Förhållningssätt

En figur som stöttar en annan figur i träning.

Utmaning

Upplevd press och underförstådda krav på resultat kan lätt bli för krävande, ibland allra tydligast inom lagidrotter.

Normer som höga krav på prestation eller progression ger mindre utrymme för individen och exkluderar rörelseovana. 

Underlätta

Ett grundläggande behov är att känna sig kompetent, att man har det som krävs för sammanhanget. Ett inkluderande förhållningssätt hos en ledare/instruktör kan möta det genom att skapa en motiverande miljö.

Den rörelseovana kommer behöva en individuell utvecklingsprocess över tid för att komma in i aktiviteten, både tekniskt och kanske framför allt när det gäller motivation, värderingar och tilltro till sin förmåga.

Beröm för ansträngningen inte för resultatet. Kravlös aktivitet som inte alltid av deltagaren kodas som idrott öppnar upp för nya målgrupper.  

En extra tränarresurs kan ha ett speciellt öga för individerna i gruppen, hjälpa till att motivera och informera så att alla hänger med och är delaktiga. Extratränaren kan också coacha ovana i vissa övningar där laget delas upp.

Stödet kan också komma från ett par äldre lagmedlemmar som blir mentorer för den som är ny. Ledarskapet drivs av insikten ”Nobody cares how much you know until they know how much you care”.   

Reflektera

Hur ser det ut hos er idag? Vad gör ni redan som är bra, era guldkorn? Finns det trösklar, vilka? Reflektera med hjälp av frågor här nedan.

Rörelseaktiviteter och verksamheter ser olika ut så använd frågor som är relevanta för er och bortse från det andra. 

  • Hur tar din verksamhet emot nya deltagare i gruppen, som kan vara rörelseovana?  Finns en riktlinje eller plan? 
  • Hur gör ni för att inkludera personer som deltar mer för det sociala än för fysiska eller idrottsliga resultat och prestation? 
  • Hur ger ni beröm? Hur premierar ni resultat, ansträngning, glädje eller annat? 

Case: Hur bjuder vi in så att nya deltagare vågar, vill och kan delta i aktiviteten?

Elli 10 år. Ett första träningstillfälle i gympasal, du som ledare har planerat ett pass, du märker att Elli, som nybörjare inte hänger med.

  • Observation: Elli byter plats i kön för att inte komma längst fram och göra övningen.
  • Utmaning: Osäkert om Elli har förstått instruktionen, inte klarar övningen eller inte vågar testa.
  • Diskutera: Vad kan vi göra för att underlätta deltagandet här och nu? Vad kan vara bra att ha med i planeringen av passet för att förhindra att situationen uppkommer - när det gäller ledartäthet, olika sätt att göra övningen, anpassa svårighetsgrad med mera? Kan en träningskompis hjälpa till?

Inspiration

Tankeväckande inspiration till lösningar, goda exempel och länkar som ger nya idéer.

Certifiering

Sammanfatta hur just ni erbjuder en Trygg start i en certifiering.