Så styrs Västra Götalandsregionen

En ordförandeklubba är på väg att slå ner i bordet

Västra Götalandsregionen styrs genom politiska beslut. Politikerna i Västra Götalandsregionen representerar olika politiska partier. Här kan du läsa om hur det fungerar.

Regionfullmäktige är Västra Götalandsregionens högsta beslutande organ. Regionfullmäktige har 149 ledamöter som väljs av invånarna i Västra Götaland i de allmänna valen, vart fjärde år. Regionfullmäktige beslutar om övergripande mål och om budgeten för Västra Götalandsregionen.

Fördelningen av platser i regionfullmäktige bygger på valresultatet. Regionfullmäktige utser också vilka politiker som ska sitta i nämnder och styrelser.

Nämnder och styrelser

I Västra Götalandsregionen finns ungefär 1100 politiska uppdrag. Politikerna kommer från hela Västra Götaland. De flesta sköter sina politiska uppdrag på fritiden. Politikerna beslutar om mål, ekonomi och prioriteringar för verksamheterna. Tjänstepersonerna som arbetar på olika förvaltningar ansvarar för att genomföra besluten och utveckla verksamheterna.

Påverka beslut

Är du inte nöjd med hur Västra Götalandsregionens styrs? Har du idéer och tankar om utveckling? Här kan du läsa mer om olika sätt som du kan vara med och påverka vilka beslut som fattas.

Läs mer om hur du kan påverka beslut