Uppdrag på fel enhet i Ambulink
När SvLc eller SOS Alarm "planerar" en enhet på ett uppdrag kan detta uppdrag hamna på fel enhet i AmbuLink. Ni som registrerar uppdrag behöver vara observanta på att Ni verkligen varit utlarmade på uppdraget Ni fått på Er enhet i AmbuLink.
När SvLc eller SOS Alarm arbetar med framförallt sjuktransporter så används ett staus som heter "planerad" (status p) för enheter på kommande uppdrag för att underlätta för dirigenterna. Dessa planeringar vet oftast inte ens Ni som utför resorna om utan första gången Ni känner till ett uppdrag är då ni får det via rakel. Just nu finns ett mindre fel i flödet för ambulink som gör att uppdrag ni planerats för men som en annan enhet utför kommer hamna på den planerade enheten.
Således uppmärksammas Ni härmed på denna risk att Ni får uppdrag på Er enhet som Ni inte skall ha.
Om Ni uppmärksammar ett sådant här ärende:
- hör med dirigenten via telefon vem som fått eller utfört uppdraget.
- försök ändra enheten i AmbuLink till rätt enhet.
- ta bort dig som användare och avsluta journalen (inte signera) med "spara utan signering".
Vi arbetar just nu på en lösning och denna är förhoppningsvis på plats redan innan sommaren är slut.
Vid frågor hantera dessa via Er lokala systemansvarig för AmbuLink.