Therese Dijnér
Therese Dijnér, biomedicinsk analytiker och specialist på pediatrisk ekokardiografi på barnhjärtcentrum avslutade utbildningen Innovation och teknik för legitimerade vårdyrken hösten 2025.
Vad har varit det bästa med utbildningen?
– Det bästa är nog att den har överträffat mina förväntningar, vilket jag tror beror en väldigt engagerad kursledning och att innehållet har varit välstrukturerat och heltäckande. Sedan känns det nätverk och nya kontakter jag fått genom utbildningen väldigt värdefullt!
Har du börjat arbeta med innovation utöver utbildningen på något sätt? Hur i så fall?
– Nej, det har jag inte direkt gjort, men det händer mycket inom min verksamhet just nu. Vi har flera idéer som vi har satt i rullning under året, så det ska bli kul att se hur jag kan bidra där. Sedan är vårt innovationsprojekt som vi har arbetat med i den här kursen alldeles för spännande för att släppa, så det projektet blir ju också något som jag ser att vi kan fortsätta med och förhoppningsvis komma långt på.
Vad har du för förväntningar och tankar om framtiden kopplat till utbildningen?
– Jag hoppas framför allt att fler ska gå utbildningen och att jag kan bidra till att motivera fler att ta den möjligheten. För innovation är inte någonting som man gör ensam, därför behöver vi bli fler alumner. Det skulle också vara spännande om det kommer ut fler specialutformade roller eller uppdrag inom SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) som är kopplade till innovation och just den här utbildningen. Det är fortfarande så olika hur långt fram man är inom innovation på de olika områdena och verksamheterna, jag tror det hade varit till fördel för samtliga parter med mer konkreta uppdrag som tydliggör vad man kan, får och bör göra efter avslutad utbildning.
Finns det något mer som du vill framföra?
– Jag tycker att det är viktigt att alla vi som arbetar inom vården vågar ta oss an mer än det som vi i grunden är anställda för att göra. Vår grundkompetens och arbetserfarenhet i kombination med det som vi varje dag upplever i våra professioner anser jag gör oss givna i rollen att bidra till förändring. Vi är så nära själva vården man kan komma och ser utmaningarna först, därför är vi nyckelpersoner för innovation och att skapa en bättre fungerande sjukvård.
Lärprojekt:
MentMe, en app med integrerad chat-bot-funktion som ska underlätta under upplärning av ny personal på Barnhjärtscentrum. Problemformulering: Vid stor personalomsättning utmanas både upplärningsprocessen och patientsäkerheten. Vilka ny radikala verktyg kan säkerställa en tidseffektiv upplärning med hög inlärningsnivå?