltid formatering  i listan stilar, aldrig egna formateringar, fetstil eller liknande

Brödtext

  • Välj ut några nyckelord per sida och använd dessa i texten
  • Använd kontrasthöjande åtgärder för att stödja vertikal läsning. Ex fetstil, länkar, punktlistor och mellanrubriker

Bilder och dokument

  • Använd aldrig svenska tecken, mellanslag, stora bokstäver eller underscore på filnamn
  • Alla meningsbärande bilder ska ha alt-texter. Alt-texten ska vara skriven på ett enkelt, kortfattat och tydligt sätt och förklara bildens innehåll för de som inte kan se den. Använd samma nyckelord som man framhäver på sidan där bilden finns.

Interna länkar

  • Använd beskrivande länktext med nyckelord 
  • Länka internt till sidor som är viktiga
  • Använd alltid nyckelord som är relevanta för sidan du länkar till
  • Länka både uppåt och nedåt i din struktur

Externa länkar

  • Länka externt till sidor som är viktiga för användaren
  • Var försiktig med externa länkar högt upp i strukturen

Vad kan andra göra för att optimera webbsidan ytterligare

Sökmotoroptimering offpage, som det kallas, handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Om det finns många länkar från andra relevanta sidor, stiger sidan i aktning hos sökmotorn.

Alltså är det viktigt:

  • Att andra webbsidor som behandlar samma ämne länkar till den önskade sidan
  • Att se till att sidan kommer med i erkända länkkataloger
  • Att länk till din webbplats finns med om du äger någon form av sociala medier, som till exempel Facebook, Twitter, Wikipedia, LinkedIn, bloggar, forum och liknande.
Senast uppdaterad: 2019-09-27 07:12