Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Information om Coronavirus covid-19

  • Endast du som har en bokad tid får komma in på mottagningen, inga anhöriga, partners eller medföljande barn.
  • All drop-in är stängd, vi tar bara emot dig med en bokad tid.
  • Från och med 26:e mars ställs viss cellprovtagning in. Du som fått en kallelse för cellprov är välkommen.
  • Har du har tecken på coronavirus eller annan smittsam sjukdom som feber, hosta, utslag, kräkning eller diarré – då ska du INTE besöka mottagningen.

Om du har allmänna frågor om covid-19, ring 11313, läs Folkhälsomyndighetens frågor och svar eller Aktuellt läge om covid-19 i Västra Götaland Misstänker du att du är drabbad av coronaviruset läs på 1177.se om hur du kontaktar vården

Skydda dig och andra från smittspridning
Protect yourself and others

Information på svenska  Information in English

از خود و دیگران در برابر انتشارعفونت محافظت کنی د - dariاز ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺟﮭﺖ ﺷﯿﻮع ﺑﯿﻤﺎری ﻣﺴﺮی ﮐﻮوﯾﺪ- ۱۹ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﮐﻨﯿﺪ - farsiSuojele itseäsi ja muita infektion leviämiseltä - finska, Protégez-vous et protégez les autres contre la propagation du virus - franska保护自己及他人不受病毒的侵害 - kinesiskaد ﺳﺮاﯾﺖ د ﺧﭙﺮﯾﺪو ﻧﮫ ﺗﮫ ھﻢ ﺧﭙﻞ ځﺎن او ھﻢ ﻧﻮر ﮐﺴﺎن وﺳﺎﺗﮫ - pashtoChroń siebie i innych przed rozprzestrzenianiem się zakażenia - polskaAdigu is ilaali dadka kalena ka ilaali in cudur ku faafo - somaliskaProtégete y protege a las demás personas de la propagación de la infección - spanskaንባዕልኻን ንኻልኦትን ካብ ለበዳ ሕማም ተኸላኸል - tigrinjaSchützen Sie sich und andere vor einer Infektion - tyska

New multi-language phone line about the coronavirus

Leva - Livet med bebis

leva_intro.jpg
säng.jpg

Det är en stor omställning att bli förälder. Hela identiteten förändras och plötsligt har du ansvar för en ny liten människa som är helt beroende av dig. Du får inte sova ordentligt och du upplever säkert en massa krav utifrån, om att småbarnslivet ska vara på ett visst sätt. Alla föräldrar reagerar olika på det här. Dela gärna dina känslor med någon i din närhet.

Amma_2.jpg

Ditt barn behöver knyta an till någon som ger tröst och trygghet. Det är viktigt för att barnet ska må bra och utvecklas som person. Du skapar förutsättningar för en bra anknytning genom att prata med barnet, erbjuda fysisk närhet och låta barnet känna din naturliga doft. Undvik därför starka parfymer.

är du sur.jpg

Efter förlossningen kan det vara hormonkaos i kroppen hos den som fött barnet. Även för en partner kan känslorna pendla kraftigt. Många nyblivna föräldrar känner sig ledsna några dagar efter att barnet har fötts, vilket kan vara en stress i sig när man ”borde” vara lycklig. Det kallas för ”tredagarsgråten” eller ”baby blues” och brukar gå över inom två veckor. Om det inte går över kan det vara en förlossningsdepression. Då är det viktigt att få hjälp.

Kontakta barnmorskemottagningen eller BVC om du behöver stöd och råd.

Det är din tur.jpg

Att ha små barn är kanske den största påfrestningen som finns för en relation. Med sömnbrist, oro, krav och stress är det svårt att vara sitt bästa jag. Dessutom är det fullt fokus på barnet, vilket gör det lätt att tappa bort sin partner. Att bli påmind om det här ibland kan hjälpa dig att tackla vardagens utmaningar. Det hjälper också att prata och försöka ta er tid för varandra, även om det bara är korta ögonblick.

Egentid och tillsammanstid_2.jpg

När det gäller tid är det stor skillnad på livet med och utan barn. Som nybliven förälder brukar det vara svårt att hinna med allt man vill göra. Om du lever i en parrelation får du också mindre tid för det vuxna förhållandet. Det går ju att lösa av varandra för att skapa utrymme för egentid, men det behövs ofta ett aktivt beslut för att planera tillsammanstid. Poängen med det är att inte tappa kontakten med varandra. För hela familjen vinner på att föräldrarna har det bra tillsammans.

mer plats.jpg

Som par kan ni prova övningen ”De fem magiska timmarna”. Den handlar om att lägga totalt fem timmar i veckan på att träna upp nya vanor som stärker relationen. Övningen är uppdelad på fem enkla insatser. Här kommer den första…

När ni skiljs åt på morgonen
Ta reda på minst en sak som din partner ska göra under dagen. Det kan vara allt från ett viktigt möte till ett besök hos tandläkaren eller att gå ut med vagnen.

Tidsåtgång: 2 minuter om dagen x 5 arbetsdagar Totalt: 10 minuter

 

När ni träffas igen på kvällen
Ta en stund på kvällen där ni båda får utrymme att klaga eller berätta vad som varit bra under dagen. Här tar ni upp alla problem utanför förhållandet, men också dagens händelser i stort och smått. Den andra lyssnar och stöttar.

Tidsåtgång: 20 minuter x 5 arbetsdagar Totalt: 1 timme och 40 minuter
 
 

Visa varandra uppskattnin
Ta vara på vardagliga ögonblick då du kan visa hur mycket du uppskattar din partner.

Tidsåtgång: 5 minuter om dagen x 7 dagar Totalt: 35 minuter

 

Närhet och ömhet
Rör vid varandra, kramas, pussas och smek varandra. Försök släppa de små irritationsmomenten som funnits under dagen och säg god natt på ett ömt sätt.

Tidsåtgång: 5 minuter om dagen x 7 dagar Totalt: 35 minuter


Träff på tu man hand
Se till att få en stund för er själva då ni passar på att plocka upp ”lösa trådar” och visar intresse för varandra. Fundera över frågor att ställa till din partner som: Hur gick det med …? Hur känns det inför …? Vad tycker du att vi ska göra i …?

Tidsåtgång: 2 timmar en gång i veckan Totalt: 2 timmar

Total slutsumma: 5 timmar

sova isär.jpg

Det kan ta tid att hitta tillbaka till närhet och sexualitet efter att man har fått barn. Många par tror att de är ensamma om det här. Men det är helt normalt att lusten kommer och går i olika perioder. Samtidigt är det bra att inte tappa bort kärleksrelationen där närhet och sexualitet finns med. Det viktigaste är att våga prata med varandra om förväntningar och behov. Försök göra det utan att någon blir sårad, känner sig avvisad eller pressad.

Sen.jpg
  • Tänk på samtalstonen. De flesta samtal slutar i samma ton som de började.
  • Gissa inte vad den andra tycker eller känner. Fråga istället!
  • Beskriv dina egna tankar och känslor: Jag tycker, jag tänker, jag känner, jag vill.
  • Undvik anklagelser och generaliseringar som: Du är alltid, du vill aldrig, du gör alltid.
  • Se till att förstå vad den andra menar. Ställ kontrollfrågor som: Menar du så här?
  • Acceptera era olikheter och var snälla mot varandra.
Åh vad roligt.jpg

Att få besök av vänner och familj kan kännas både roligt och jobbigt. Kom ihåg att du inte måste ta emot någon om ni inte är redo för det. Ta det i er takt och fokusera på att må så bra ni kan. Det borde alla förstå och respektera.

Sova tillsammans_1710290017.jpg

Att sova ihop med sin bebis är omdiskuterat. Enligt Socialstyrelsen är det säkrast för barn under tre månader att ligga på rygg i en egen säng. Detta för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Alla barn nöjer sig inte med att sova i egen säng. Om barnet ska sova i din säng är det bra att lägga hen vid huvudändan i ett babynest. Då minskar risken för att råka lägga täcket över barnets ansikte. Det är också viktigt att barnet inte blir för varmt. En pyjamas och en tunn filt brukar vara lagom.

När barnet känns otröstligt_301455563.jpg

Barnskrik väcker starka känslor. Det kan kännas hopplöst och kan driva den mest tålmodiga föräldern till vansinne. När du känner att ingenting fungerar och att du inte orkar mer ska du lägga ner barnet och ta en paus. Om du har en partner i närheten kan du be om avlastning. Vad som än händer ska du aldrig skaka ditt barn. Behöver du råd och stöd kan du alltid kontakta BVC.

Bära bebis_233060395.jpg

Det kan vara frustrerande att barnet vill bli buret hela tiden. Men det är väldigt vanligt och en sund överlevnadsdrift från barnets sida. Något av det bästa du kan göra är att ha barnet hud mot hud så mycket det går. Många upplever att en bärsjal eller en bärsele är ett värdefullt hjälpmedel.

Bebisprylar_1594926583.jpg

Produkter för småbarn är en enorm industri. Det är ganska lätt att locka fram skuldkänslor hos en förälder med säljknepet: Du vill väl att ditt barn ska ha det bra? En del saker kan såklart vara guld värda, men det mesta behövs inte. Ditt barn behöver närhet, trygghet, kärlek, mat och sömn. Punkt slut.

Kom ihåg_1324320275.jpg

Du kommer långt med sunt förnuft. Det finns så mycket att läsa om bebisar och småbarnsliv. Det är många som har starka åsikter om hur ett nyfött barn ska behandlas. Du vet bäst vad ditt barn behöver.

Senast uppdaterad: 2020-06-09 10:28