Hur gör vi?

När kartläggning, bedömning och analys är klar är det dags för verkstad! Först kan det vara bra att strukturera och planera för att sedan testa och köra.

Strukturera och planera

Varje skolas förutsättningar, resurser och möjligheter är unika. Det finns därför inte ett arbetssätt med fysisk aktivitet som passar alla. En bra idé kan vara att skapa en arbetsgrupp:

  • Ha gärna medarbetare från flera ”nivåer” representerade. Det kan handla om medarbetare från förvaltningen/koncernen, skolledningen, medarbetare i skolan och representanter från samverkanspartners (såsom vårdenhet eller aktivitets- och fritidsarrangör).
  • Glöm inte bort elevrepresentanter!
  • Försök få till en spridning av deltagare, så att medarbetare och elever med olika känslor kring och erfarenheter av fysisk aktivitet inkluderas.
  • Sätt gärna en tydlig roll- och ansvarsfördelning. Ska någon eller några medarbetare ha extra ansvar för införandet?

Håll gärna så många medarbetare som möjligt engagerade i skolans arbete med fysisk aktivitet, till exempel genom att ämnet är en återkommande punkt på APT eller planeringsdagar. Kanske kan rörelsepauser eller en annan rörelseaktivitet för medarbetarna själva bli ett stående inslag på mötena, för att väcka engagemang och inspiration! Tänk på att medarbetare med olika professioner och arbetsområden kan bidra utifrån sina perspektiv och arbetsområden. Delaktighet är grundläggande för ett lyckat kvalitetsarbete!

Involvera eleverna och deras vårdnadshavare. När eleverna upplever att de har ett inflytande över sin skolgång blir de mer engagerade och tar mer ansvar. Använd gärna Generation Peps barnchecklista


Testa, kör och dokumentera!

Testa i liten skala och genomför

Innan det nya arbetssättet startas upp som planerat kan det vara en idé att testa det i mindre skala. Det skulle t ex kunna handla om att starta upp med rörelsepauser under lektionstid för någon/några klasser eller att erbjuda FaR vid en viss typ av ohälsa/risk för ohälsa. Därefter kan arbetet utvärderas och utvecklas till att arbeta med i större skala.

När det väl är dags för att starta igång med insatsen i stor skala, kom ihåg att kommunicera och skapa delaktighet kring det nya arbetssättet, till vårdnadshavare, elever, närliggande skolor med flera.

Dokumentera

Dokumentation av arbetssättet är viktigt för utvärdering och fortsatt planering.