49 kommuner och Västra Götalandsregionen eniga om nytt hälso- och sjukvårdsavtal

Uppdaterad:
Publicerad:

Nu är beslutet taget i samtliga kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen (VGR) och därmed är det nya hälso- och sjukvårdsavtalet i hamn och börjar gälla nästa år.

Hälso- och sjukvårdsavtalet reglerar samarbetet och ansvaret för de patienter som får vård av både VGR och någon av Västra Götalands 49 kommuner. Oftast handlar det om patienter, i alla åldrar, som behöver hälso- och sjukvård i hemmet eller i andra särskilda boendeformer. 

Avtalet innebär att hälso- och sjukvården utgår från patientens behov och planeras gemensamt av patienten, kommunen och VGR. Det förbättrade samarbetet kommer till exempel innebära att patienterna upplever förbättringar vid flytt mellan olika vårdgivare.

Läs mer på Vårdsamverkan i Västra Götalands webbplats