Utfärdande av reservkort
Det här gäller dig som kortutfärdare av reservkort inom kommuner, VGR eller privat vårdgivare i Västra Götalands län.
Från och med 1 december 2025 ska alla vård- och apoteksaktörer ska vara anslutna till Nationella läkemedelslistan (NLL). Då blir det krav på att alla ska använda eHälsomyndighetens säkerhetslösning där tillitsnivå 3 är lägsta nivå för inloggning och åtkomst till eHälsomyndighetens information till minst följande system: NLL (Nationella läkemedelslistan), Pascal och delar av NPÖ (Nationell patientöversikt).
Ordinarie SITHS-kort, mobila SITHS eID och reservkort tillitsnivå 3 har alltid tillitsnivå 3 och de påverkas inte av förändringen.
Nya krav för reservkortsutgivning
För att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs:
- särskild behörighet i SITHS Portalen vilket främst kommer finnas på befintliga kortstationer.
- två utbildade och behöriga ID-administratörer som kan styrka identiteten och utfärda reservkort tillitsnivå 3 i SITHS-Portalen.
Reservkortsadministratörer som idag ger ut reservkort tillitsnivå 2 kommer inte per automatik få behörighet att ge ut tillitsnivå 3.
Så påverkas kortstationerna
Utfärdande av reservkort tillitsnivå 3 hanteras normalt av respektive kortstation. Kommuner och geografiskt spridda förvaltningar kommer få använda befintliga kortstationer i möjligaste mån.
Förändringen kommer innebära att kortstationer behöver bemannas upp med fler behöriga och utbildade ID-administratörer.
Västra Götaland har bedömt att det är önskvärt att fler går över till att utfärda reservkort tillitsnivå 3 i så stor utsträckning som möjligt. Om er verksamhet vill utfärda reservkort tillitsnivå 3 krävs godkännande och utbildning av ID-administratörer. Kontakta TjänsteID via Servicecenter.
Kommunala kortstationer har begränsade öppettider. Du kan hänvisa kortanvändaren till en annan kortstation för att samverka i utfärdandet av reservkort tillitsnivå 3.
Använda befintliga reservkort
Du kan använda oanvända (blanka) reservkort som redan finns i lager för att utfärda kort på tillitsnivå 3 – om två utbildade och behöriga ID-administratörer medverkar. Vilken tillitsnivå kortet får beror på hur utgivningen går till, inte på själva kortet.
Man kan inte uppgradera ett befintligt reservkort tillitsnivå 2 till tillitsnivå 3, användaren behöver i så fall skaffa ett nytt reservkort på en kortstation. Däremot går det bra att förlänga ett certifikat på befintlig tillitsnivå.
Vill ni utfärda reservkort på nivå 3?
Om er verksamhet har intresse och vill få behörighet att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs godkännande och utbildning av ID-administratörer. Kontakta
Tjänste ID via Servicecenter för mer information.
Framtida effektiviseringar i SITHS-utgivningen
Inera AB utvecklar just nu SITHS för att förenkla utgivningen av kort på tillitsnivå 3, både ordinarie kort och reservkort. Finansiering av utvecklingen diskuteras med samtliga regioner i landet. Läs mer om detta under frågor och svar.
För dig som utfärdar reservkort tillitsnivå 2 idag
Från och med 16 november 2025 kommer du enbart att kunna utfärda reservkort tillitsnivå 2 med 14 dagars giltighetstid, men certifikatet kan förlängas i 14 dagarsintervaller via formulär på vår webbplats.
Fram till och med 30 november 2025 kan du utfärda reservkort tillitsnivå 2 hela dygnet. Från och med 1 december 2025 kan du enbart utfärda och förlänga certifikat utanför ordinarie kontorstid (helgfria vardagar klockan 15.01-08.59).
Reservkortsadministratörer via distans
- Du beställer utfärdande av certifikat till reservkort tillitsnivå 2 via blankett som finns på vår webbplats och skickar in blanketten till Servicecenter. Tjänsten av utfärdande av certifikat ligger hos TjänsteID via Servicecenter.
Sjukhusförvaltningarna inom VGR har egen hantering för detta. - Vid förlängning av certifikat till befintligt reservkort tillitsnivå 2 fyller du i formulär på vår webbplats. Tjänsten av utfärdande av certifikat ligger hos TjänsteID via Servicecenter. Kortanvändaren mottager därefter ett mail från SITHS-Portalen och måste själv uppdatera certifikatet på SITHS Mina Sidor.
Sjukhusförvaltningarna inom VGR har egen hantering för detta.
Reservskortsadministratör
Du utfärdar förlängning av certifikat till befintligt reservkort i SITHS-portalen som tidigare, förlängningen får vara 14 dagar åt gången. Efter 16 november 2025 kommer du enbart kunna välja 14 dagars giltighetstid i SITHS-Portalen.