Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Upphandlingskrav

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har tillsammans med Upphandlingsmyndigheten, e-Sam och det så kallade NSÖD-projektet (Nationell Skalning Öppna Data, 2019-2022) tagit fram rekommendationer som offentlig förvaltning kan tillämpa för att upphandla IT-system, digitala tjänster och datamängder med krav på inbyggd öppenhet.

Rekommendationerna för offentlig förvaltning kan användas som utgångspunkt för att definiera i funktionella och icke-funktionella krav för inbyggd öppenhet, i samband med upphandling.

Därutöver har e-Sam tagit fram exempel på avtalsmässiga skrivningar för samma syfte. Vi har för avsikt att ge stöd till regionala och kommunala verksamheter för att tillämpa dessa rekommendationer och exempel.

ÖDIS upphandlingskrav

Projektet Ökad användning av öppna data i Stockholmsregionen (ÖDIS) har tagit fram en handling med krav som syftar till att säkerställa både ägandeskap och inbyggd öppenhet vid upphandling av nya it-system och digitala tjänster. Kravunderlaget omfattar även krav på terminologi och språk, dokumentation, förvaring samt vissa tekniska detaljer som är av vikt vid tillgängliggörande av öppna och delade data.

Om ÖDIS upphandlingskrav pdf

Umeås icke-funktionella krav på API:er

Umeå kommun har tagit fram ett antal icke-funktionella krav som är relaterade till så kallade API:er (Application Programming Interface).

Sammanställning av Umeås krav 

Umeås hela kravdatabas 

Senast uppdaterad: 2022-08-23 15:34