Nyttan med informatik

Inom informatiken är målet att den information som dokumenteras i olika IT-system ska kunna utbytas inom och mellan systemen utan att tappa sin innebörd och att informationen tolkas på samma sätt oavsett vem som använder den.

Tekniska möjligheter för informationsutbyte mellan IT-system finns idag, men svårigheten är att informationen ska förstås och tolkas på samma sätt av både avsändare samt mottagare. Det ställer krav på en gemensam informationshantering och informationsstruktur. Arbete med informatik är därför viktigt att ta hänsyn till och arbeta med. 
 
Att korrekt information finns tillgänglig och kan utbytas inom eller mellan system har flera fördelar. Det gör exempelvis att dubbeldokumentation kan minska. Med dubbeldokumentation menas att hälso- och sjukvårdspersonalen behöver dokumentera information flera gånger i samma eller i separata system.  
 
Strukturerad information underlättar också övergången till en mer kunskapsstyrd vård, genom en tätare koppling mellan ny klinisk kunskap och IT-stöd. Genom att IT-stöden försörjs med klinisk kunskap, exempelvis genom vårdprogram, rekommendationer och rutiner kan kunskapen uppmärksammas och användas av hälso- och sjukvårdspersonal. Lättillgänglig kunskap bidrar till en mer jämlik och resurseffektiv vård.   

När informationen som vården producerar är strukturerad och enhetlig förbättras kvalitén på utdata på så sätt att den blir jämförbar. Det skapar nya möjligheter för uppföljning till myndigheter och forskning. Idag är det ofta ett hinder för forskning att alla dokumenterar på olika sätt.  

Nyttor med informatik

  • Dubbeldokumentationen för hälso- och sjukvårdspersonalen minskar, vilket innebär minskad tidsåtgång för olika arbetsuppgifter och lägre kostnader. 
  • Det blir enklare att dra nytta av digitaliseringens möjligheter, exempelvis användning av kunskapsstöd och artificiell intelligens (AI). 
  • Ökad kontroll över hur IT-system fungerar och används. 
  • Framtida upphandlingar av IS/IT system blir mer träffsäkra, utifrån verksamheternas behov. 
  • Arbetet med verksamhets-, kvalitets-, och kunskapsutveckling blir mer effektivt, eftersom informationen från början är strukturerad. 
  • Ökad patientsäkerhet då informationen blir svårare att feltolka och betyder samma sak i olika system.