Paus i införandet
Införandet av Millennium pausades några dagar efter driftstarten i november 2024. Här ges en kortfattad överblick av vad som hände vid driftstarten i södra området av Västra Götaland, och vad som hänt sedan dess.
Vad innebär det att Millennium är pausat och att det finns en pausöverenskommelse med leverantören?
Enligt VGR:s avtal med Oracle är vi formellt i fasen pilotdriftstest, vilket är en testperiod på sex månader. När VGR beslutade att pausa breddinförandet avbröts testfasen, i enlighet med avbrottskriterier i VGR:s avtal.
I slutet av februari 2025 tecknade VGR och Oracle en överenskommelse som gäller så länge införandet av Millennium är pausat. Den ger parterna större möjlighet att anpassa organisation och resurser utifrån nuläget.
Överenskommelsen ger parterna möjlighet att fokusera på nödvändiga åtgärder inför VGR:s ställningstagande om nästa steg i införandet av ett gemensamt vårdinformationssystem. Den skapar också förutsättning för att minimera kostnader som uppkom när pilotdriftsättningen av Millennium avbröts.
Överenskommelsen innebär inte att VGR har tagit beslut om vägval framåt, däremot hur vi ska jobba tillsammans med Oracle fram till att VGR fattar ett sådant beslut. Utöver aktiviteter inom ett antal områden som båda parter bedömer som viktiga att fortsätta arbeta med ligger fokus på åtgärder som identifierats erfarenhetsinsamlingarna efter det pausade införandet. Även möten på ledningsnivå mellan VGR och Oracle ingår i arbetet med att analysera handlingsalternativen framåt.
Under 2025 har antalet personer som arbetat med förberedelser inför införandet och som anställts för support och utveckling av Millennium minskat successivt, både vad gäller konsulter och VGR:s egna medarbetare.
Läs mer
- Nyhet 1 oktober 2025: Oracle och VGR i nytt möte
- Nyhet 22 september 2025: Klart med ytterligare minskning av organisationen runt Millennium
- Nyhet 25 juni 2025: Nytt möte mellan VGR och Oracle
- Nyhet 13 mars 2025: Oracles ledning besökte VGR:s tjänstemannaledning
- Nyhet 25 februari 2025 om pausöverenskommelsen: Pausöverenskommelse tecknad mellan Västra Götalandsregionen och Oracle
- Faktasida om programarbetet under 2025: Program Millennium under pausen
Svaret uppdaterat 9 oktober 2025
När tar VGR beslut om fortsättningen med nytt vårdinformationssystem?
Det är politikerna i regionstyrelsen som fattar beslut om Västra Götalandsregionens (VGR) vägval efter att införandet av Millennium pausades. Under våren 2025 pågick arbete med att ta fram förslag på handlingsalternativ inför beslut om nytt vårdinformationssystem. De fyra huvudalternativ som identifierats är följande:
- Fortsätta med Oracle
- Upphandla kärnsystem
- Upphandla moduler
- Egenutveckla kärnsystem
Ett framtida vägval kan komma att innebära en kombination av olika alternativ. Under 2025 har det gjorts ett omfattande arbete med att fördjupa analysen av handlingsalternativen. Arbetsgruppen Samordningsgrupp vårdinformationsmiljö sammanställer under hösten 2025 en slutrapport som innehållet slutsatser och rekommendationer. Den ska vara klar för ställningstagande i regionstyrelsen i december.
Läs mer
- Nyhet 26 september 2025: Utmanande vägval närmar sig om nytt vårdinformationssystem
- Nyhet 23 juni 2025: Delrapport om handlingsalternativ klar
- Nyhet 3 april 2025 med nya regiondirektören Ann-Charlotte Järnström: "Arbetet med ett nytt vårdinformationssystem måste få ta tid"
- Beslut i regionstyrelsen 2 april med koppling till införandet av vårdinformationssystem: Regionstyrelsen 2 april 2025
Svaret uppdaterat 9 oktober 2025
Millennium skulle ersätta många system som var på väg att skrotas. Vad händer med dem nu?
Millennium skulle ha ersatt bland annat sjukhusens journalsystem Melior och primärvårdens journalsystem AsynjaVisph, plus flera andra centrala system för olika specialistområden. Eftersom införandet av ett nytt vårdinformationssystem dröjer längre än tidigare planerat har läget för befintliga system blivit en central fråga att lösa på annat sätt. Det finns nu en process för hur dessa system ska hanteras framåt för att vara fortsatt patientsäkra.
Sammantaget omfattas ett 30-tal system med olika förutsättningar tekniskt, juridiskt och kostnadsmässigt. Men oavsett vad som gäller så ska frågor om behov av underhåll och eventuell utveckling först skickas till ansvarig för systemet. Mindre, enkla förändringar ska kunna göras enligt ett snabbspår, större behov behöver utredas och analyseras ur olika aspekter. I vissa fall kan det bli aktuellt med upphandling av något helt nytt.
Förutom att ersätta vissa system skulle Millennium också kopplas ihop med många andra system till en sammanhållen vårdinformationsmiljö. Det pausade införandet påverkar därför även många integrationer som behöver lösas på annat sätt. Arbetet med att ta fram lösningar leds av koncernstab digitalisering (ksd) på Koncernkontoret i nära samarbete med berörda hälso- och sjukvårdsförvaltningar.
Läs mer
- Nyhet 21 oktober 2025: Struktur på plats för att hantera system i väntan på nytt införande
- Nyhet 24 juni 2025: Nuvarande it-stöd säkras i väntan på nytt vårdinformationssystem
Svaret uppdaterat 21 oktober 2025
Hur påverkas regionens ekonomi av pausen?
Det är fortfarande för tidigt att säga hur det pausade införandet påverkar ekonomin på sikt, eller vad kostnaderna blir. Under våren 2025 har olika handlingsalternativ identifierats för hur VGR kan gå vidare med införande av vårdinformationssystem, och det som kan sägas är att det blir väsentligt större summor under följande år än vad som tidigare var totalbudgeten för införandet av Millennium. VGR har ännu inga säkra siffror eftersom det är många okända faktorer som ryms inom varje alternativ och de ekonomiska konsekvenserna ska utredas djupare.
En delmängd är att befintliga system behöver vara kvar längre än tänkt. Det innebär ökade kostnader och behov av tekniskt underhåll för system som skulle ha ersatts 2024–2026. Ju längre tid det tar att få ett nytt system på plats desto mer ökar kostnaderna.
I samband med driftstarten och pausen november 2025 handlade de ökade kostnaderna bland annat om övertidskostnader för de som arbetade med återgången till de gamla systemen. Generellt sett innebär omplanering ofta merkostnader av olika slag.
Under 2025 har antalet personer som arbetat med förberedelser inför införandet och som anställts för support och utveckling av Millennium minskat successivt, både vad gäller konsulter och VGR:s egna medarbetare.
Läs mer
- Nyhet 22 september 2025: Klart med ytterligare minskning av organisationen runt Millennium
- Nyhet 24 juni 2025: Nuvarande it-stöd säkras i väntan på nytt vårdinformationssystem
- Nyhet 23 juni 2025: Delrapport om handlingsalternativ klar
Svaret uppdaterat 9 oktober 2025
Vad visade den externa granskningen av införandet av Millennium?
Revisionsbyrån KPMG AB fick i december 2024 uppdraget av regionstyrelsen att genomföra en extern granskning av införandet av Millennium. Syftet med granskningen var bland annat att klargöra varför det blev så stora problem vid införandet. Insamlingen av material har gjorts både genom dokumentgranskning och intervjuer med nyckelpersoner.
Granskningsrapporten från KPMG presenterades för regionstyrelsen den 18 mars 2025. I rapporten riktas tydlig kritik mot driftstarten och bakomliggande faktorer.
Kort om upphandlingen av KPMG
Avtalet har upphandlats med stöd av bestämmelserna om synnerlig brådska och oförutsebara händelser. Valet av leverantör för uppdraget har främst skett med hänsyn till kraven på att leverantören är en opartisk och oberoende part som inte haft något samarbete med VGR rörande systemet Millennium. VGR har även beaktat tillgängliga leverantörers erfarenhet och kunskap gällande både införande av stora system och granskning av likvärdiga uppdrag med denna omfattning.
Avtalet omfattar 1 600 konsulttimmar till ett värde av 3,7 miljoner kronor. Takvärdet för avtalet är 5 miljoner kronor. Arbetad tid och kostnad kommer att stämmas av löpande. Avtalet löper till den 31 mars 2025.
Läs mer
- Nyhet 18 mars 2025 (inklusive länk till rapporten): Extern granskning av införandet av Millennium klar
Svaret uppdaterat den 19 mars 2025
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat införandet av Millennium ur perspektivet patientsäkerhet. Vad har de kommit fram till?
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inledde på eget initiativ en tillsyn i januari 2025, bestående av två delar: dels det medicintekniska regelverket där vårdgivaren har ett ansvar att försäkra sig om att systemen är patientsäkra, dels utifrån NIS-direktivet och dess regler kring anmälan samt incidentrapportering
I oktober meddelade IVO vad de kommit fram till, i två beslut. Det första beslutet rör patientsäkerhetslagen och föreskriften om användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården där IVO har identifierat följande brister:
- Vårdgivaren har inte säkerställt att användarna av systemet erhållit tillräcklig utbildning.
- Vårdgivaren har inte säkerställt att endast en säker och medicinskt ändamålsenlig medicinteknisk produkt använts på patienter.
Det andra beslutet rör lagen om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster, NIS-lagen. IVO påtalar bristen att Västra Götalandsregionen har underlåtit att informera IVO om förändring av kontaktperson utan onödigt dröjsmål.
IVO:s beslut ligger i linje med den information, Lex-Mariaanmälningar och skriftliga yttranden, som VGR själv försett myndigheten med. IVO:s beslut bekräftar brister som VGR tidigare identifierat och rapporterat såsom otillräcklig utbildning samt försenad och otillräcklig testning. VGR kommer att fördjupa sig kring IVO:s beslut och ska inkomma med svar till myndigheten.
Läs mer
- Nyhet 23 okt 2025: IVO-beslut om brister vid införandet av Millennium
- Nyhet 14 mars 2025: VGR beskriver förberedelserna inför Millennium i svar till IVO (inkl länk till dokumentet med mer detaljerade svar)
- IVO:s pressmeddelande om tillsynen
Svaret uppdaterat 27 oktober 2025
Varför fungerade det inte att börja jobba i Millennium?
Det fanns flera orsaker bakom beslutet att pausa breddinförandet, så som oväntade tekniska problem och buggar, att till exempel läkemedelsmodulen inte fungerade som tänkt och att systemet initialt upplevdes långsammare än förväntat.
Utöver det har medarbetarna inte fått rätt förutsättningar att arbeta i systemet, bland annat på grund av otillräcklig utbildning. Sammantaget fanns inte förutsättningar för att ge en patientsäker vård, varför VGR den 15 november valde att pausa införandet.
Sedan dess har VGR utvärderat driftstarten - och förberedelserna inför den - ur många perspektiv. Medarbetarnas erfarenheter har samlats in på olika sätt och sammanställts i en rapport, och analyser är gjorda av rotorsakerna till en del av problemen. Några exempel på återkommande synpunkter:
- Bristande förberedelser och utbildning. Sena leveranser och sen information ledde till stress och dålig arbetsmiljö. Utbildningen upplevdes av många som bristfällig, ofullständig och inte anpassad efter specifika yrkesroller.
- Systemets användarvänlighet. Millennium som system upplevdes svårt och ineffektivt med många komplicerade arbetsflöden och det fanns synpunkter på systemets grundläggande logik och design.
- Tekniska problem. Upplevelse av att flöden och arbetssätt inte var tillräckligt testade innan driftstart och upplevda tekniska problem i samband med driftstarten, till exempel långsamma svarstider och buggar.
Läs mer
- Nyhet 12 mars 2025: Regiondirektören efter återkoppling om Millennium: ”Medarbetarna fick inte rätt förutsättningar”
- Nyhet 6 mars 2025: Medarbetares erfarenheter en viktig pusselbit om Millennium och införandeprocessen
Svaret uppdaterat den 30 juni 2025
Varför driftsattes Millennium trots risker?
Införanden av stora och komplexa it-system är aldrig utan risker, och riskhantering är en grundläggande del av projektarbete. Det innebär att man identifierar, analyserar och därefter hanterar riskerna. I fallet med Millennium har både program Millennium och de berörda förvaltningarna i södra området haft en riskhanteringsprocess under hela förberedelsetiden.
Vad gäller de risker som kvarstod inför driftstart fanns en planering för hur de på olika sätt skulle omhändertas inom godtagbar tid. Som stöd vid driftstarten fanns bland annat lokala och centrala ledningscentraler (kommandocentraler) och förstärkt support för både felanmälningar och utbildningsstöd. Alla förvaltningar hade planerat för minskat antal patienter under övergångsperioden för att ha mer tid för själva driftstarten.
Vid ett rådgivande möte med den exekutiva gruppen dagen före driftstart gjordes en sista avstämning med direktörerna i berörda förvaltningar i VGR: Södra Älvsborgs sjukhus, Närhälsan, Regionhälsan och Fastighet, stöd och service samt områdeschefen för Regional laboratoriemedicin (SU) som bedömde att de grundläggande förutsättningarna för driftstart var uppfyllda. På det påföljande extra programstyrgruppsmötet utgjorde rapporten från direktörerna, tillsammans med leverantörens bedömning, ett underlag i beslutet att gå vidare med införandet av Millennium i södra området.
Svaret publicerat den 2 december 2024
Hur kommer det sig att det uppstod så många tekniska fel vid driftstart? Testades inte den skarpa versionen?
Ett stort antal tester, både vad gäller funktioner och teknik, har gjorts löpande under flera år. Inför den första driftstarten intensifieras testarbetet till att omfatta hela flöden ur ett användarperspektiv, så kallade "end-to-end"-tester. Fel som identifieras åtgärdas löpande.
Tester görs initialt i en miljö med testdata, testanvändare och testpatienter. En viss tid före driftstart omvandlas den miljön till produktionsmiljö (alltså den skarpa versionen av systemet) och rensas då på testdata. Därefter kan riktiga användare få behörighet till systemet, bland annat för att kunna göra manuell migrering av de patientuppgifter som behöver finnas i systemet från start. Det finns också vissa tester som måste göras i produktionsmiljö, till exempel integrationstester mot befintliga system som är i drift.
Även om all funktionalitet har testats före driftstart så kan det i skarp drift, med riktig användar- och patientdata, uppstå fel som är svåra att förutse. Ett exempel på detta är signering av e-recept. Det fungerade utan anmärkning vid tester men vid driftstart visade det sig att medarbetare kunde ha flera certifikat på SITHS-kortet, och det var inte tydligt vilket certifikat som skulle väljas. Det felet är nu åtgärdat.
Läs mer
- Faktasida om test av systemet: Test av Millennium inför driftsättning - Vårdskiftet
Svaret publicerat den 18 december 2024
Hur påverkades vården av införandet?
VGR hade länge planerat för kraftig minskning av planerad hälso- och sjukvård i samband med införandet av Millennium. Viss planerad vård tidigarelades, annan planerades in senare. Akut vård och vård som inte kunde vänta behövde kunna ges i samma omfattning som vanligt och därför hade hälso- och sjukvården från andra delar av Västra Götaland en beredskap att vid behov kunna avlasta.
Koncernkontoret i Västra Götalandsregionen (VGR) har tillsammans med berörda förvaltningar sammanställt och analyserat hur införandet av Millennium påverkade mängden genomförd vård. Den planerade vården påverkades som väntat, men påverkan på akutsjukvården och slutenvården blev större än väntat.
Sjukhus i hela VGR behövde avlasta genom att ta emot slutenvårdspatienter från SÄS, vilket inte var planerat från början. Syftet med insatserna var främst att skapa förutsättningar för införandet genom att minska slutenvårdsbeläggningen som bedömdes vara allt för hög nära inpå att Millennium skulle införas. Inom Närhälsan och Regionhälsan minskade vården mer än planerat i södra området.
Läs mer
- Nyhet 20 februari 2025: Så påverkade införandet av Millennium vården
Svaret publicerat den 17 mars 2025
Varför kunde inte medarbetare öva i det riktiga systemet innan driftstart?
All utbildning i Millennium görs i en särskild utbildningsmiljö. Det är praxis när det gäller stora och komplexa vårdinformationssystem.
Utbildningsmiljön skapas som en mer avskalad kopia av den skarpa miljön (produktionsmiljön). Utbildning görs med särskilda testpatienter, testanvändare och testdata. Det är inte tillåtet att använda riktig patientdata i en utbildningssituation utifrån patientdatalagen (pdl). Det är heller inte lämpligt att genomföra utbildning i en produktionsmiljö eftersom det då finns en risk att det sker felaktig informationsöverföring i integrationer till andra system som är i drift.
En utbildningsmiljö ska vara så lik produktionsmiljön som möjligt, för bästa lärande och förståelse. Inför driftstarten av Millennium gjordes dock sena förändringar och viss fortsatt utveckling av produktionsmiljön vilket fick som konsekvens att utbildningsmiljön och produktionsmiljön skilde sig åt mer än det var tänkt från början.
Om upplägget för utbildning i Millennium
Utbildningen av medarbetare innehåller olika obligatoriska delar som sätts samman till ett utbildningspaket för respektive roll. Paketet består av fem huvudsakliga delar:
- Introduktion – generella funktioner i Millennium
- Basutbildning – så fungerar Millennium för olika yrkesroller
- Tilläggsutbildning – funktionalitet och arbetsflöden för specifika roller och verksamheter
- Teamövning på enhet - olika roller på enheten tränar på att samarbeta i Millennium
- Lathundar – beskrivningar av funktionalitet i sammanfattad form som kan användas som påminnelse och repetition
Introduktions-, bas- och tilläggsutbildningarna är digitala och genomförs som självstudier i VGR:s Lärportal. Teamövning på enhet genomförs i verksamheten under ledning av Millenniumcoacher. Alla övningar genomförs i utbildningsmiljön. Lathundar tillgängliggörs i Millenniums integrerade hjälpfunktion eCoach.
Läs mer
- Faktasida om utbildning: Utbildning - Vårdskiftet
Svaret publicerat den 13 december 2024
Varför anlitar VGR så många konsulter för arbetet med Millennium? Varför fortsätter de sina uppdrag trots att införandet är pausat?
Det finns två huvudanledningar till att VGR har anlitat konsulter för arbetet med att införa ett nytt vårdinformationssystem. Det handlar både om att kunna förstärka med annan kompetens och andra roller än de som finns i den ordinarie organisationen, och för att på ett flexibelt sätt kunna hantera ett tillfälligt men ökat resursbehov.
Under de senaste sex åren har VGR anlitat konsulter med uppdrag kopplat till införandet av Millennium för cirka 800 miljoner kronor. Huvudområden för deras uppdrag är projektledning, testledning, systemintegration/systemutveckling, it-arkitektur, it-infrastruktur samt visst administrativt stöd. Både korta och långa konsultavtal går att säga upp med en månads varsel om man bedömer att kompetensen inte längre behövs.
Svaret publicerat den 23 december 2024
Uppdatering 26 februari 2025:
VGR och leverantören Oracle har kommit överens om en pausöverenskommelse som innebär färre konsulter och en genomsnittlig halvering av konsultkostnaderna per månad så länge pausen varar.
Uppdatering 30 juni 2025:
Under senvåren och sommaren 2025 görs ytterligare en översyn av program Millennium och delar av koncernstab digitalisering. Syftet är att säkerställa att VGR har en rimlig bemanning i förhållande till de arbetsuppgifter som finns med koppling till programarbetet den närmaste tiden framåt.
Det ska balanseras mot förmågan att så snabbt som möjligt kunna starta upp ett införandeprojekt igen den dagen beslut om handlingsalternativ har fattats, med de kompetenser som krävs oavsett VGR:s vägval framåt.
Översynen kan sägas vara en fortsättning på den neddragning som gjordes våren 2025. Då slutade ett flertal externa konsulter som varit engagerade i förberedelserna. I och med det kunde konsultkostnaderna ungefär halveras.
Läs mer
- Nyhet 27 maj 2025: Översyn av kostnader för organisationen runt Millennium
- Nyhet 25 februari 2025: Pausöverenskommelse tecknad mellan Västra Götalandsregionen och Oracle
Vad går alla miljarderna till som detta kostar?
Beräknad totalbudget för hela införandet av en ny vårdinformationsmiljö är ungefär 5,5 miljarder kronor för Västra Götalandsregionen, och består av olika delar under en längre period. I summan ingår kontraktet med Oracle (f d Cerner). Det är värt 2,1 miljarder kronor fördelat över hela avtalstiden, som är tio år efter avslutad implementering.
Utöver avtalet med leverantören har VGR kostnader för det förberedelsearbete som letts av program Millennium, i samarbete med de lokala införandeprojekten. Det är här som bland annat anpassningen av Millennium till en svensk version ingår, med personal som i hög grad rekryterats från hälso- och sjukvården i VGR.
En annan stor del är VGR:s kostnader främst inom it-området, bland annat uppbyggnad av en regional support- och förvaltningsorganisation, infrastruktur och drift, hårdvara och licenser och en ny teknisk informationsplattform.
VGR har stora behov av att modernisera den sammantagna it-miljö inom vården. Det är främst inom detta område som VGR anlitat externa konsulter för att komplettera organisationens egen kompetens och kapacitet. Konsultkostnaderna ingår i den totala summan. Slutligen ingår viss ersättning till förvaltningarna för kostnader kopplade till införandet.
Läs mer
Svaret uppdaterat den 13 januari 2025
Har verkligen vårdpersonal fått se systemet Millennium innan det valdes?
Upphandlingsprocessen pågick under större delen av 2017–2018, från förberedelser till val av leverantör. Medarbetare från hälso- och sjukvården var delaktiga genom hela upphandlingen: från att identifiera behov och kravställa till att utvärdera de olika lösningarna som kom in under anbudsperioden. Vid tilldelningsbeslut hade omkring 1 500 medarbetare från vården bidragit i upphandlingen genom bland annat patientscenarioarbete, intervjuer, studiebesök, workshops och utvärderingar av olika slag.
Att valet till slut föll på Millennium beror på att anbudet hade det bästa förhållandet mellan kvalitet och pris utifrån VGR:s upphandlingskriterier. Millenniums funktionalitet och leverantörens erfarenhet av implementering och samverkan i stora komplexa sjukvårdsorganisationer var de kriterier som vägde tyngst.
Svaret publicerat den 22 november 2024
Varför valde inte VGR att gå över till systemet Cosmic, som flera andra regioner har valt?
Svaret går flera år tillbaka och har med villkoren under upphandlingsfasen att göra. I grunden ligger ett politiskt beslut att upphandla ett nytt journalsystem för all offentligt finansierad hälso- och sjukvård i Västra Götaland. Eftersom detta är ett mycket komplext område valde VGR metoden konkurrenspräglad dialog (KDP).
Det innebär att VGR kan diskutera kraven ihop med tänkbara leverantörer för att tillsammans skapa en bild av vad som är önskvärt och möjligt att få med i ett nytt system, utifrån vissa grundläggande krav. I kraven från VGR ingick både att köpa ett system och metoden för förberedelser och implementering, där även leverantören i hög grad skulle bidra med personal.
Upphandlingen gjordes som en ”flerstegsupphandling” där man i steg 1 hösten 2016 bjöd in marknaden om att ansöka om att få vara med i upphandlingen (kvalificeringsfas). Där hade VGR bestämt att endast bjuda in upp till fem anbudsgivare. Det inkom totalt sju ansökningar, där den tekniska förmågan och kapaciteten bedömdes utifrån de inskickade beskrivningarna och referenserna.
Vid denna utvärdering bedömdes leverantören Cambios ansökan inte tillräckligt uppfylla de krav som ställdes för att kvalificera sig vidare, i jämförelse med de fem ansökningar som gick vidare till nästa steg. Detta innebar att Cambio med systemet Cosmic uteslöts från den fortsatta upphandlingsprocessen. Om en ansökan innehåller otydliga, svaga eller kvalitativt lägre beskrivningar än övriga och inte hamnar på placering för kvalificerade anbudsgivare kommer den att avslås.
I sista steget när de slutliga anbuden kommit in (från tre olika leverantörer) blev resultatet att dåvarande Cerner (nu Oracle) var den leverantör som bäst levde upp till kraven, enligt en sammantagen bedömning av pris och kvalitet. Formellt fattade regionstyrelsen tilldelningsbeslutet hösten 2018.
Svaret uppdaterat den 9 oktober 2025
Varför har inte Sveriges alla regioner gjort en gemensam upphandling och köpt in samma system?
Svenska regioner, precis som kommuner, är självstyrande. Det innebär att varje region ansvarar för sin egen hälso- och sjukvård och bestämmer vilka system som behövs, ska upphandlas och köpas in.
De system som svenska regioner har i dag har man köpt in och integrerat vid olika tidpunkter, därför uppstår också behov av nya system i olika ordning. Sveriges regioner varierar dessutom i storlek, demografi et cetera, och kan därmed ha olika behov av olika system.
Svaret publicerat den 22 november 2024
VGR har anmält personuppgiftsincidenter till IMY som hör samman med införandet av Millennium – vad har hänt?
När Millennium togs i drift rapporterades flera avvikelser in till VGR. Vissa av dessa kan klassas som personuppgiftsincidenter.
Den 15 november skickade därför VGR in en initial anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Regionen har sedan dess kompletterat ärendet allt eftersom avvikelserna utreds tillsammans med de berörda verksamheterna.
De personuppgiftsincidenter som hittills har identifierats bedöms som mycket allvarliga utifrån IMY:s sätt att klassificera incidenter. Det har till exempel handlat om att ett ord har fallit bort i en patients journal, och därmed har innehållet fått en annan innebörd. Just det felet uppstod vid överföringen av information från ett it-system för medicinsk bildhantering till Millennium.
VGR kommer utreda orsakerna för att försöka fastställa vad som har hänt. Det finns i nuläget inga indikationer på att personuppgifter ska ha spridits utanför VGR.
Läs mer
- Nyhet 9 december 2024: Ytterligare personuppgiftsincidenter i samband med Millennium
- Nyhet 18 november 2024: VGR anmäler personuppgiftsincident
Svaret uppdaterat den 9 december 2024
VGR har skickat in en anmälan om Millennium till Läkemedelsverket. Varför då?
VGR har sedan pausen anmält ungefär 130 händelser och tillbud med Millennium till Läkemedelsverket och leverantören Oracle, enligt regelverket för medicintekniska produkter (MTP) och Nationella medicinska informationssystem (NMI) äkemedelsverket och Oracle gällande Millennium.
Anmälningarna bygger på händelser under de dagar Millennium var i drift och gäller eventuell koppling till brister i systemets funktioner relaterat till gällande krav. Orsakerna till bristerna kommer i och med anmälan att utredas vidare.
Anmälan innehåller bland annat händelser med felaktiga uppgifter i journal, saknade ord i remissvar, läkemedelsordinationer, läkemedelslistor och signering, journalinformation som saknas eller försvinner, problem vid akutregistrering och inskrivning av patient.
Efter att anmälan är gjord är det enligt rutin tillverkarens ansvar att utreda om deras produkt har bidragit till händelserna och i så fall på vilket sätt, samt att göra eventuella förbättringar och säkerhetsåtgärder.
Läkemedelsverket har i september 2025 avslutat ärendet och skriver i sitt beslut: "Läkemedelsverket har noga följt tillverkarens arbete med att
utreda händelserna och införa tillfredsställande förbättringar.
Läkemedelsverket har beslutat att avsluta detta ärende nu”.
Läs mer
- Nyhet 20 december 2024: VGR kompletterar anmälningar om Millennium
- Nyhet 26 november 2024: VGR har skickat in en anmälan om Millennium till Läkemedelsverket
Svaret uppdaterat den 9 oktober 2025