Ändrade lagkrav från eHälsomyndigheten

Senast den 1 december 2025 ska alla vård- och apoteksaktörer vara anslutna till Nationella läkemedelslistan (NLL). Då blir det krav på att alla aktörer ska använda E-hälsomyndighetens säkerhetslösning. Det innebär bland annat att tillitsnivå 3 är lägsta nivå för inloggning och åtkomst till eHälsomyndighetens information till minst följande system: 

  • NLL (Nationella läkemedelslistan)
  • Pascal
  • Delar av NPÖ (Nationell patientöversikt)

Läs mer på e-Hälsomyndighetens och Ineras hemsidor:

E-hälsomyndighetens säkerhetslösning
Utveckling av autentiseringsförmågor för åtkomst till NLL

Hur påverkar detta oss?

Utgivning av reservkort tillitsnivå 3 kräver särskild behörighet i SITHS Portalen, vilket främst kommer finnas på befintliga kortkontor. Det innebär att reservkortsadministratörer som idag ger ut tillitsnivå 2 inte per automatik kommer få behörighet att ge ut tillitsnivå 3.

Utgivning av reservkort tillitsnivå 3 kräver i dagsläget att två behöriga ID administratörer går i god för identiteten. För sjukhusen så hanteras detta normalt inom respektive sjukhusförvaltning. För kommuner och geografiskt spridda förvaltningar kommer befintliga kortkontor att nyttjas. Se adresser till närmsta kortkontor:
Utgivningskontor

Det är dock inte givet att det finns två ID administratörer på samma kortkontor och flertalet kommunala kortkontor har dedikerade öppettider. Därför rekommenderar vi att kontakta kortkontoret före planerat besök för att säkerställa att reservkort tillitsnivå 3 kan utfärdas.

Det pågår utveckling av SITHS hos Inera AB för att förenkla utgivningen av tillitsnivå 3, såväl ordinarie kort som reservkort. Detta beräknas levereras hösten 2026.

Tänk på att alla mobila SITHS certifikat alltid är tillitsnivå 3. Detta innebär att för de IT system som stödjer mobilt SITHS eID kan användarnas mobiltelefon brukas för legitimering, vilket minskar sårbarheten vid eventuellt bortglömda/tappade kort. Läs mer om hur du själv skapar mobilt SITHS eID : 
Mobilt SITHS

Med tanke på att det kommer effektivare lösningar under 2026 och att befintlig utgivning av reservkort tillitsnivå 3 är administrativt betungande kommer vi att föreslå SITIV, kommun- och regiongemensam styrgrupp, att öka avgiften för akuta reservkort tillitsnivå 3 intill att ny lösning finns på plats 2026. Eventuell kostnadsökning kommer tillfalla de kommunala och regionala kortkontor som utför utgivningen.

Frågor och svar

Oanvända reservkort

Alla oanvända reservkort som finns på lager i verksamheten kan användas för att utfärda reservkort tillitsnivå 3. Detta kräver dock att man träffar två ID administratörer på ett kortkontor. Befintliga oanvända reservkort kan användas både till tillitsnivå 2 eller tillitsnivå 3. Det är utgivningsförfarandet som avgör vilken tillitsnivå det blir. Reservkortadministratörer kan normalt enbart utfärda tillitsnivå 2.

Intressen för att utfärda tillitsnivå 3

Om det finns intresse från er verksamhet att få behörighet för att utfärda reservkort tillitsnivå 3, kontakta Tjänste ID Service:
Tjänste ID Service kontaktuppgifter

Personer som saknar svenskt personnummer eller är utvandrade

För personer som saknar svenskt personnummer pågår även där utveckling hos Inera med beräknad leverans slutet av 2025. Denna lösning kommer att kräva att personen har ett pass med biometrisk funktion enligt internationell standard för pass.

Hur vet jag om mitt pass är biometriskt? 

Alla biometriska pass har en internationell biometrisk symbol på omslaget. Symbolen är oftast tryckt i guld och föreställer en horisontell rektangel med en cirkel i mitten som liknar en kamera. Ser du den här symbolen på pärmen har du alltså ett biometriskt pass.

Personer som har något av nedanstående kan få reservkort tillitsnivå 3 enligt den kommande lösningen från Inera:

  • Godkänt samordningsnummer (styrkt eller sannolikt)
  • Person med svenskt personnummer men status utvandrad hos Skatteverket
  • HSA-id registrerat i HSA-katalog som identitet

Vad kommer den nya utgivningen innebära 2026?

Under senare delen av 2026 kommer SITHS leverera funktioner där anställda själva kan skapa sig ett reservkort med tillitsnivå 3, utan krav på besök hos ID-administratörer. Den anställde kommer då kunna skanna sitt pass, likt mobilt BankID, för att skapa sig ett mobilt SITHS-certifikat eller ett reservkort tillitsnivå 3.
Det pågår även arbete med att effektivisera genom att halvera besöken till kortkontoren då de anställda kommer ges möjlighet att själva aktivera sina ordinarie kort genom att skanna sitt biometriska pass. Läs mer hos Inera AB:
Förenklad utgivning av SITHS eID

Vad gäller för respektive utgivningsställe/kortkontor

Här nedan kommer vi informera om vad som gäller respektive kortkontor och utgivning av reservkort tillitsnivå 3 efter semestrarna.