Utfärdande av reservkort

Det här gäller dig som kortutfärdare av reservkort inom kommuner, VGR eller privat vårdgivare i Västra Götalands län.

Från och med 1 december 2025 ska alla vård- och apoteksaktörer ska vara anslutna till Nationella läkemedelslistan (NLL). Då blir det krav på att alla ska använda eHälsomyndighetens säkerhetslösning där tillitsnivå 3 är lägsta nivå för inloggning och åtkomst till eHälsomyndighetens information till minst följande system: NLL (Nationella läkemedelslistan), Pascal och delar av NPÖ (Nationell patientöversikt). 

Ordinarie SITHS-kort, mobila SITHS eID och reservkort tillitsnivå 3 har alltid tillitsnivå 3 och de påverkas inte av förändringen.

Nya krav för reservkortsutgivning

För att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs:

  • särskild behörighet i SITHS Portalen vilket främst kommer finnas på befintliga kortstationer. 
  • två utbildade och behöriga ID-administratörer som kan styrka identiteten och utfärda reservkort tillitsnivå 3 i SITHS-Portalen.

Reservkortsadministratörer som idag ger ut reservkort tillitsnivå 2 kommer inte per automatik få behörighet att ge ut tillitsnivå 3.

Så påverkas kortstationerna

Utfärdande av reservkort tillitsnivå 3 hanteras normalt av respektive kortstation. Kommuner och geografiskt spridda förvaltningar kommer få använda befintliga kortstationer i möjligaste mån.

Förändringen kommer innebära att kortstationer behöver bemannas upp med fler behöriga och utbildade ID-administratörer.

Västra Götaland har bedömt att det är önskvärt att fler går över till att utfärda reservkort tillitsnivå 3 i så stor utsträckning som möjligt. Om er verksamhet vill utfärda reservkort tillitsnivå 3 krävs godkännande och utbildning av ID-administratörer. Kontakta TjänsteID via Servicecenter.

Kommunala kortstationer har begränsade öppettider. Du kan hänvisa kortanvändaren till en annan kortstation för att samverka i utfärdandet av reservkort tillitsnivå 3.

Adresser till kortstationer

Använda befintliga reservkort

Du kan använda oanvända (blanka) reservkort som redan finns i lager för att utfärda kort på tillitsnivå 3 – om två utbildade och behöriga ID-administratörer medverkar. Vilken tillitsnivå kortet får beror på hur utgivningen går till, inte på själva kortet.

Man kan inte uppgradera ett befintligt reservkort tillitsnivå 2 till tillitsnivå 3, användaren behöver i så fall skaffa ett nytt reservkort på en kortstation. Däremot går det bra att förlänga ett certifikat på befintlig tillitsnivå.

Vill ni utfärda reservkort på nivå 3?

Om er verksamhet har intresse och vill få behörighet att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs godkännande och utbildning av ID-administratörer. Kontakta
Tjänste ID via Servicecenter för mer information.

Framtida effektiviseringar i SITHS-utgivningen

Inera AB utvecklar just nu SITHS för att förenkla utgivningen av kort på tillitsnivå 3, både ordinarie kort och reservkort. Finansiering av utvecklingen diskuteras med samtliga regioner i landet. Läs mer om detta under frågor och svar.

För dig som utfärdar reservkort tillitsnivå 2 idag

Från och med 16 november 2025 kommer du enbart att kunna utfärda reservkort tillitsnivå 2 med 14 dagars giltighetstid, men certifikatet kan förlängas i 14 dagarsintervaller via formulär på vår webbplats. 
Fram till och med 30 november 2025 kan du utfärda reservkort tillitsnivå 2 hela dygnet. Från och med 1 december 2025 kan du enbart utfärda och förlänga certifikat utanför ordinarie kontorstid (helgfria vardagar klockan 15.01-08.59).

Reservkortsadministratörer via distans

  • Du beställer utfärdande av certifikat till reservkort tillitsnivå 2 via blankett som finns på vår webbplats och skickar in blanketten till Servicecenter. Tjänsten av utfärdande av certifikat ligger hos TjänsteID via Servicecenter.
    Sjukhusförvaltningarna inom VGR har egen hantering för detta.
  • Vid förlängning av certifikat till befintligt reservkort tillitsnivå 2 fyller du i formulär på vår webbplats. Tjänsten av utfärdande av certifikat ligger hos TjänsteID via Servicecenter. Kortanvändaren mottager därefter ett mail från SITHS-Portalen och måste själv uppdatera certifikatet på SITHS Mina Sidor.
    Sjukhusförvaltningarna inom VGR har egen hantering för detta.

Reservskortsadministratör

Du utfärdar förlängning av certifikat till befintligt reservkort i SITHS-portalen som tidigare, förlängningen får vara 14 dagar åt gången. Efter 16 november 2025 kommer du enbart kunna välja 14 dagars giltighetstid i SITHS-Portalen.

Vanliga frågor och svar

Vad är det nya kravet från eHälsomyndigheten?

Från och med 1 december 2025 ska alla vård- och apoteksaktörer ska vara anslutna till Nationella läkemedelslistan (NLL) och använda eHälsomyndighetens säkerhetslösning. Det innebär att tillitsnivå 3 blir lägsta nivå för inloggning och åtkomst till eHälsomyndighetens system som exempelvis Nationella läkemedelslistan (NLL), Pascal och delar av Nationell Patientöversikt (NPÖ).


Jag har ett reservkort tillitsnivå 2, vad gäller?

Du kan använda ditt fysiska plastkort till och med 30 juni 2026.
Från 1 december 2025 måste certifikatet på kortet vara giltigt i max 14 dagar åt gången och får endast utfärdas utanför ordinarie kontorstid (helgfria vardagar klockan 15.01-08.59) enligt krav från eHälsomyndigheten för åtkomst till deras system såsom Nationella Läkemedelslistan (NLL), Pascal och Nationell Patientöversikt (NPÖ).
Innan 1 december 2025 kanske du behöver byta till ett certifikat som har 14-dagars giltighetstid. Detta gör du via ett formulär på vår webbplats eller kontaktar din korthandläggare.


Varför får mitt reservkort tillitsnivå 2 bara gälla i 14 dagar?

Det är ett krav från eHälsomyndigheten.


Vem kan utfärda reservkort på tillitsnivå 2?

En ID-administratör kan utfärda ordinarie kort, reservkort tillitsnivå 2 och 3.

  • En ID-administratör för reservkort tillitsnivå 3 kan utfärda reservkort både tillitsnivå 2 och 3.
  • En ID-administratör för reservkort tillitsnivå 2 kan enbart utfärda reservkort tillitsnivå 2. Merparten av alla ID-administratörer har just denna behörighet.
  • En reservkortsadministratör på distans kan beställa utfärdande av reservkort tillitsnivå 2 via blankett på vår hemsida men inte genomföra det själv.

Kan jag förlänga certifikatet på mitt reservkort?

  • Har du ett reservkort tillitsnivå 2 kan certifikatet på kortet förlängas var 14:e dag via formulär på vår webbplats. Förlängningen kan enbart utfärdas av TjänsteID via Servicecenter helgfria vardagar klockan 15.01-08.59 enligt krav från eHälsomyndigheten. Sjukhusförvaltningarna inom VGR har egen korthantering för detta.
  • Har du ett reservkort tillitsnivå 3 kan det förlängas oavsett tid på dygnet i max 6 månader. Sjukhusförvaltningarna inom VGR hanterar ofta förlängningen själva. TjänsteID hanterar detta helgfri vardag klockan 7.30-16.00 via formulär på vår webbplats.

Hur vet jag vilken tillitsnivå mitt kort har?

Kortanvändare kan själv logga in på SITHS Mina Sidor och se vilken tillitsnivå kortet har samt giltighetstid.


Vad betyder tillitsnivå 3?

E-legitimationer i Sverige har tillitsnivåer 1–4 där tillitsnivå 1 är den lägsta och 4 den högsta. Inom Västra Götaland (kommuner, Västra Götalandsregionen och privatanslutna vårdgivare) används SITHS med tillitsnivå 3 och i förekommande fall tillitsnivå 2.

  • Ordinarie SITHS-kort och mobila SITHS eID är alltid tillitsnivå 3.
  • Reservkort kan vara tillitsnivå 2 eller 3, beroende på utfärdandeprocessen. För den högre tillitsnivån krävs två utbildade och behöriga ID-administratörer medan för den lägre nivån så utfärdas dessa oftast ute i verksamheten av en reservkortsadministratör.

Finns det kort med tillitsnivå 1?

Nej, inom SITHS finns bara tillitsnivå 2 och 3.


Kan jag använda mobilen i stället för kort?

Ja, om ditt IT-system stödjer mobilt SITHS eID kan du använda mobilen för legitimering genom att ladda ner programvaran för Mobilt SITHS eID som du hittar på App Store respektive Google Play, om din arbetsgivare inte redan har ombesörjt installationen. Är du osäker om ditt IT system stödjer mobilt-SITHS eID, kontakta din systemadministratör alternativt närmsta chef. Alla mobila SITHS-certifikat har tillitsnivå 3.

Läs mer om mobilt SITHS eID


Var sker utgivningen av reservkort tillitsnivå 3?

Utgivning sker främst på befintliga kortstationer, inom vissa förvaltningar används väktare för korthantering utanför ordinarie arbetstid.
För kommuner och geografiskt spridda verksamheter används de befintliga kortstationerna i regionen och vi för dialog med flera förvaltningar och kommuner för att öka antalet kortstationer.

Adress till kortstationer


Vad krävs för att utfärda reservkort på tillitsnivå 3?

För att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs:

  • särskild behörighet i SITHS-portalen
  • två behöriga och utbildade ID-administratörer som tillsammans styrker identiteten

Reservkortsadministratörer som i dag ger ut tillitsnivå 2 får inte automatisk behörighet att utfärda reservkort på tillitsnivå 3.


Kan vi få behörighet att utfärda reservkort på tillitsnivå 3?

Ja. Om er verksamhet har intresse och vill få behörighet att utfärda reservkort på tillitsnivå 3 krävs godkännande och utbildning av ID-administratörer. Kontakta
Tjänste ID via Servicecenter för mer information.

 


Måste två ID-administratörer vara på plats för reservkort tillitsnivå 3?

Ja, men två ID-administratörerna behöver inte vara på samma fysiska plats, men måste ske inom 5 dagar från att man träffat den första ID administratören.

Utgivning av reservkort på tillitsnivå 3 kräver två behöriga och utbildade ID-administratörer för att styrka identiteten och kunna utfärda ett reservkort tillitsnivå 3 i SITHS Portalen.

Kortanvändaren måste kontakta kortstationen före besök för att säkerställa att det finns två ID-administratörer på kortstationen, alternativt åka till två olika kortstationer där en annan behörig ID-administratör finns tillgänglig vilket måste ske inom 5 dagar.


Vad händer om det saknas två ID-administratörer på plats?

Kontakta en annan kortstation inom kommunen eller regionen där ID-administratörer kan samverka inom 5 dagar från första besöket på kortstation. På många håll har kortstationerna begränsade öppettider, så planera gärna ditt besök i förväg.


Vad är ett reservkort och vem har sådana?

Reservkort levereras blanka för att de ska kunna utfärdas till valfri kortinnehavare. Kortet kan till exempel nyttjas av den som har förlorat sitt ordinarie kort eller har en korttidsanställning som inte uppfyller kraven för ordinarie SITHS-kort. Reservkort har aldrig något personnamn tryckt på kortet/plastbiten.


Kommer jag få någon varning att mitt korts giltighetstid snart går ut?

SITHS-klienten du har installerad på din dator ska avisera dig 30 dagar innan sista giltighetsdatumet. Vi är medvetna om att ibland visas ingen avisering i nuläget, men en lösning kommer med nästa klientversion som planeras till november 2025.


Hur gör jag om jag saknar svenskt personnummer?

En ny lösning kommer i februari 2026. Du kommer då att kunna få ett reservkort på tillitsnivå 3 genom att skanna ett biometriskt pass på en kortstation. 
Alla biometriska pass har en symbol på framsidan: en rektangel med en cirkel i mitten (liknar en kamera) och symbolen är oftast tryckt i guld. Ser du den är ditt pass biometriskt. Mer information kommer senare.


Vad händer efter 30 juni 2026?

Efter det datumet går det inte längre att logga in i eHälsomyndighetens system med reservkort på tillitsnivå 2 i Nationella läkemedelslistan (NLL), Pascal och delar av Nationell Patientöversikt (NPÖ).
Alla användare behöver därefter använda tillitsnivå 3, till exempel ett ordinarie SITHS-kort, mobilt SITHS eID eller ett reservkort tillitsnivå 3. Ordinarie SITHS-kort och mobilt SITHS eID är alltid tillitsnivå 3.


Vad innebär den planerade förenklade utgivningen?

Inera har planer på att utveckla funktioner där målet är att du själv ska kunna:

  • skapa ett mobilt SITHS-certifikat genom att skanna ditt biometriska pass eller nationella id-kort eller
  • skapa ett reservkort på tillitsnivå 3 genom att skanna ditt biometriska pass eller nationella id-kort eller
  • aktivera ditt ordinarie SITHS-kort med ditt mobila SITHS-certifikat

Skanning av biometriskt pass eller nationellt id-kort sker på samma sätt som Mobilt BankID redan nu börjat kräva. Du kommer att fotografera din ID-handling och därefter låta din mobiltelefon läsa av id-handlingen trådlöst. Diskussioner förs nu mellan Inera AB och regionerna vad gäller finansiering av dessa utvecklingar.

Läs mer om Ineras utveckling gällande förenk