Var är vi?

Börja med att kartlägga skolans nuläge, gällande till exempel aktivitetsvanor och hälsa hos eleverna samt måluppfyllelser utifrån styrdokument och indikatorer. Det behöver även göras en kartläggning av skolans behov samt förutsättningar och beredskap för nya/utvecklade arbetssätt kring daglig rörelse.

Kartläggning av nuläge: hälsa och aktivitet

Som ett första steg är det bra att få en bild av hur det ser ut gällande daglig rörelse och hälsoläge på skolan idag.

Elevernas aktivitetsvanor och hälsa samt skillnader mellan grupper kan kartläggas genom elevhälsoenkät, hälsosamtal, observation samt data på kommunnivå

  • Hur stor andel av eleverna når rekommendationerna om fysisk aktivitet?
  • Hur är hälsoläget bland eleverna?
  • Finns skillnader mellan olika grupper?

Nuvarande arbetssätt med daglig rörelse kan exempelvis kartläggas utifrån läroplanen och genom indikatorer som följs upp på skolan

  • Hur arbetar skolan med daglig rörelse i nuläget i förhållande till vad som beskrivs i läroplanen?
  • Kan insatser på skolan för att öka daglig rörelse vara ett (av flera) medel för att uppfylla indikatorer som följs upp?

Kartläggning av behov

Kartlägg vilka behov som finns utifrån nulägesbeskrivningen. Fundera kring om arbete med daglig rörelse kan vara ett verktyg för att tillgodose behoven, - eller kanske är ökad fysisk aktivitet hos eleverna ett mål i sig? Exempel på behov som kan vara aktuella att möta genom arbete med fysisk aktivitet är:

  • Öka förutsättningar för fullföljda studier för fler elever
  • Öka fysisk aktivitet hos elever som inte deltar i rastaktiviteter, idrottslektioner eller annan form av fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen
  • Utjämna skillnader i hälsa och aktivitetsvanor i kommunen
  • Öka trygghet och studiero
  • Förbättra psykisk hälsa
  • Utveckla arbetssätt för inkluderande lärmiljöer

Kartläggning av förutsättningar

Som en del i kartläggningen behöver också förutsättningar för att arbeta med fysisk aktivitet på skolan identifieras och sättas i relation till de resurser som finns tillgängliga. Det kan handla om medarbetarnas tid och motivation, ekonomiska förutsättningar och prioriterade arbetsområden. Vilka förutsättningar och resurser kan vi påverka?