Åtgärda inloggningsproblem

  • Kontrollera att du försöker logga in på rätt ställe. Pröva denna direktlänk: https://personal.sob.1177.se/
  • Pröva annan webbläsare, dock inte Internet Explorer, Har du Explorer igång så stäng detta program och starta om den andra webbläsaren (Edge eller Chrome).
  • Rensa webbläsarens cache/webbdata. Det kan vara enklast att använda kortkommandot Ctrl + Shift + Delete. Tryck alltså först på tangenten Ctrl, fortsätt med Shift (stor bokstav) och tryck till sist även på Delete. Du bör ta bort: Webbhistorik, Nedladdningshistorik, Cookies och annan webbplatsdata, Cachade bilder och filer, Lösenord och andra inloggningsuppgifter, Formuläruppgifter. Du kan behöva välja Avancerat för att se de olika alternativen. Välj även tidsintervallet "Sedan kontot skapades". Här finns även specifika instruktioner för Edge och Chrome: Instruktioner för Microsoft Edge, Instruktioner för Google Chrome.
  • Pröva att logga in på en annan dator.

Kan du fortfarande inte logga in, gå vidare med dessa steg:

  • Kontrollera med administratör vid din verksamhet att ditt medarbetaruppdrag ligger kvar. Du ska ha uppdraget Vård och behandling vid den verksamhet där du försöker logga in. Har du inte loggat in tidigare behöver du få hjälp av någon vid din verksamhet att du har fått detta uppdrag utdelat till dig vid den verksamhet som du försöker logga in i.
  • Säkerställ att du har fått en behörighetsroll (t.ex. Behandlare) utdelad till dig av en person med rollen Behörighetsadministratör vid din enhet.

Om du fortfarande inte kan logga in så tar du en skärmbild och skickar detta till den regionala supporten. Gör så här:

  • Ta en skärmbild som visar hela sidan, inklusive webbadressen högst upp och och klockan och datum längst ned. Du kan ta ett skärmbild med kortkommandot Windowstangenten + Shift (tangenten för stor bokstav) + S. Du trycker alltså ned dessa tre tangenter samtidigt (börja med windowstangent, fortsätt med Shift och tryck till sist även ned S).
  • Skapa ett mejl och klistra in (kortkommando: Ctrl + V) skärmbilden . Istället för kortkommandot kan du högerklicka i mejlet och välja Klistra in.
  • Skicka mejlet till sob@vgregion.se