Frågor och svar

Ny vårdenhet, enhet/mottagning

VGR: För att du ska kunna se dina avdelningar/mottagningar/enheter måste dessa antingen vara överlästa från Svevac eller manuellt inlagda efter beställning via Serviceportalen, samt att du fått en korrekt roll i MittVaccin. Roll söks av behörig linjechef via beh.vgregion.se.

För att få en avdelning/mottagning upplagd i MittVaccin behöver en beställning göras via Serviceportalen. För att den ska läggas upp korrekt krävs följande:

  • Vårdenhetens (kallas ibland verksamhet) namn och HSAID
  • Avdelningen/mottagningens/enheten namn och HSAID
  • Ja/nej på följande frågor:
    • Är enheten en undantagen enhet?
    • Ska enheten leverera till 1177?
    • Ska enheten leverera till NPÖ?

Allmänna frågor

 

  • Vad är skillnad mellan Nationella vaccinationsregistret (NVR) och MittVaccin?
    NVR är ett hälsodataregister som används för att följa upp effekten av nationella vaccinationsprogram samt covid-19-vaccinationer. Folkhälsomyndigheten är ansvarig för registret. 

    MittVaccin är ett journalsystem som ska används av vården för att registrera alla vaccinationer. MittVaccin för automatiskt över information till NVR för berörda vaccinationer och till 1177 Journalen för att invånaren ska kunna se vilka vaccinationer hen fått. 

  • Vad är det för skillnader på MittVaccin och Svevac?
    MittVaccin är ett modernare system med mer funktionalitet. Svevac har sagt upp avtalet med regionerna och MittVaccin ersätter och har upphandlats regionalt. Det som finns i MittVaccin men som inte fanns i Svevac är bland annat saldo, omfattande statistik och rapportverktyg och även andra funktioner som bokning, MittVaccin delar information om vaccinationer till NVR, NPÖ och 1177 journalen.

  • Varför är det viktigt att registrera patienternas vaccinationer i MittVaccin?
    Information av vaccinationshistorik från MittVaccins visas för invånaren i journalen på 1177.se.

  • Hur sker rapportering till NVR och NPÖ (Nationell Patientöversikt) i MittVaccin?
    MittVaccin sköter automatisk rapportering till NVR och NPÖ.

  • Används MittVaccin enbart av Västra Götalandsregionen?
    MittVaccin används idag i 11 regioner, cirka 177 privata vårdgivare och 75 kommuner. Antalet slutanvändare är ca 65 000 (april 2023).

  • Blir det fler utbildningstillfällen? 
    Behövs det fler tillfällen så kan vi ordna det. Det är viktigt att alla får en bra introduktion. 

  • Går det att lägga in en historisk vaccination som finns i "gula kortet" idag för att få helheten i MittVaccin?
    Ja, via funktionen "Tidigare vaccination" i vänstermenyn på patientkortet, dessa vaccin blir även synliga i 1177/journalen och NPÖ.
    Vaccin som registreras via denna vy rapporteras inte till Nationella vaccinationsregistret, de får inget batchnummer och det räknas inte ner något från mottagningens saldo.

  • Kommer Nationella vaccinationsregistret och MittVaccin synkas?
    Ja, rapportering av vaccinationsinformation från MittVaccin till NVR sker varje natt och gäller vaccination med Covid-19, pneumokocker och barnhälsovården.

  • Kommer tidigare vaccinationsinformation från AsynjaVisph att överföras till MittVaccin?
    Rent tekniskt går det via två alternativa lösningar (GVH konsumtion till MittVaccin, eller via indata), men inga av dessa lösningar har tagits i bruk vilket innebär att registrerade vaccinationer i AsynjaVisph inte är synliga i MittVaccin.


  • Vad händer med det som nu finns registrerat i Svevac?
    Vaccinationer registrerade i Svevac har nu migrerats till MittVaccin journal.

  • Finns det lathundar att använda?
    Ja, se Manualer och snabbguider

  • När AsynjaVisph kopplas till MittVaccin kan även WebDoc kopplas?
    Idag finns integration mellan journalsystem Cosmic och MittVaccin. Fler integrationer kan bli aktuella framåt.

  • Med vilka journalsystem är MittVaccin kompatibelt?
    Idag finns integration mellan journalsystem Cosmic och MittVaccin. Fler integrationer kan bli aktuella framåt.

  • Syns det att man har gett vaccinationen i patientens "MittVaccin" även om det inte är signerat av någon läkare?
    Ja.

  • Kommer det att behöva finnas en administratör för varje klinik/enhet som lägger upp personalens uppgifter? Hur lägger man in sjuksköterska med ordinationsrätt respektive läkare
    Verksamhetschefen beslutar vilka system som anställda ska ha tillgång till.

    Inom VGR är behörighetshanteringen regional även för MittVaccin. Både åtkomst till systemet samt vilken roll den anställde tilldelas, sker via följande länk https://beh.vgregion.se/.

    Privata vårdgivare registrerar in sina egna användare och tilldelar roller via rollen Användaradmin i MittVaccin.

  • Vad innebär flyende kund?
    VGR kommer ej använda funktionen Flyende kunder och kommer inte finnas synlig vid vår start.

  • Hur kan jag som kund se mina vaccinationer?
    Via 1177 Journalen.

Ersättningsfrågor

  • Det behöver synas i vår journal vad patienten har gjort hos oss vid ett besök med betalning. Kommer det att bli dubbel journalföring med eventuell hänvisning till MittVaccin?

    Leverantörer för journalsystemen har utvecklat och producerar sedan tidigare en utdatafil med uppgifter som ligger till grund för privata vårdgivares ersättning och som månatligen skickas till VGR:s vårddatabas Vega.
    Privata vårdgivare med vårdavtal fortsätter som tidigare att registrera åtgärd (KVÅ-kod) i journalsystemet, tillsammans med kort notat/hänvisning till den resterande totala dokumentationen (ordination/vaccination) i MittVaccin journal.

Hälsodeklarationer

  • Måste en hälsodeklaration fyllas i varje gång? Går det att välja att man har en hälsodeklaration i pappersform istället?
    För att komma vidare i vaccinationsflödet behöver en digital hälsodeklaration besvaras vilket är en patientsäkerhetsfråga och att man vill gå från analog hantering till digital.

  • Kan man välja att klicka i nej för alla frågor i hälsodeklarationen med ett klick?
    Nej, det går inte utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv.

  • Måste alla kunder/patienter ha en ifylld hälsodeklaration?
    Ja. MittVaccin möjliggör olika flöden för att underlätta ordination+hälsodeklaration+vaccination+signering för olika scenarion men flödet ska alltid fullföljas.
    Referensgrupp regionalt finns för Hälsodeklarationerna som finns inlagda i MittVaccin. (Smittskydd, Infektionsläkare, Regional vaccinationssamordning och Terapigrupp Vaccin)

  • Är det en standardiserad hälsodeklaration eller är det något varje mottagning kan göra själv?
    VGR har egen referensgrupp för Hälsodeklarationer och har beslutat om de hälsodeklarationer som ska användas. Referensgruppen har beslutat om 2-3 valbara hälsodeklarationer.

    En förenklad som täcker fem vaccin och en mer fördjupad för mer komplicerade anledningar till vaccin. Barnhälsovården kommer att ha sin egen hälsodeklaration .
    Man kommer kunna hantera Hälsodeklaration på några olika sätt beroende på mottagningens/enhetens arbetssätt men även beroende på den som ska fylla i den.

    Hälsodeklarationen skickas med som bilaga i patientkallelsen och fylls i manuellt av patienten. Svaren registreras i MittVaccin av vårdadministratör eller sjuksköterska eller i samband med anamnestagning av läkaren.

    Hälsodeklarationen skickas i meddelande/kallelse via 1177 och fylls i digitalt av patienten. Svaren överförs digitalt till MittVaccin från 1177. Under övergångsperiod särskild rutin, kontakta supporten för guidning.

  • Gäller ifylld hälsodeklaration för barn på BVC också?
    Ja, Arbetet kring hantering av Barnhälsovården sker tillsammans med referensgruppen och Barnhälsovårdsöverläkaren. Arbetet pågår och beräknas klart i slutet på maj månad.

Hälsodeklarationer 1177

  • Om man anger i 1177 att personen som ska vaccineras ska svara på deklarationen innan, kommer svaren in direkt i MittVaccin? 
    Hälsodeklarationen skickas i meddelande/kallelse via 1177 och fylls i digitalt av patienten. Svaren överförs digitalt till MittVaccin från 1177. Under en övergångsperiod gäller särskild manuell rutin, kontakta supporten för guidning.

Ordinera

  • Görs ordinationen i MittVaccin och inte i Melior eller ska det göras i båda systemen?
    Beslutet är att alla vaccinationer ska registreras i MittVaccin och endast avvikelser vid incident med patient sker i huvudjournalsystemet.
    Det blir en digitaliserad vaccinationsprocess i MittVaccin som stödjer vårdprocessen – och där ni som personalen involveras som en del i en regional process.Befintliga rutiner uppdateras med:

    - Uthoppslänk från Melior och CGM J4 kommer finnas på plats – upplevelsen att arbeta från huvudjournalsystemet (i likhet med arbete i t ex Webcert).

    - Vårdkontakt (kort notat som hänvisar till MittVaccin) skapas i Melior och CGM J4.
  • Kommer distriktssköterskor med förskrivningsrätt, på BVC tex, kunna ordinera vaccin?
    Ja, sjuksköterskor med ordinationsrätt kommer både kunna ordinera för andra som sedan vaccinerar och även vaccinera direkt utan läkarordination.
    Vaccinerar en sjuksköterska med ordinationsrätt signeras vaccinationen samtidigt.

  • Finns spärr i systemet/fråga när man  ordinerar vaccin till personer som ligger utanför åldersindikation, ex Synflorix till vuxen individ
    Det finns ingen sådan "spärr"/fråga vid ordination, men däremot när man slutför vaccination ges en varning om personens ålder inte stämmer med det som är inlagt för produkten.

  • Vår medicinske rådgivare kan delegera ordination - går det att göra i systemet?
    En sjuksköterska kan välja ordinatör i vaccinationsflödet då får ordinerande personal signera i efterhand.

  • Vad händer om ordinatören ej signerar efteråt?
    Det sker ingen funktionell påverkan men varje verksamhet behöver införa en rutin för att personal som ska signera i MittVaccin faktiskt går in och signerar med ett visst intervall.

  • Kan man endast välja ett vaccin för snabbvaccination? Måste man börja från början för varje vaccin?
    Endast ett vaccin och en dos via knappen "Snabbvaccination" men möjlighet att ge flera vaccin (en dos) via det "vanliga flödet".
    Stanna kvar på kunden, inhämta hälsodeklaration och klicka nästa, välj de vacciner som ska ges.

  • Finns ordinationsmall för uppföljande vaccindoser?
    Funktionen finns och heter Vaccinationsplan. Det är ett verksamhetsbeslut om den ska användas.

  • Vi har generell ordination på hepatitvaccin på vår mottagning. Kan en sjuksköterska vara ordinatör? 
     Sjuksköterskan använder sig av se Lathund Vaccinera utan ordination för sjuksköterska.pdf

  • Sjuksköterskor kan ju också ha ordinationsrätt. Antar att man då får upp samma ruta för ordinationer om man är inloggad som ssk och ska ordinera vaccinet själv vid samma tillfälle som det ges?
    Ja, sjuksköterska med ordinationsrätt kan ordinera och signera sina egna vaccinationer i ett enda flöde.

  • Kan en sjuksköterska/barnmorska ordinera vaccinationen utifrån ett givet PM/Vårdprogram? 
    Ja, via funktionen Vaccinationsplan.

  • Om vi på vårdcentralen får en ordination från sjukhuset på en vaccination. hur registrerar vi detta?
    Ordinationer syns mellan Vårdgivare/Vårdenheter i systemet via Sammanhållen journal.

  • Måste man ange dosnummer vid ordination?
    Ja. Dos måste alltid anges. Ange den närmaste dos man uppfattar att den aktuella är. Man kan även registrera flera av samma dos. Dosnummer kan justeras i efterhand innan vaccinationen signeras.

Vaccinationsplaner

  • Kan BVC lägga in ett vaccinationsschema som sparad mall?
    Funktionen finns och kallas Vaccinationsplan. Det är ett verksamhetsbeslut om den ska användas

  • Ligger BHV-Programmet inlagt så man kan ordinera hela det direkt?
    Funktionen finns och heter Vaccinationsplan. Det är ett verksamhetsbeslut om den ska användas.

Vaccinera

  • Vad gäller för vaccin som ska dras upp från en vial som kan ge flera doser? Ska man registrera doseringen, det vill säga volymen manuellt?
    När man kvitterar in saldo för vacciner som kommer i vialer som räcker till flera doser ska man kvittera in det antal doser man estimerar att få ut ur vialen. Skulle det bli vaccin över eller räcka till fler doser måste saldot korrigeras.
    Förslagsvis ändrar man den förvalda mängden i fältet "Dosering" för att reflektera den mängd som ges om det avviker från den dosering (volym) som är förinställd. Om man misstänker att en mindre mängd har dragits upp men det inte går att kvantifiera kan man skriva det som en vaccinationsanteckning och låta det förvalda värdet stå kvar i "Dosering".

  • Kan BVC ordinera och jag som sjuksköterska tar upp det på min mottagning och vaccinerar?
    Ja, ordinationer från andra enheter syns inom vårdgivaren via knappen "Andra enheter inom VG" och via "Sam.Journalföring" för uppgifter från andra vårdgivare som använder MittVaccin.

  • Måste alla vaccinationer som görs via snabbvaccinering, signeras av läkare?
    Ja, om det görs av en sjuksköterska utan ordinationsrätt måste man välja ordinatör i flödet. Ordinatören signerar i efterhand.

    Vi som jobbar på BVC brukar ofta ordinera hela vaccinprogrammet på samma gång. Går detta att göra i MittVaccin?
    Ja via funktionen vaccinationsplan

    Vaccinplan tillgänglig för ordination för "Läkare" och
    "Sjuksköterska med ordinationsrätt". Med den skapar vi mallar för till exempel vårdprogrammen och i vaccinationsplanerna vilka också möjliggör ändringar som att lägga till vaccin i befintliga vaccinationsplaner.

    Vid TBE ordination behöver man ordinera varje dos eller kommer det upp ett vaccinationsschema som tidigare?
    Varje dos via vanliga flödet men man kan skapa en vaccinationsplan och då ordinera hela schemat med rätt intervall.

  • Kan vaccinationer som getts i ett annat land läggas in även om uppgifter saknas?
    Se manual 3.18 Tidigare Vaccination vs. Efterregistrering

    Vyn Tidigare vaccination fungerar som en anteckning om att patienten tidigare har fått ett vaccin på annan plats och utan att man tar ansvar för utförare, batch m.m.
    Vacciner som registreras via vyn Tidigare vaccination rapporteras inte till NVR, de får inget batchnummer och det räknas således inte ner något från mottagningens saldo. Man väljer vaccin enligt sjukdomsskydd vilket är inlagt i listan som ett s.k. “fiktivt vaccin” som okänd produkt. Även mottagningens vacciner syns i denna lista.

    Man kan t.ex. använda denna funktionalitet för att lägga in (Covid 19)-vacciner som givits innan användning av Cambio MittVaccin Journal och som man redan har rapporterat till NVR.
    I denna vy registreras även vaccinationer som kan ha getts i andra länder och/eller tidigare i kundens liv, där kunden inte minns fabrikatet etc. på vaccinet.

    Notera: Tidigare vaccinationer delas till NPÖ och Journalen. Migrerade
    vaccinationer från Svevac flaggas som ”Tidigare vaccination” och kommer således också att delas.

    Det går att be MittVaccin Support om hjälp att lägga på filtreringsregler, dvs exkludera Tidigare Vaccinationer från delning men då
    inkluderar detta f.n även Svevac-vaccinationer vilket sannolikt inte är önskvärt.

    Filtrering från journalsystem bör dessutom principiellt sett undvikas enligt Ineras specifikationer. För tidigare vaccinationer visas även kommentaren om den samt i förekommande fall uppgift om källa, t. ex för uppgifter från Svevac.

  • Om ordination inte finns hur gör man då?
    Läkare eller sjuksköterska med ordinationsrätt ska ordinera i systemet innan besöket. Om ordination inte finns i systemet KAN sjuksköterska ändå vaccinera men måste då ange namngiven ordinatör i flödet för att komma vidare. Ordinatören får sedan signera i efterhand. Skriv tex "ordination över telefon" som anteckning.

  • Kan alla sjuksköterskor initiera Snabbvaccinering? Vad händer om den som valts som ordinatör sedan inte godkänner vaccineringen?
    Alla sjuksköterskor kan initiera snabbvaccination. Vad som sker med ordinationer som inte signeras i efterhand är ett verksamhetsbeslut.

  • Felregistrerat datum vid vaccination?
    Det är inte möjligt att ändra datum i en redan registrerad vaccination. För att datera bakåt i tiden skapa en ny ordination med önskat datum och makulera den felaktiga.

Vaccinsaldo och batchnummer

  • Går det att lägga till batchnummer när patienten kommer till mottagningen? Ibland har patienten med sig vaccin som de har fått på recept.
    Ja, via Inställningar > Vaccin (all personal) (BESLUT KRÄVS: ska man lägga till vaccinsaldo eller "Eget vaccin"
     
  • Vi har inga vacciner i vårt lager föräldrarna hämtar på BVC och vi ger här hur gör vi då?
    Lägg till rätt batch av vaccinet via Inställningar > Vaccin innan registrering av vaccination.

  • Måste det vara en person på varje enhet som lägger in batchnummer? I Svevac fanns batchnummer att välja. 
    Mottagningens saldo per batchnummer måste läggas in manuellt per mottagning innan man vaccinerar, det vill säga vid leverans eller vid flytt/kassering/svinn. Vaccinernas batchnummer och utgångsdatum finns redan inläst i systemet från läkemedelsverket. Vid vaccination räknas saldot ner.

  • Om vaccinet inte är valbart på mottagningen kan man alltså inte registrera vaccineringen?
    Det stämmer. Kontakta regionens förvaltning om vaccinprodukt saknas

  • Alla de här korrigeringarna av batcher och antal doser med mera som ska göras, kan varje användare själv göra det eller behöver det vara administratör som gör det?
    Funktionaliteten finns för all personal (det vill säga rollerna läkare, sjuksköterska, sjuksköterska med ordinationsrätt och vårdadministratör).

  • Kommer man att kunna scanna en QR-kod för att få in batchnummer i MittVaccin?
    Nej.

  • Så batchnummer och antalet vaccin finns inte inlagda från er i förväg som det var med Svevac?

    Batchnummer läses in i systemet per automatik.

    Varje mottagning kvitterar in antal doser per batch som man har i lager.
    Utifrån det saldot räknas det ner för varje given dos, och även vid manuell korrigering för tex svinn/kassation.

    Systemet tillåter att själva välja om antalet doser vaccin i vaccinförråd ska räknas in vid leveranser och räknas ner vid vaccination, kassation, korrigeringar etc. Antal måste anges annars dyker inte vaccinet upp som valbart.
    Alternativ finns att ange "-1" i antal om man inte avser ha beräkning på in- respektive ut, dvs givna doser från sitt vaccinförråd. 

    VGR:s process är:
    Leverantören läser in tillgängliga vaccin och dess batchnummer från Läkemedelsverket i ett så kallat bakgrundsjobb.
    Dessa vaccin blir tillgängliga och valbara i MittVaccin.

    Regionala vaccinationssamordningen tillgängliggör Regionens upphandlade vaccin i MittVaccin – dvs ej av vaccinatör.

    Läkemedelsansvarig sjuksköterska registrerar vaccin (beställda/avregistrerade kassation) i MittVaccin, så det stämmer med läkemedelsförrådet (görs i huvudsak i samband med leveranser etc).

    Vaccinatören ”väljer vid vaccinationstillfället” för respektive vaccin, bland de inlagda batchnumren i MittVaccin.

  • Registreras saldot vid administrering?
    Ja, när vaccinatören tar ut vaccinet från förrådet för administrering registreras saldot i MittVaccin.

 


Verksamhetsprocess

  • Om en undersköterska via delegering av verksamhetschef ger en vaccination hur hanteras rollen i MittVaccin?
    Rollen vårdadministratör gäller.
    Verksamhetschefen ska ansvara för att besluten om delegering

    1. är förenliga med en god och säker vård, och
    2. omprövas i nödvändig omfattning.

    För mer information Förutsättningar för delegering - Vårdhandboken (vardhandboken.se)

  • Ska alla vaccinationer ska registreras i Mitt Vaccin from maj? Inget i NVR?
    Rapportering av vaccinationsinformation från MittVaccin till NVR sker varje natt och gäller vaccinationer inom Covid-19, pneumokocker och barnhälsovården.

  • Finns det en beskrivning av de olika användarrollerna och behörigheter?
    Det finns på Cambios webbplats men inom kort kommer även en beskrivning av VGR-specifika användarroller och behörigheter att publiceras på Vårdgivarwebben. 
  • Finns det en länk i Melior till MittVaccin?
    Uthoppslänk till MittVaccin läggs i Melior och CGM J4. Inloggning via SITHS-kort
    Personnummer på patient söks fram.

  • Kommer jag behöva skriva in vaccinationerna i både patientens journal och i MittVaccin?
    Beslutet är att alla vaccinationer ska registreras i MittVaccin och endast avvikelser vid incident med patient sker i huvudjournalsystemet.

    Det här blir en digitaliserad vaccinationsprocess i MittVaccin som stödjer vårdprocessen – och där ni som personalen involveras som en del i en regional process.

    Befintliga rutiner uppdateras med:

    - Uthoppslänk från Melior och CGM J4 kommer finnas på plats – upplevelsen att arbeta från huvudjournalsystemet (i likhet med arbete i t ex  Webcert)

    - Vårdkontakt (kort notat som hänvisar till MittVaccin) skapas i Melior och CGM J4
  • Går det att kopiera in de uppgifter som registreras i MittVaccin på något enkelt sätt så det kan läggas i journalanteckning?
    Nej man kan inte kopiera text från MittVaccin till annat system.
  • Vilken typ av anteckningar kan man skriva i MittVaccin? 
    Det finns tre typer av anteckningsmöjligheter i MittVaccinJournal:

    Övrig information
    Här erbjuder systemet att utöver Uppmärksamhetsinformationen i huvudjournalsystemet, även dokumentation i MittVaccin.
    Återfinns som gulmarkerad text med varningstriangel i Kundkortet/Patientinformationen i MittVaccin.

    Vaccinationsanteckning
    Här kan man ange anteckning som ska informera vaccinatören om något specifikt inför administration av vaccinet.

    Kommentarer
    "Ändra personuppgifter" finns i fälten:
    Ändra kund
    Övrig information+samtycke till kontaktuppgifter vid utskick
    Hämta från PU-tjänsten och Spara
    UUID används kan kopieras och användas vid supportärenden

    Kommentarer
    Här kan anges exv: ÅÅMMDD Har fått recept och tar med vid besöket

    Anteckning
    I Kundkort finns "Lägg till journalanteckning"
    Här kan t ex Bedömning och Åtgärd, anledningar i samband med anamnes, som påverkar val av vaccin och varför, läggas till i samband med patientmötet hos Läkare.

  • I samband med Influensavaccinationer, covid-vaccinationer, TBE-vaccination brukar sekreterare registrera vaccinationen åt sköterskan, går det nu också?
    Se manualen Förbereda mottagning.pdf

  • Läkare är inte direkt inne och arbetar i Svevac i nuläget, men de måste alltså göra dessa arbetsmoment i MittVaccin? Kan de delegera sina uppgifter eller är det strikt bundet till läkare?

    Ordinationsrätten kan aldrig delegeras. Däremot kan det skrivas ett PM för de generella direktiv som ska följas för när en person utan ordinationsrätt får lov att ge en vaccination. Det är alltid en person med ordinationsrätt som står för ordinationen.

    Enligt senaste version av HSLF-FS 2017:37 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården – Konsoliderad:

    5 kap. Behörighet att ordinera läkemedel

    1 § Endast den hälso- och sjukvårdspersonal som är behörig att förordna eller förskriva ett läkemedel enligt de författningar som anges i 2–5 §§ är behörig att ordinera läkemedlet.

Vårdadministration

  • Måste man fylla i varje patient från scratch?
    Ja, det görs en gång (per vårdgivare), tills information från Svevac är helt migrerad. Notera dock att när man fyllt i personnummer kan resterande information hämtas via slagning mot PU-tjänsten (Skatteverkets Navet, via Inera). Lägg till telefonnummer för att kunna nå patienten.

  • Om patienten är tillagd på en annan mottagning, kommer jag då att hitta den eller måste jag lägga upp den igen på min egen mottagning. Eller kan jag se vilka tidigare vaccin patienten fått på andra mottagningar?
    Om patienten är tillagd på en annan mottagning inom vårdgivaren, kommer man att hitta patienten. Du kan via knappen "Andra enheter inom VG" se vilka tidigare vaccin patienten har fått på andra mottagningar. Man kan även se vacciner, ordinationer och hälsodeklarationer från mottagningar hos andra vårdgivare inom systemet via Sammanhållen journal (knapp), efter inhämtande av samtycke. Kontroll för eventuell spärr görs.

  • Vad kan jag som medicinsk sekreterare göra i MittVaccin?
    Som medicinsk sekreterare kan du tilldelas rollen Vårdadministratör, och då i efterhand registrera vaccinationer som dokumenterats på papper. Välj alltid vaccinatör och ordinatör i flödet för att dessa ska kunna signera i efterhand. Om vaccinationen skett ett tidigare datum behöver man även manuellt korrigera vaccinationsdatum i flödet. Notera dock att Västra Götalandsregionen har fattat ett strategiskt beslut om att så långt det går undvika manuellt hantering via papper och efterregistrering.

  • Måste man fylla i kontaktuppgifter på alla patienter? och hur görs det vid skyddad identitet?
    Patienter som migreras från Svevac skapas upp per automatik. Vårdadministratörer skriver in patienter i MittVaccin och hämtar kontaktuppgifter från Personuppgiftstjänsten (PU). Vid slagning mot PU returneras och vid skyddad identitet läses inga adressuppgifter in (personens namn maskas med Skyddad Skyddad)

  • Följer informationen med när patienten får fullständigt personnummer?
    Se manual 4.2.19.2 Kund med reservnummer får personnummer.

    En sammanslagning av journaler kan göras när en person har tillfälligt personnummer, men sedan får sina 4 sista siffra.

    Notera! Vid sammanslagning är det den äldsta posten, dvs den kundposten som skapades först, som behålls men med den nyare kundpostens mobilnummer och epost. Namn och adressuppgifter uppdateras inte vid sammanslagning (dvs äldsta postens namn och adress behålls).

    En journalanteckning om ändring av personnummer och sammanslagning visas i Anteckningar på kundkortet. Efter sammanslagning visas inte utförda vaccinationer direkt men om man går ut och söker fram patienten igen visas de.

  • Varför finns ingen interaktion med Personuppgiftstjänsten (PU-tjänsten) gällande personer med reservnummer? Som det ser ut idag så finns risken att det blir samma reservnummer som annan person t ex. I VGR hanterar vi personer med reservnummer i PU-tjänsten.
    MittVaccin använder Ineras nationella PU-tjänst som i sin tur hämtar aktuella uppgifter från Skatteverkets Navet, och kan därför inte söka på och kontrollera RNR (reservnummer) som skapas lokalt av vårdgivare. Det kan därför finnas identiska RN hos olika Vårdgivare. MittVaccin kontrollera därför automatiskt att angivna RNR i MittVaccin är unika inom vårdgivaren.

    När VGR och andra vårdgivare går igång med hantering av nationella RN (NRNR) via Ineras PU-tjänst, kommer MittVaccin att kunna kontrollera NRNR som angivits i MittVaccin mot PU-tjänsten. Då kommer även Ineras PU-tjänsts funktioner för att koppla ihop och koppla isär id-nummer att stödjas (t ex att koppla ihop ett NRNR med ett PNR eller SNR när patientens identitet blivit känd eller hen erhållit PNR/SNR).

    Inom MittVaccin kontrolleras RNR unikhet inom vårdgivaren, men identiska RNR kan alltså skapas hos olika vårdgivare för olika personer eftersom det inte sker en kontroll mellan olika vårdgivare.

    Om/när VGR eller andra kunder önskar stöd för NRNR via Ineras PU så planerar vi införande av det (i en release)

    MittVaccin använder Ineras nationella PU-tjänst som i sin tur hämtar aktuella uppgifter från Skatteverkets Navet, och kan därför inte söka på och kontrollera RNR (reservnummer) som skapas lokalt av vårdgivare. Det kan därför finnas identiska RN hos olika Vårdgivare. MittVaccin kontrollera därför automatiskt att angivna RNR i MittVaccin är unika inom vårdgivaren.

    När VGR och andra vårdgivare går igång med hantering av nationella RN (NRNR) via Ineras PU-tjänst, kommer MittVaccin att kunna kontrollera NRNR som angivits i MittVaccin mot PU-tjänsten. Då kommer även Ineras PU-tjänsts funktioner för att koppla ihop och koppla isär id-nummer att stödjas (t ex att koppla ihop ett NRNR med ett PNR eller SNR när patientens identitet blivit känd eller hen erhållit PNR/SNR).

    Inom MittVaccin kontrolleras RNR unikhet inom vårdgivaren, men identiska RNR kan alltså skapas hos olika vårdgivare för olika personer eftersom det inte sker en kontroll mellan olika vårdgivare.

    Om/när VGR eller andra kunder önskar stöd för NRNR via Ineras PU så planerar vi införande av det (i en release).

Support och behörigheter

Finns det någon supportfunktion?

Ja det finns det. 

För privata vårdgivare: Support och användarstöd - Vårdgivarwebben

För VGR:s användare: Startsida - VGR serviceportal

Hur beställer jag behörigheter?

Support och användarstöd - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen