Frågorna om dataskydd och riskhantering har varit högt prioriterade inför införandet av det nya vårdinformationssystemet. Det gäller allt från krav på leverantören till hur VGR:s egen driftsorganisationen byggs upp. All väsentlig data i Millennium lagras inom Sverige på servrar som VGR till största delen själv förfogar över, och säkerheten ökar jämfört med idag.
Det är i princip uteslutande vårdpersonal som kommer att hantera patientuppgifter i Millennium. För att kunna underhålla, uppdatera och lösa eventuella problem med systemet så behöver även andra personalgrupper ha tillgång till Millennium. Det handlar framför allt om VGR:s egen supportorganisation men även supportpersonal från leverantören.
Underhåll och support kan i särskilt komplexa fall innebära att personal med relevant expertis som geografiskt befinner sig i andra länder behöver konsulteras. I praktiken innebär det att supportpersonal med VGR:s aktiva godkännande kan logga in i VGR:s system och se vissa uppgifter som behövs för att lösa uppgiften.
Noga reglerade avtal som styr vad som gäller när någon ska logga in i Millennium, vilka som får se vad, hur man säkerställer att patientdata skyddas och att patientuppgifterna alltid omfattas av sekretess och tystnadsplikt. Att någon sitter i ett annat land och på sin skärm kan ta del av personuppgifter betraktas enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) i regel som en överföring av personuppgifter.
VGR har i sitt avtal med leverantören godkänt att personuppgifter kan överföras till land inom EU/EES eller till Storbritannien. Till Storbritannien gäller detta dock endast under förutsättning att landet fortsätter att uppfylla EU:s regelverk om skydd för personuppgifter. I praktiken får den som utför en supportuppgift endast se det som behövs för att lösa problemet. Det finns också en spårbarhet i allt som sker i IT-miljön.
Läs mer i artikel i VGRfokus: Så skyddar VGR dina patientuppgifter i Millennium