För chefer och införandestöd

Här finns information om förberedelser och utbildning inför uppstart av ett program i Stöd och behandling.

Det är viktigt att du som chef går igenom de olika stegen nedan. Informationen är även lämplig för den som stöttar införandet på enheten som exempelvis en verksamhetsutvecklare eller sjuksköterska.

Hur börjar vi med SoB?

Steg 1: Stäm av med verksamhetschef. Utse medarbetare som stöttar införandet. 

Steg 2: Gå utbildning i Lärportalen. I första skedet enhetschef och införandestöd. 

Steg 3: Få information om programmet (ta del av presentationsmaterial etc.) 

Steg 4: Arbeta fram rutiner för hur programmet ska hanteras.

Steg 5: Gör riskanalys. 

Steg 6: Informera och utbilda personal (webbutbildning).

Steg 7: Enheten ansluts, program delas ut (regionala SoB-förvaltningen). 

Med andra ord - följ stegen nedan för att komma igång:

1. Börja här

  1. Stäm av med förvaltningens kontaktperson/regionala SoB-förvaltningen att önskat program är möjligt att använda i verksamheten. 
    Kontaktpersoner för SoB hittar du här
  2. Enhetschef utser 1-2 medarbetare som är införandestöd.
    Införandestödet leder införandet, tar fram rutiner, deltar i riskanalys och stöttar personalen. Införandestödet har även dialog med förvaltningens kontaktperson för SoB/regionala SoB-förvaltningen. 
  3. Stäm av med verksamhetschef att programmet ska införas vid verksamheten. Verksamhetschefen ansvarar för att stödprogrammet är lämpligt att använda inom sin verksamhet.

2. Gå utbildning i Lärportalen (SoB)

Först behöver du kunskaper i hur tjänsten Stöd och behandling fungerar*. 

I Lärportalen finns en grundutbildning. Du som är chef eller arbetar som införandestöd behöver ta del av följande moduler: 

  • Modul 1: Om Stöd och behandling

  • Modul 2: Chef och ledningsstöd

  • Modul 7: Support

  • Modul 8: Avslutning

Gå till utbildningen

*Om du redan har kännedom om hur tjänsten Stöd och behandling fungerar kan du hoppa över detta steg.


3. Få information om programmet

När du har gått grundutbildningen om SoB i Lärportalen, behöver du få information om det program (moment) ni ska använda på enheten. 

Här nedan finns en lista på ett par program som används i VGR. Gå igenom informations-/presentationsmaterial för aktuellt program samt övrigt material som är relevant för dig som är enhetschef eller arbetar som införandestöd. 

Saknas programmet i listan ovan? Kontakta sob@vgregion.se för mer information.


4. Arbeta fram rutiner

När du har gått grundutbildningen i Lärportalen och fått information om programmet ni ska använda, är det dags att arbeta fram rutiner.

Vem ska exempelvis starta upp patienten (tilldela programmet) och när? Vem avslutar och gallrar programmet? Om programmet har meddelandefunktion, olika formulär eller andra funktioner behövs även rutiner för vem som hanterar detta. Passa även på att besluta om vem som ska ha vilken roll i systemet.

Arbeta fram vårdprocess

Arbeta fram en vårdprocess, se exempel nedan (om det finns en för programmet kan ni utgå från denna och anpassa till den egna verksamheten):

Besluta om behörigheter/roller

Chef beslutar vem som ska ha vilken roll i SoB (behörighetsadministratör, invånaradministratör, dataadministratör, behandlare). Varje roll ska delas ut till minst två personer. En person kan ha flera roller. Se lathund för mer information.
Lathund roller

Kom ihåg att ordna med medarbetaruppdrag (förutsättning för att få behörighet till SoB).
Lathund - beställa medarbetaruppdrag


5. Gör riskanalys

Inera har som krav att enheter som ska använda SoB gör riskanalys innan uppstart. Observera att det krävs en ny riskanalys för varje program. Riskanalysen ska bevaras enligt verksamhetens rutiner.


6. Informera och utbilda

Nu börjar förberedelserna bli klara!

Kontrollera Checklista inför uppstart 
Boka vid behov in en avstämning med förvaltningens kontaktperson*. Om allt ser bra ut inför uppstart är det därefter dags att informera enheten och utbilda personal.

Informera personal

Informera gärna på APT eller liknande att enheten ska starta upp med SoB och vilket program.

Utbilda personal

Hänvisa personal (de som ska få en roll tilldelad) till: Uppstart SoB - personal
Gå även igenom vårdprocessen. 

 

*Kontakta sob@vgregion.se om förvaltningen saknar kontaktperson för SoB.
Kontaktpersoner för SoB hittar du här


7. Redo för uppstart?

När riskanalys är genomförd, rutiner finns framtagna och personal har gått utbildning i Lärportalen samt fått information om programmet/rutiner är det dags att starta upp!

Chefen meddelar förvaltningens kontaktperson* följande: 

  1. Enhetens namn och HSA-ID.
  2. Vilket program ni ska börja med.
  3. Om enheten inte är ansluten till SoB sedan tidigare behöver ni även meddela vilka två som ska vara behörighetsadministratörer (namn och HSA-ID). 

Kontaktpersonen kontrollerar att förberedelserna är klara (utbildning, riskanalys, vårdprocess) och meddelar regional förvaltning ovanstående uppgifter (1-3).

Regional förvaltning ordnar med anslutning och utdelning av program. Därefter kan utsedd behörighetsadministratör börja dela ut behörigheter i systemet. 

Lycka till!

 

*Kontakta sob@vgregion.se om förvaltningen saknar kontaktperson för SoB.
Kontaktpersoner för SoB hittar du här