Sök vård på rätt ställe
När du blir sjuk, skadar dig eller behöver råd om din hälsa är det viktigt att du vet var du ska söka vård. Då kan du få hjälp snabbare. Vid livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112.
1177
På webbplatsen 1177.se finns information om hälsa, sjukdomar och kontaktuppgifter till vårdmottagningar.
När du loggar in kan du:
- läsa din journal
- boka och hantera vårdbesök
- göra andra saker som gäller din vård.
Du kan också ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Telefonen är öppen dygnet runt.
Vårdcentral
Vårdcentralen är oftast den första platsen du söker vård på. Den har öppet på vardagar och många vårdcentraler erbjuder även digitala vårdmöten.
Du kan söka vård på vilken vårdcentral du vill. Du behöver inte gå till den vårdcentral där du är listad.
Jourcentral
Jourcentralen har öppet kvällar och helger. Här kan du få hjälp med hälsotillstånd som inte kan vänta tills vårdcentralen öppnar nästa vardag.
Du hittar information om jourcentralen på din vårdcentrals webbplats.
Akutmottagning
Om du är allvarligt sjuk eller skadad och behöver vård direkt ska du gå till en akutmottagning. På en akutmottagning får den som har störst behov av vård hjälp först.
Sjukhus
Du behöver en remiss för att få vård på sjukhus. En remiss är ett meddelande som visar att du behöver vård hos en specialist eller på en mottagning. Det kan till exempel vara en läkare på vårdcentralen som skriver remissen. Läkaren skickar remissen till rätt mottagning, och därefter får du en tid. Till vissa mottagningar kan du själv skriva en remiss.
Läs mer om remisser (sida på svenska)
Vad betyder listad på en vårdcentral?
Att vara listad betyder att du har valt vilken vårdcentral du vill tillhöra. Det är oftast dit du vänder dig först när du behöver boka vård. Du väljer själv vilken vårdcentral du vill vara listad på och du kan byta när du vill. Kontakta den vårdcentral du vill tillhöra så hjälper de dig.