En innovativ vecka i mötet mellan medicin och teknik!

Innovation och teknikprogrammet vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset ger deltagarna kunskap och färdigheter som gör att de kan driva innovation inom offentlig hälso- och sjukvård.
På bilderna: Robin Molander, Jakob Medbo, Louise Wetterling, Erik Thurin Ebba Barret och Eleonor Svantesson.
Innovation och teknik möjliggör utveckling i hälso- och sjukvården
Deltagarna får verktyg och praktiskt användbar kunskap för att kunna påverka sin kliniska vardag genom att utgå från verksamhetens behov. Programmet med målgrupp ST-läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset startade 2019. Utbildningen har tagits fram i nära samarbete mellan Innovationsplattformen VGR, Utbildningsenheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers tekniska högskola.
Under förra veckan jobbade man med ett protesprojekt.
Protesveckan, en brygga mellan teknik och vård
– Syftet med ”protesveckan” var att arbeta praktiskt med teknik utifrån en given problemformulering, tätt kopplad till ett verkligt medicinskt problem och att därigenom bredda det tekniska kunnandet hos deltagarna. På så sätt gör vi det möjligt att bildar en länk mellan medicinsk personal och teknisk personal, berättar Helena Andreasson, projektledare på Innovationsplattformen och en av kursledarna för den utbildningsgrupp som startade 2022.
Veckans uppgift var att öva sina kunskaper i medicin och teknik genom att arbeta med ett case. Förutsättningarna gavs av Morten Bak Kristoffersen, post doc vid Center for Bionics and Pain Research.
Uppgiften var att ta fram en protyp till en handprotes som kunde styras med hjälp av myoelektriska signaler (EMG) och förutsättningarna som gavs var att simulera miljön till ett krigsdrabbat område med mindre tillgång till resurser. Därför måste protesen vara kostnadseffektiv. Till sin hjälp skulle deltagarna använda plattformen Arduino för att koda protesen.
Målet var bland annat att deltagarna efter veckan skulle få en ökad teknisk förståelse, en ökad kunskap i programmering och att de hade utvecklat sin problemlösande förmåga.
– Alla sex deltagare var verkligen jätteduktiga! De arbetade i team och de lyckades få fram två fungerande prototyper. De har fått en ökad kunskap i hur teknik kan vara en del i framtida innovationsprojekt och en insikt i vikten av deras roll som brygga mellan teknikkompetens och vårdkompetens, säger Helena Andreasson.
Två av deltagarna säger:
– Det är så mycket som görs manuellt i sjukvården idag, vilket inte är konstigt då vårdpersonal väldigt sällan kan koda för att låta datorn göra jobbet. De här dagarna har därför varit väldigt värdefulla, att vi lärt oss skriva kod och automatisera är ett viktigt steg för en effektivare vård, där vi kan möta människor istället för att knappa på datorn säger Jakob Medbo, ST-Läkare, Barnmedicin.
– Den viktigaste insikten var att när vi ska bygga en hand måste vi utgå ifrån vad vi vill att handen ska göra. Vad är essensen av en hand? Säger Erik Thurin, ST läkare, radiologi.