APL – Arbetsplatsförlagt lärande

Du som läser Naturbruksprogrammet har alltid minst 15 veckors APL som en del av din utbildning. Under din APL arbetar du på en arbetsplats tillsammans med yrkeskunniga personer och får en chans att bekanta dig med din kommande yrkesroll.

Dina APL-veckor är fördelade på flera olika perioder så att du har APL både
i ettan, tvåan och trean. På så sätt har du chansen att göra framsteg i din yrkesroll och verkligen känna hur dina kunskaper utvecklas från gång till gång.
Din APL är ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter och lära känna personer som jobbar med det du vill göra i framtiden. Efter studenten får många av våra elever jobb på sina tidigare APL-platser!

Du har också möjlighet att ansöka om att göra en del av din APL utomlands. Vi samarbetar med Erasmus+ programmet och kan därför erbjuda både elever och personal att uppleva branschen i andra länder. Just nu har vi bland annat samarbeten med APL-värdar i Frankrike.

Så går det till

När det börjar närma sig APL träffas du och din APL-samordnare för att prata om vilken arbetsplats som skulle passa just dig. Ni tar hänsyn till vart du bor, vad du är intresserad av och vad du skulle vilja lära dig mer om. Samordnaren tar sedan kontakt med en lämplig APL-värd och säkerställer att du kan få en lärorik och givande APL där. 

Du får hjälp av en APL-samordnare under hela processen. Både i valet av arbetsplats och utvärdering efteråt. Dessutom stöttar din yrkeslärare dig under pågående APL. Ett par veckor efter att du påbörjat din APL kommer en lärare eller någon annan yrkeskunnig från skolan på besök till din arbetsplats. Då pratar du, läraren och handledaren tillsammans om hur det gått hittills och diskuterar hur du kan fortsätta utvecklas under den tid som är kvar av din APL.

Information till elever och vårdnadshavare om ersättning vid APL

I samband med APL (arbetsplatsförlagt lärande) kan elever ha rätt till ersättning för resor, boende och lunch beroende på individuella förutsättningar såsom inackorderingstillägg, boendeform och val av transportmedel. Denna information sammanfattar vilka regler som gäller för ersättning under APL-perioden, vad som krävs för att ersättning ska beviljas samt hur och när den utbetalas. Det är viktigt att ta del av riktlinjerna i god tid före APL-start för att säkerställa att eventuella kostnader ersätts korrekt. 

Elever utan inackorderingstillägg 

Resor utanför Västra Götaland ersätts av skolan med billigaste färdmedel.
Resor inom Västra Götaland ersätts av hemkommunen. Eleven kontaktar själv sin hemkommun för att ansöka om ersättning.

"Kommunen svarar för resekostnader, inom Västra Götaland, mellan bostad och skola för de elever på gymnasieskolan och anpassad gymnasieskola som är under 20 år och inte har inackorderingstillägg. Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) är en obligatorisk del av gymnasieutbildningen, och för en elev utan inackorderingstillägg står kommunen för resekostnader, inom Västra Götaland, mellan elevens bostad och platsen för APL. Regionen svarar för eventuella resekostnader där platsen för APL ligger utanför Västra Götaland", ur Samverkansavtal om naturbruksbruksutbildning mellan VGR och kommunerna i VG 2025 – 2028 (RS 2023-05615).

Elever med inackorderingstillägg 

Resor inom och utanför regionen ersätts med billigaste färdmedel.
Resor och eventuellt boende ska vara godkända av APL-samordnaren minst en vecka innan APL-periodens start.
Alla resor ska redovisas senast två veckor efter avslutad APL. 

Bussresor 

Västtrafiks praktikbusskort, om möjligt, hämtas av eleven på expeditionen.
Elev som bor hemma och har busskort kontaktar sin hemkommun för eventuellt byte av busskort.  

Eget fordon 

Resor som ersätts av skolan gäller enligt Skatteverkets normer 2025: 

  • Bil: 25 kr/mil 
  • Motorcykel, traktor, A-traktor, mopedbil: 12,50 kr/mil 
  • Moped: 6 kr/mil 

Närmaste väg från internat/boende till APL-plats ersätts.
Vid flytt inom APL-plats (t.ex. skogsmaskiner) ersätts en resa i vardera riktningen per dag. 

Resor under skoldagen ersätts inte av skolan. Vid till exempel maskinflytt eller reservdelshämtning ansvarar handledaren för att ordna eller ersätta transport. Skolan ersätter inte skador eller stöld på fordon. Fordonet ska vara försäkrat och låst. 

Tågresor 

För tågresor med Västtrafik hämtas kort/biljett hos skolans administrativa koordinator expeditionen. 

För tågresor utanför Västtrafiks område: 

  • eleven kan köpa biljett själv, göra utlägg och begära ersättning, eller 
  • i god tid kontakta administrativ koordinator på expeditionen för hjälp med bokning. 

Boende under APL 

Elev på internat betalar internatavgift för hela APL-perioden. 
För elev med inackorderingstillägg bekostar skolan eventuell boendekostnad om APL-platsen är beslutad av skolan.
Om elev själv valt APL-plats, bekostar eleven boendet själv.
Elev utan inackorderingstillägg ansöker via hemkommunen om inackorderingstillägg för boendet. 

Resor vid boende på APL-plats: 

  • En resa i vardera riktningen vid start och slut av APL-period. 
  • Om APL-perioden är tre veckor eller längre: ytterligare tur- och returresa varannan helg. 

Lunchersättning i samband med APL 

Elev som haft med sig egen mat får lunchersättning från skolan. 

  • För internatelever dras detta från internatfakturan 
  • Övriga elever får ersättning via autogiro

Elev som äter på skolan eller tar med mat från skolköket faktureras som vanligt. Ingen lunchersättning utgår. 

Utbetalning av ersättning 

För att få ersättning under APL-perioden krävs att vårdnadshavare har autogiro. Ett medgivande om autogiro ska vara undertecknat och lämnat till internatansvarig innan APL-perioden startar.
All ersättning utbetalas till vårdnadshavare.