Rekryteringsannonser

Här hittar du mallar för rekryteringsannonser. Använd dem som utgångspunkt för att skapa nya annonser i ett aktuellt format.

Mallarna för rekryteringsannonser hittar du i mediebanken och i Adobe Libaries. Klicka på digitalt eller print för att hitta rätt mall. Mallarna för sociala medier hittar du också i canva.com. 

Mallar för rekryteringsannonser i mediebanken

Mallar i Canva


Börja med grejen!

I annonser är det viktigt att säga det viktigaste först. Det är särskilt angeläget i sociala medier där flödet passerar fort och tiden för uppmärksamhet är mycket kort. Det betyder till exempel att yrket tar mest plats, därefter förvaltning och verksamhet. Resten av informationen om tjänsten hänvisas till aktuell jobbannons på VGR:s hemsida, där det finns mer utförlig information.

Emotionella beskrivningar om tjänsten undviks i annonser men kan med fördel användas i jobbannons på VGR:s hemsida.

När det finns utrymme kompletteras annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” för att göra den aktiv och framåtlutad. Konceptet används för VGR som arbetsgivare.

Budskapsordning

  1. Yrke
  2. Förvaltning
  3. Verksamhet
  4. Ort
  5. Anställningsform
  6. Sista ansökningsdag
  7. Referensnummer
  8. Kort beskrivning om tjänsten
  9. Kommunikationskoncept ”Spela roll”
  10. Bild

Kommunikationskoncept: Spela roll

Som arbetsgivare använder VGR kommunikationskonceptet ”Spela roll”.

Det är ett uttryck för att göra något meningsfullt – något man själv tror på och något som andra människor har nytta av. Det berättar om VGR:s yrken som ”spelar roll”, oavsett om medarbetaren jobbar inom sjukvård, kultur
eller utbildning.

Konceptet attraherar både den lösningsorienterade medarbetaren som tycker det är spännande att lösa problem här och nu såväl som den strategiska medarbetaren som vill lösa morgondagens utmaningar.

Bildriktlinjer

Bilder ska

  • användas sist och om det finns ett stort behov.
  • vara av hög kvalité t.ex. vara tagen av en fotograf.
  • följa VGRs övergripande bildriktlinjer.
  • föreställa ett porträtt på en "medarbetare".
  • vara lugn och inte plottrig, med plats för text.
  • ha tillåtelse från modellen att användas i annonser.

I mediebanken finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.

Godkända annonsbilder

För att lägga till en bild i albumet med förvalda godkända bilder, kontakta Åse Guldbog via e-postadressen ase.guldbog@vgregion.se.

Exempel på annonser i tryckta kanaler

Print: Små annonser

Här finns grundläggande information om tjänsten. Det är tillräckligt mycket plats för att berätta vad som söks och var tjänsten är placerad. Fördjupad information finns att läsa mer om på jobbannons på VGR:s hemsida.

blå annons Skaraborgs sjukhus söker arbetsterapeut

Exempel på liten printannons.


Print: Stående annons

Berätta lite mer om den specifika tjänsten i löpande text. Om utrymme ges finns möjlighet att ladda varumärket med kommunikationskoncept i botten av annonsen. Det ska inte konkurrera med huvudbudskapet.

grön annons Folkhögskoleförvaltingen söker lärare

Exempel på stående printannons.


Print: Stående annons med bild

När utrymme finns är det möjligt att ladda annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” tillsammans med en bild.

Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.

Godkända annonsbilder

blå annons Sahlgrenska Universitetssjukhuset söker sjuksköterska

Exempel på stående printannons med bild.


Print: Liggande annons

blå annons Sahlgrenska Universitetssjukhuset söker sjuksköterska

Exempel på liggande printannons.


Print: Stående annons med flera tjänster

Större ytor kan användas till att annonsera flera tjänster på samma yta. Där är det viktigt att hålla informationen kort och hänvisa till aktuell jobbannons
på VGR:s hemsida.

röd annons förvaltningen för kulturutveckling söker museiutvecklare och museiassistent

Exempel på stående printannons med två tjänster.


Exempel på annonser i digitala kanaler

Webb: Små annonser

I digitala medier finns möjlighet att arbeta med kommunikation på flera sidor genom att använda bildspel i GIF-animation. Håll texten kort då varje sida i animationen visas kort tid.

grå annons koncernkontoret söker systemutvecklare sida ett
grå digital annons koncernkontoret sida två

Exempel på digital annons med information på två sidor

 

 


Webb: Liggande

Grön liggande annons Folkhögskoleförvaltningen söker lärare
gul liggande annons sida två med text om tjänsten
lila liggande annons med texten Spela roll i stort

Exempel på liggande digital annons över tre sidor


Sociala medier, karusellannons, 1:1

I sociala medier rullar flödet fort, därför är det viktigt att hålla sig kortfattad. Med ett bildspel i sociala medier, även kallat karusell, finns möjlighet att bygga budskap stegvis så att mottagaren kan välja att läsa mer. Syftet är att leda mottagaren till läsa hela platsannonsen på VGR:s webbsida. Glöm inte att posttexten är en del av annonsen.

Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.
Det är dessa.

Exempel Sociala medier 1:1 sida 1
Exempel Sociala medier 1:1 sida 2
Exempel Sociala medier 1:1 sida 3
Exempel Sociala medier 1:1 sida 4

Sociala medier, stories, 9:16

I stories är det ännu viktigare att vara kortfattad och endast lyfta de viktigaste sakerna med tjänsten. Mottagare läser inte långa texter i detta formatet. Här saknas möjlighet till posttext, därför vill vi att besökaren ska klicka på länken längst ner i annonsen för att läsa mer.

Exempel på sociala medier stories sida 1
Exempel på sociala medier stories sida 2
Exempel på sociala medier stories sida 3
 
Exempel på sociala medier stories sida 4