Information och kommunikation

En figur som väljer mellan olika former av träning på en läsplatta.

Utmaning

Det första steget när man vill börja i organiserad träning är ofta att googla. Antingen har man fått ett tips från någon och vill veta mer eller så har man kommit på en aktivitet och vill veta om den finns där man bor. 

Som aktivitetsarrangör har man så mycket kunskap och kännedom om aktiviteten att det kan vara lätt att glömma bort vad en som är ny behöver veta. Information på webbplatser och i sociala medier riktar sig ofta till befintliga medlemmar snarare än potentiellt nya.

Det kan vara svårt att veta var och hur man anmäler sig. En kontaktperson kan vara svår att nå, anmälningsformulär kan vara komplicerade för vissa och det kan upplevas som krångligt att boka in sig på pass eller förstå när de är är fullbokade. 

Underlätta

Informationsplattformen behöver vända sig både till nya som vill läsa på om verksamheten och kanske börja, och till befintliga deltagare. Kommunikation under terminens gång behöver vara kortfattad, på lätt svenska och finnas i lättillgängliga kanaler, gärna kompletterande exempelvis både på hemsida och papper eller muntligt.

Reflektera

Hur ser det ut hos er idag? Vad gör ni redan som är bra, era guldkorn? Finns det trösklar, vilka? Reflektera med hjälp av frågor här nedan. Rörelseaktiviteter och verksamheter ser olika ut så använd frågor som är relevanta för er och bortse från det andra.

  • Hur hittar nya till er? Är ni kända i närområdet, Google, sociala medier?
  • På vilka vägar ger ni information? Onlineplattformar, skriftligt, muntligt, medlems/föräldramöten eller andra?
  • Är hemsidan/plattformen anpassad även för nya som vill läsa på om verksamheten och kanske börja? Är det tydligt för någon som är intresserad av er verksamhet var hen kan läsa mer och få kontakt? Får man lätt kontakt där?
  • Hur tydlig är informationen på hemsidan/plattformen för en som inte kan verksamheten? Hur är språket? Hittar man i strukturen?
  • Klarar en nybörjare intuitivt att boka rörelsepass med er?
  • Kommer viktig kontinuerlig information ut till alla som behöver känna till den? Med språksvårigheter?

Case: Hur kan vi informera för att ge en trygg start och för att fler ska våga, vilja och kunna delta i aktiviteten?

Chatt med Nadya 27 år på yogastudions Instagram.

  • Observation: Nadyas profilbild är en ung kvinna med heltäckande klädsel.
  • I samtalet/chatten framkommer: Nadya har aldrig tränat yoga och har ingen erfarenhet av att träna. Du upplever en stor osäkerhet hos henne.
  • Utmaning: Ni når inte riktigt fram till varandra. Hon har frågor om lokalen, priser, bokning och gruppsammansättning som du har svårt att på ett enkelt sätt förklara.

Hur kan ni på er hemsida tydliggöra information som riktar sig till den som är ny? Visar de bilder ni har på en bredd av aktivitet och deltagare? Kan ni använda er av bilder/film för att visa upp era lokaler (entré, reception, omklädningsrum, duschutrymme, toalett, träningslokal)? Vad skulle ert nästa steg med Nadya kunna vara? 


Inspiration

Tankeväckande inspiration till lösningar, goda exempel och länkar som ger nya idéer.

Certifiering

Sammanfatta hur just ni erbjuder en Trygg start i en certifiering.