Dina rättigheter
Som patient i Västra Götaland har du rätt till trygg och säker vård som är likvärdig för alla. Här kan du läsa om några av dina rättigheter, till exempel att få tolk.
Du har rätt till tolk
Om du behöver tolk när du har kontakt med vården har du rätt att få det utan kostnad. Vården ska se till att du förstår informationen och kan göra dig förstådd. Tolken kan vara med på plats eller via dator eller surfplatta.
Berätta att du behöver tolk när du kontaktar vården, så hjälper de dig.
Synpunkter och klagomål på vården
Om du eller någon som står dig nära inte är nöjd med vården kan ni lämna synpunkter eller klaga. Det kan hjälpa både dig och andra patienter.
Det kan till exempel handla om:
- bemötande
- väntetider och tillgänglighet
- behandling eller vård.
Börja med att kontakta mottagningen eller verksamheten där du fick vård. Ofta går det att reda ut situationen tillsammans med personalen. Om du inte vill göra det eller om du inte får hjälp, kan du vända dig till Patientnämnden.
Patientnämnden
Patientnämnden är opartisk och finns i alla regioner i Sverige. De kan hjälpa dig att:
- föra fram synpunkter eller klagomål
- få svar från vården
- få information om dina rättigheter.
Patientnämnden avgör inte vad som är rätt eller fel. Du kan vara anonym och dina uppgifter skyddas av sekretess.
Patientnämnden tar emot synpunkter och klagomål om:
- vård som finansieras av skattepengar
- tandvård
- kommunal vård
- elevhälsa i Västra Götaland.
Gå till patientnämndens hemsida (länk på svenska)