Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Komma igång

När en kalibrering är gjord är nästa steg att presentera aktiviteter som inte är alltför kognitivt utmanande. Anpassa efter ålder och intresse. Det gäller att hitta lagom stora och lagom många rutor som barnet lätt och bekvämt kan klara att titta på. Det går att använda en ögonstyrd dator även om för barn som har synproblematik, men då kan det krävas större rutor och avskalad layout. För barn eller personer med kognitiva svårigheter är det ofta nödvändigt att förbereda personligt material när de ska prova ögonstyrd dator och börja använda den. Antalet rutor/val och storlek på dessa måste vara individuellt anpassade för att passa användarens kognitiva förmågor.

Det är viktigt att starta med sidor där barnet inte misslyckas, där det inte är ett val mellan rätt och fel. Barnet ska inte behöva prestera något samtidigt som det håller på att förstå hur en ögonstyrd dator fungerar. Det är inte alltid lika lätt som det ser ut!

Det är viktigt att det är roligt och motiverande för barnet. Musik brukar passa alla åldrar. Det går lätt att ändra och byta musikalternativ för att det ska passa barnets musiksmak. DVD-skivor kan sparas i datorn och läggas in som musikfiler, eller så kan musik laddas ner från internet och läggas in i anpassningen. Det går också att styra en musiklista i Spotify, om barnet har tillgång till den tjänsten.

De flesta system ger möjlighet att göra val – ”klicka” - genom att blinka, trycka på en manöverkontakt, eller att titta på en punkt under en viss tid. Det vanligaste sättet är att använda dwell – dvs. att titta på en punkt/bild under en viss, förinställd tid. Även här är det viktigt att presentera uppgifter som inte är för utmanande för barnet, t.ex. att spela gitarrackord eller välja barnvisor genom att titta på skärmen. Det är viktigt att barnet på ett enkelt och roligt sätt ska förstå och lära sig hur dwell fungerar, hur länge måste jag titta på skärmen för att något ska hända.

Anpassningar för kommunikation och samspel

Utformning av ett nytt kommunikationssystem ska bygga på erfarenheter från tidigare använda låg- eller högteknologiska lösningar. Det kommer alltid att finnas behov av ett välfungerande lågteknologiskt system för situationer när ögonstyrningssystemet inte är tillgängligt.

Senast uppdaterad: 2019-07-09 10:28