Annonsmallar för rekrytering
Läs dokumentet som pdf.
Här hittar du mallar för rekryteringsannonser. Använd dem som utgångspunkt för att skapa nya annonser i ett aktuellt format.
Mallarna för rekryteringsannonser hittar du i mediebanken och i Adobe Libaries. Klicka på digitalt eller print för att hitta rätt mall. Mallarna för sociala medier hittar du också i canva.com.
Mallar för rekryteringsannonser i mediebanken
I annonser är det viktigt att säga det viktigaste först. Det är särskilt angeläget i sociala medier där flödet passerar fort och tiden för uppmärksamhet är mycket kort. Det betyder till exempel att yrket tar mest plats, därefter förvaltning och verksamhet. Resten av informationen om tjänsten hänvisas till aktuell jobbannons på VGR:s hemsida, där det finns mer utförlig information.
Emotionella beskrivningar om tjänsten undviks i annonser men kan med fördel användas i jobbannons på VGR:s hemsida.
När det finns utrymme kompletteras annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” för att göra den aktiv och framåtlutad. Konceptet används för VGR som arbetsgivare.
Som arbetsgivare använder VGR kommunikationskonceptet ”Spela roll”.
Det är ett uttryck för att göra något meningsfullt – något man själv tror på och något som andra människor har nytta av. Det berättar om VGR:s yrken som ”spelar roll”, oavsett om medarbetaren jobbar inom sjukvård, kultur
eller utbildning.
Konceptet attraherar både den lösningsorienterade medarbetaren som tycker det är spännande att lösa problem här och nu såväl som den strategiska medarbetaren som vill lösa morgondagens utmaningar.
Bilder ska
I mediebanken finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.
Godkända annonsbilder
För att lägga till en bild i albumet med förvalda godkända bilder, kontakta Åse Guldbog via e-postadressen ase.guldbog@vgregion.se.
I sociala medier rullar flödet fort, därför är det viktigt att hålla sig kortfattad. Med ett bildspel i sociala medier, även kallat karusell, finns möjlighet att bygga budskap stegvis så att mottagaren kan välja att läsa mer. Syftet är att leda mottagaren till läsa hela platsannonsen på VGR:s webbsida. Glöm inte att posttexten är en del av annonsen.
Det finns förvalda bilder som följer riktlinjerna som ska användas i annonserna och som är fria för alla att använda.
Det är dessa.
I stories är det ännu viktigare att vara kortfattad och endast lyfta de viktigaste sakerna med tjänsten. Mottagare läser inte långa texter i detta formatet. Här saknas möjlighet till posttext, därför vill vi att besökaren ska klicka på länken längst ner i annonsen för att läsa mer.