Att vara doktorand
"Att vara legitimerad psykolog och doktorand innebär en spännande och berikande kombination av kliniskt arbete och forskning. För min del väcktes intresset för forskning redan under psykologutbildningen, i samband med att jag skrev mitt examensarbete. Jag uppskattade processen – att få planera en studie, samla in och analysera data samt sammanställa resultaten. Nästa naturliga steg blev att söka en forskningsinriktad PTP-tjänst, och en tid efter att jag fått min legitimation påbörjade jag mina doktorandstudier.
Den dubbla rollen är ofta mycket givande. Kliniska erfarenheter väcker frågor och ger insikter som kan fördjupas genom forskning, samtidigt som forskningen bidrar till att stärka det kliniska arbetet genom ökad kunskap om aktuellt evidensläge. Parallellt läser man doktorandkurser via universitet och får möjlighet att utveckla sina forskningsfärdigheter. Att vara både psykolog och doktorand innebär förstås också utmaningar, såsom att fördela arbetstiden och växla mellan olika processer. Att ena dagen befinna sig i det kliniska arbetet, fokuserad på att bemöta personer i svåra livssituationer för att nästa dag, växla om till ett mer analytiskt fokus med databearbetning, litteraturgenomgång och vetenskapligt skrivande.
En viktig och rolig del av doktorandstudierna har också varit möjligheten att presentera och sprida egna forskningsresultat vid konferenser, både nationellt och internationellt. Det har även gett mig tillgång till den senaste forskningen från andra forskargrupper och möjliggjort att ta med ny kunskap hem till Ätstörningscentrum där jag arbetar. Dessa sammanhang har inte bara varit inspirerande, utan också viktiga för att bygga nätverk och skapa nya forskningssamarbeten." - Sandra Rydberg Dobrescu, Leg. psykolog, Med. dr., Ätstörningscentrum barn och unga vuxna, Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Läs mer:
Vår forskarutbildning | Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet
Vår forskarutbildning | Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet