Kompetensutvecklingsprocessen
Västra Götalandsregionen (VGR) har 12 HR-processer med syfte att säkerställa enhetliga och effektiva arbetssätt inom hela organisationen. VGR Akademin ansvarar för kompetensutvecklingsprocessen.
Kompetensutvecklingsprocessens uppdrag är att arbeta strukturerat och systematiskt med kompetensutveckling i VGR, det vill säga omhänderta identifierade kompetensbehov.
Arbetet med kompetensutveckling bygger på fyra huvudsakliga steg: analysera, prioritera och planera, genomföra samt utvärdera och följa upp. Kompetensutvecklingsbehov analyseras för att identifiera kompetensgap och framtida behov. Därefter prioriteras och planeras insatser som ska minska eller stänga kompetensgapen. När planeringen är gjord utvecklas och genomförs de planerade kompetensutvecklingsaktiviteterna. Slutligen följs aktiviteterna upp för att utvärdera vilken effekten insatserna fick i verksamheten, och se om kompetensgapet har minskat. Därefter börjar processen om igen med insikter från uppföljningen.
Medarbetarpolicyn, Riktlinje kompetensutveckling och lärande i VGR samt Rutinen för regiongemensamt kompetensutvecklingsutbud är de regionala styrande och stödjande dokument som är kopplade till kompetensutvecklingsprocessen.
Mer om HR-processerna finns på VGR:s intranät:
HR-processer (nås enbart av dig med tillgång till VGR:s intranät)