Annonsmallar för rekrytering
Läs dokumentet som pdf.
Annonser som märks: Här hittar du mallar för rekryteringsannonser. Använd dem som utgångspunkt för att skapa nya annonser i ett aktuellt format.
Mallarna för rekryteringsannonser hittar du i mediebanken. Klicka på digitalt eller print för att hitta rätt mall. Mallarna för sociala medier hittar du i canva.com.
OBS! För att använda mallarna i Canva behöver du kopiera projektet, inte göra redigeringar direkt i mallen. Logga in i Canva. Klicka på Arkiv och sedan Gör en kopia. Du måste vara inloggad innan du klickar på Gör en kopia.
I annonser är det viktigt att säga det viktigaste först. Det är särskilt angeläget i sociala medier där flödet passerar fort och tiden för uppmärksamhet är mycket kort. Det betyder till exempel att yrket tar mest
plats, därefter förvaltning och verksamhet. Resten av informationen
om tjänsten hänvisas till aktuell jobbannons på VGR:s hemsida, där
det finns mer utförlig information.
Emotionella beskrivningar om tjänsten undviks i annonser men kan med fördel användas i jobbannons på VGR:s hemsida.
När det finns utrymme laddas annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” för att göra den aktiv och framåtlutad. Konceptet används för VGR som arbetsgivare.
Bildriktlinjer och riktlinjer för bildhantering kommer inom kort.
Som arbetsgivare använder VGR kommunikationskonceptet ”Spela roll”.
Det är ett uttryck för att göra något meningsfullt – något man själv tror på och något som andra människor har nytta av. Det berättar om VGR:s yrken som ”spelar roll”, oavsett om medarbetaren jobbar inom sjukvård, kultur
eller utbildning.
Konceptet attraherar både den lösningsorienterade medarbetaren som tycker det är spännande att lösa problem här och nu såväl som den strategiska medarbetaren som vill lösa morgondagens utmaningar.
Här finns grundläggande information om tjänsten. Det är tillräckligt mycket plats för att berätta vad som söks och var tjänsten är placerad. Fördjupad information finns att läsa mer om på jobbannons på VGR:s hemsida.
Berätta lite mer om den specifika tjänsten i löpande text. Om utrymme ges finns möjlighet att ladda varumärket med kommunikationskoncept i botten av annonsen. Det ska inte konkurrera med huvudbudskapet.
När utrymme finns är det möjligt att ladda annonsen med kommunikationskonceptet ”Spela roll” tillsammans med en bild. Bildriktlinjer och riktlinjer för bildhantering kommer inom kort.
Större ytor kan användas till att annonsera flera tjänster på samma yta. Där är det viktigt att hålla informationen kort och hänvisa till aktuell jobbannons
på VGR:s hemsida.
I digitala medier finns möjlighet att arbeta med kommunikation på flera sidor genom att använda bildspel i GIF-animation. Håll texten kort då varje sida i animationen visas kort tid.
I sociala medier rullar flödet fort, därför är det viktigt att hålla sig kortfattad. Med ett bildspel i sociala medier, även kallat karusell, finns möjlighet att bygga budskap stegvis så att mottagaren kan välja att läsa mer. Syftet är att leda mottagaren till läsa hela platsannonsen på VGR:s webbsida. Glöm inte att posttexten är en del av annonsen. Bildriktlinjer och riktlinjer för bildhantering kommer inom kort.
I stories är det ännu viktigare att vara kortfattad och endast lyfta de viktigaste sakerna med tjänsten. Mottagare läser inte långa texter i detta formatet. Här saknas möjlighet till posttext, därför vill vi att besökaren ska klicka på länken längst ner i annonsen för att läsa mer.