Avgifter och resurser

Illustration med olika idrottssaker. En skateboard, en fotboll och ett tennisracket.

Utmaning

Många har begränsade ekonomiska möjligheter att köpa träningskort, medlemskap och utrustning för att kunna delta i aktiviteter.

I Sverige spenderar hushåll i genomsnitt 10 000 kr årligen för varje ungdom som idrottar. 45% av svenska unga tjejer med utländsk bakgrund anger att sänkta avgifter är det viktigaste för att kunna börja i en idrottsförening.

Stödmöjligheter som finns är många klick bort på hemsidan, eller finns inte alls. Långa väntetider till en verksamhet kan stänga motivationsfönster. Att driva förening är ofta beroende av att föräldrar hjälper till men förutsättningarna är mycket olika. Saknar man bil kan man inte skjutsa, och har man många barn kanske man inte mäktar med försäljning av produkter eller att stå i kiosken. 

Underlätta

Familjer och personer har olika förutsättningar. Skapa gärna möjligheter att betala lägre eller ingen medlemsavgift som subvention vid till exempel sociala behov,  fysisk aktivitet på recept (FaR) eller liknande. Lägg information om stöd så att det är lätt att hitta på hemsidan. 

Om verksamheten har en lång kötid kan man söka lösningar för snabbare tillträde vid prioritet.

Var öppen för att sänka kraven på föräldraengagemang i familjer med begränsade förutsättningar. 

Verksamheten kan låna ut kläder och skydd, kanske genom att medlemmar skänker urvuxen utrustning till klubben för att ge vidare.

Reflektera

Hur ser det ut hos er idag? Vad gör ni redan som är bra, era guldkorn? Finns det trösklar, vilka? Reflektera med hjälp av frågor här nedan.

Rörelseaktiviteter och verksamheter ser olika ut så använd frågor som är relevanta för er och bortse från det andra. 

  • Finns vägar för personer med dålig ekonomi att kunna vara med? Lägre avgift, stödfond, lån av kläder med mera. Är det lätt och tydligt hur man får tillgång till detta? 
  • Finns alternativ när personer/familjer har svårt att delta i t.ex. försäljning för att samla in pengar? 
  • Hur gör ni när ni märker att en familj inte klarar att ställa upp med praktiskt stöd så som skjutsning, städdagar, cuper, med mera? 

Case: När en individ eller familj inte matchar krav och inte betalar avgiften

Amanda 11 år har varit med på gratis prova på tre gånger i början på terminen, hon trivdes och vill fortsätta träna. Ni har välkomnat henne och informerat vårdnadshavare om hur det går till att betala. Tjejen har hoppat över terminens helgträningsläger, säger att det var för dyrt just då. Hon har fortsatt träna men familjen har inte betalat och nu är det slutet på terminen. Det är svårt att få kontakt med vårdnadshavare, ni får en känsla att de undviker kontakt.

  • Observation: Amanda ligger efter de andra barnen både idrottstekniskt och även motoriskt, snubblar till och springer lite klumpigt. Hon verkar inte förstå instruktionerna så bra alternativt har inte fokus där. Har roligt och trivs i gruppen.
  • I samtalet framkommer: Amanda har i förbigående sagt att det är första gången hon är med i en idrottsförening. Ni har inte lyckats få tag i någon vårdnadshavare efter de första tre prova-på-tillfällena, de har alltid varit snabba iväg.
  • Utmaning: Ni har ganska lite information och vet inte riktigt hur ni ska gå vidare. Det känns fint att hon börjat hos er och har en aktivitet, men föreningen behöver ju sina medlemsavgifter.


Vad gör föreningen? Hur kan ni hantera liknande situationer idag? Finns vägar som kan bli mer synliga för deltagare eller ledare?


Inspiration

Tankeväckande inspiration till lösningar, goda exempel och länkar som ger nya idéer.

Certifiering

Sammanfatta hur just ni erbjuder en Trygg start i en certifiering.