Tillgänglighetsredogörelse för beställning av eTjänstekort på vgr.nemoq.se

Västra Götalandsregionen använder vgr.nemoq.se för beställning av eTjänstekort. Här finns information om hur du kan kontakta oss om du inte kan använda webbplatsen och behöver beställa ett eTjänstekort. Här får du också information om kända tillgänglighetsproblem och om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att webbplatsen vgr.nemoq.se inte är tillgänglig. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda webbplatsen?

Kontakta oss om du inte kan använda webbplatsen och behöver beställa ett e-tjänstekort.

Telefon: 010-473 94 99

E-post: tjansteidservice@vgregion.se

Om du behöver innehåll från vgr.nemoq.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format.

Lämna synpunkter på tillgängligheten

Webbplatsen för att beställa e-tjänstekort tillhandahålls av en extern leverantör (Nemo-Q International AB). Vi har därför ingen möjlighet att själva korrigera webbplatsens brister men vi arbetar för att leverantören ska åtgärda kända brister. Om du upptäcker brister som inte är beskrivna på den här sidan meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns och kan meddela leverantören.

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister i tillgängligheten kan du göra en anmälan till myndigheten för digital förvaltning via ett formulär på deras hemsida.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

Här beskrivs de delar som inte är tillgängliga.

Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn

Bilder

  • Webbplatsens avsändare, Västra Götalandsregionen, VästKom och GITS presenteras som en bild i sidhuvudet. Bilden har textalternativ ”logotyp" vilket inte ger samma information som bilden.
  • Webbplatsens namn och syfte "Beställning av e-tjänstekort – Gemensam information och Tjänstesamordning, 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen" presenteras som bild av text. Denna bild saknar textalternativ.
  • Klickbar ikon för datumväljare saknar textalternativ.

Kontraster

  • Felmeddelanden och information om påminnelsetid i bokningsbekräftelsen har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Länktexter har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Ikon för datumväljaren och ikoner som markerar vald e-post eller sms har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Alt-text "logotyp" är satt i vitt mot vit bakgrund och är därför inte läsbar.
  • Fokusmarkering har på vissa ställen för låg kontrast mot intilliggande färger.

Egna inställningar

  • Användarens egna inställningar för textstorlek respekteras inte.
  • Användarens egna inställningar för mörkt läge respekteras inte.

Struktur och navigering

  • Rubrik "Help instructions" är inte beskrivande för allt det innehåll som följer.
  • Listor används felaktigt.
  • Oberoende av vilket steg i beställningsprocessen som visas har webbsidorna titel ”E-tjänstekort Tidsbokning”. 
  • Det saknas en genväg för att hoppa direkt till sidan huvudinnehåll.
  • Det finns sidor där tabbordningen inte är logisk.
  • Det är tidsödande och svårt att få översikt i tabell för lediga tider att boka. Tabellen innehåller också tomma rubrikceller.
  • Blankrader används för att skapa luft i formgivningen.

Formulär

  • Det framgår inte vilka fält som är obligatoriska att fylla i.
  • Fält för textinmatning saknar ibland koppling till sin etikett.
  • Det saknas autocomplete för automatisk ifyllning av fält för textinmatning.
  • Innehåll i kryssrutor saknar koppling till sin etikett och är inte tillräckligt beskrivande i sig själva.
  • Innehåll i kombinationsrutor/vallistor saknar koppling till sin etikett och är inte tillräckligt beskrivande i sig själva.
  • Datumväljaren för att söka efter tid har brister. Använd i stället inmatningsfält för att skriva in önskat datum, alternativt länkar "Nuvarande vecka" eller "Nästa vecka".
  • Felmeddelanden för formulär kan vara svåra att förstå eftersom beskrivningen inte stämmer överens med formulärsobjektets etikett.
  • För att felmeddelanden ska presenteras krävs att användaren flyttar fokus till dessa.

Dokument

  • Pdf-fil "Informationsbladet" är inte tillgänglig.
  • Via länk "SITHS villkor" finns allmänna villkor för SITHS e-legitimation. Den webbplats användaren slussas vidare till är inte tillgänglig. På samma webbplats finns en länk till villkoren som pdf-fil. Denna pdf är inte tillgänglig.

Övriga brister

  • Webbplatsen har en tidsgräns som gör att du kan bli utloggad utan förvarning. Det finns ingen möjlighet att förlänga tiden.
  • Det saknas korrekt språkmarkering för text på engelska.
  • De hjälptexter som finns under ikon med alt-text "Help instructions" går inte alltid att få fram med skärmläsare.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

  • Länkar skiljer sig inte grafiskt från annan text.
  • Färg används som det enda visuella sättet att särskilja felmeddelanden.
  • Användarens egna inställningar för mörkt läge respekteras inte.
  • Felmeddelanden och information om påminnelsetid i bokningsbekräftelsen har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Länktexter har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Ikon för datumväljaren och ikoner som markerar vald e-post eller sms har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Fokusmarkering har på vissa ställen för låg kontrast mot intilliggande färger.

Problem vid användning med nedsatt finmotorik, styrka eller rörlighet

  • De hjälptexter som finns under ikon med ett frågetecken går inte att få fram med tangentbordet.
  • Det saknas en genväg för att hoppa direkt till sidans huvudinnehåll.
  • Fält för textinmatning saknar ibland koppling till sin etikett.
  • Innehåll i kryssrutor saknar ibland koppling till sin etikett.
  • Det förekommer vallistor som saknar maskinläsbart namn. 
  • Det finns sidor där fokusordningen inte är logisk.
  • I tabell för att välja bokningsbar ledig tid måste användaren navigera ur tabellen och scrolla ner på sidan för att fokusmarkeringen ska vara synlig. Detta gäller vid visning av sidan i 100% på normalstora desktopskärmar. 
  • Fokusmarkering har på vissa ställen för låg kontrast mot intilliggande färger.
  • Datumväljaren för att söka efter tid har brister. Använd i stället inmatningsfält för att skriva in sökt datumet, alternativt länkar "Nuvarande vecka" eller "Nästa vecka".
  • Oberoende av vilket steg i beställningsprocessen som visas har webbsidorna titel ”E-tjänstekort Tidsbokning”. 
  • Webbplatsen har en tidsgräns som gör att du kan bli utloggad utan förvarning. Det finns ingen möjlighet att förlänga tiden.
  • I formulär framgår inte vilka fält som är obligatoriska.

Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk

  • I formulär framgår inte vilka fält som är obligatoriska.
  • Felmeddelanden för formulär kan vara svåra att förstå eftersom beskrivningen inte stämmer överens med synlig text för det formulärsobjekt som är fel.
  • Oberoende av vilket steg i beställningsprocessen som visas har webbsidorna titel ”E-tjänstekort Tidsbokning”. 
  • Webbplatsen har en tidsgräns som gör att du kan bli utloggad utan förvarning. Det finns ingen möjlighet att förlänga tiden.

Hur vi testat webbplatsen

Löpande kontroller av tillgängligheten på vgr.nemoq.se görs internt med hjälp av manuella och automatiska tester. 

Senaste bedömningen gjordes den 18 april 2024.

Redogörelsen uppdaterades den 22 april 2024.