Chatbot för sjukhuspatienter testas på Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Chatta om dina problem med ett AI-program som första steg när du kommer till vårdcentralen, eller få svar på vanliga patientfrågor när du ligger på sjukhus. Hälso- och sjukvården i VGR satsar på ett flertal digitala tjänster inom hälso- och sjukvården, både för att minska kostnader och förbättra servicen. På Sahlgrenska Universitetssjukhuset testas nu en chatbot som är anpassad för inneliggande patienter.
Trygghet för patienten
Med stöd från Innovationsfonden pågår nu ett innovationsprojekt som testar en chatbot för patienter på avdelning 33, Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU). Projektet drivs inom Verklighetslabb – ett Vinnova-finansierat initiativ som fokuserar på att skapa förutsättningar för digitalisering i vården och ett personcentrerat arbetssätt.
Chatboten på SU, som har stöd av artificiell intelligens, efterliknar mänskliga konversationer och ska kunna användas av vem som helst.
– I ett så stort sjukhus som vårt är det väldigt viktigt att kunna förse verksamheten med denna typ av tjänst. Vi har sett en ökad efterfrågan på en enklare korrespondens mellan personal och patienter, och genom detta test försöker vi att utveckla en chatbot som uppfyller dessa behov, säger Yvonne Hedegärd, strateg och projektledare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Patienter på avdelning 33 kan ställa frågor eller uppge kortkommandon, varpå chatboten svarar eller utför en uppgift. Den prototyp som nu ska testas är utvecklad utifrån identifierade patientbehov som handlar om att lättare kunna ta dela av information och få en ökad delaktighet i sin vård och vårdvistelse. Tanken är att chatboten ska vara tillgänglig för patienterna dygnet runt. En viktig funktion är också att patienten själv kan välja att markera frågan som ”privat”, vilket innebär att frågan besvaras personligen av vårdpersonal på avdelningen.
Andra AI-lösningar i VGR
Vårdexpressen är en annan chatbot-tjänst som just nu testas vid utvalda vårdcentraler inom Närhälsan. Tjänsten dokumenterar och kan ge patienten råd om nästa steg, utifrån uppgifter som patienten själv matar in. En sjuksköterska gör sedan en bedömning om några prover ska tas eller om det kan räcka med vissa egenvårdsråd. Om det behövs slussas patienten vidare för att träffa en läkare. Formuläret kan fyllas i hemifrån via dator eller mobil, eller på en surfplatta som hämtas i receptionen på vårdcentralen. Tanken är att tjänsten ska förkorta väntetiden för att nå fram till första kontakten med vårdcentralen och även till läkarbesök.
FAKTA: Verklighetslabb Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Verklighetslabb på Sahlgrenska Universitetssjukhuset är ett Vinnova-finansierat initiativ som fokuserar på att skapa förutsättningar för digitalisering av vårdens arbetsprocesser, för att effektivt stödja ett personcentrerat arbetssätt. Genom att kartlägga och arbeta för förändringar i rådande strukturer är målet att underlätta för tester i kärnverksamheten, även för externa aktörer.
Text: Ellen Gribing