49 kommuner och Västra Götalandsregionen eniga om nytt hälso- och sjukvårdsavtal
Uppdaterad:
Publicerad:
Nu är beslutet taget i samtliga kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen (VGR) och därmed är det nya hälso- och sjukvårdsavtalet i hamn och börjar gälla nästa år.
Hälso- och sjukvårdsavtalet reglerar samarbetet och ansvaret för de patienter som får vård av både VGR och någon av Västra Götalands 49 kommuner. Oftast handlar det om patienter, i alla åldrar, som behöver hälso- och sjukvård i hemmet eller i andra särskilda boendeformer.
Avtalet innebär att hälso- och sjukvården utgår från patientens behov och planeras gemensamt av patienten, kommunen och VGR. Det förbättrade samarbetet kommer till exempel innebära att patienterna upplever förbättringar vid flytt mellan olika vårdgivare.