Arbetskläder
I VGR har arbetskläder ett strikt funktionellt syfte. De ska användas av de medarbetare som i sitt uppdrag behöver arbetskläder för att kunna utföra sina uppgifter. De ska inte användas för marknadsföring eller för att skapa internt engagemang. För det syftet finns profilprodukter och -kläder.
De flesta arbetskläder är utan tryck
För att minska kostnaderna för och möjliggöra storskalig tvätthantering och delning av arbetskläder ska VGR:s arbetskläder så långt som möjligt hyras via tvätteriet. De arbetskläderna är utan tryck. I mötet med patienter, besökare och invånare är det därför viktigt att arbetskläderna används i kombination med VGR:s namnskyltar som bär logotypen. Det är namnskylten och eventuell yrkesskylt som visar vem du är, vilken roll du har och att du är en del av Västra Götalandsregionen.
Arbetskläder ska inte användas för att profilera eller marknadsföra en verksamhet eller för att skapa engagemang och stolthet. Såväl behovet av att bygga internt engagemang och stolthet som extern profilering och marknadsföring ska istället mötas av profilprodukter och profilkläder.
Vid behov av tryck
I undantagsfall räcker inte namn- och yrkesskyltar för att kommunicera vilken roll du har. När en situation kräver extra tydlighet kan arbetskläderna behöva kompletteras med tryck. Den kommunikativa bedömningen ska alltid utgå från ett mottagarperspektiv med hänsyn till integritet och kostnaden ska sättas i relation till kommunikativ effekt.
Alla arbetskläder ska bidra till en samlad bild av VGR. När något ska tryckas på arbetskläder ska trycken, liksom alla tryck, följa VGR:s riktlinjer för varumärke och visuell identitet. Genom att använda vår visuella identitet på ett konsekvent sätt stärker vi vårt varumärke, samtidigt som vi skapar igenkänning och enhetlighet i vår kommunikation vilket i förlängningen ökar förståelsen för VGR.
Vad ska tryckas på arbetskläder?
För att addera ytterligare tydlighet och trygghet i vissa situationer kan logotyp och antingen funktion eller roll tryckas på arbetskläder. En funktion eller roll får dock inte placeras nära eller istället för logotypen. Förvaltnings- och verksamhetsnamn ska inte tryckas på arbetskläder. På arbetskläder ska endast logotyp och text tryckas.
Under avsnittet om avsändare i varumärkesmanualen kan du läsa mer om hur du skapar kännedom för och lyfter olika typer av namn på ett sätt som är relevant för mottagaren och inte konkurrerar med logotypen.
Din kommunikationsavdelning ska involveras i beslutet om av vad och hur något ska tryckas på arbetskläderna.
Exempel på funktioner:
- Ambulans
- Drift
- Presstjänst
- Service
- Support
- Sjuktransport
Exempel på roller:
- Ambulanssjukvårdare
- Drifttekniker
- Guide
- Lokalvårdare
- Läkare
- Sjuksköterska
- Vaktmästare
Logotyp på arbetskläder
Använd Västra Götalandsregionens logotyp. Utrymme och situation avgör om det är den långa eller korta logotypen som ska användas. Logotypen finns i två färger: svart och vit. Använd den färg som ger bäst kontrast mot bakgrunden.
Det är endast de verksamheter som kategoriseras som varumärken i VGR:s varumärkesarkitektur som har rätt att använda egen ordbild eller logotyp. Inga andra logotyper eller ordbilder är tillåtna.
Placering av logotyp
Logotypen placeras på vänster ärm, vänster bröst och/eller centrerad på rygg.
 
        
Exempel på hur den korta och långa logotypen kan placeras på t-shirt, tröja och jacka.
Funktion och roll på arbetskläder
Använd typsnittet VGR sans i vikten Bold. Textfärgen ska vara svart eller vit och sättas rakt, inte i båge.
Textstorleken behöver anpassas efter antalet tecken och tryckytans storlek. På bröstet där tryckytan brukar vara cirka 7-10 cm rekommenderas en teckenstorlek på minst 30 punkter, men gärna större. På ryggen där tryckytan är betydligt större ska textstorleken ökas.
Placering av funktion och roll
Roll eller funktion placeras vänsterställd på vänster bröst och/eller centrerad på rygg. Text ska inte placeras nära eller istället för logotypen eftersom det då kan uppfattas som en avsändare. Välj antingen funktion eller roll.
T-shirts, långärmade tröjor och jackor: Text placeras vänsterställd på vänster bröst och/eller centrerad på rygg i höjd med skulderbladen.
 
        
Fiktiva exempel på hur både logotyp och funktion eller roll kan placeras på tröja, piké och jacka.
Västar och linnen: Texten placeras centrerad på rygg i höjd med skulderbladen eller så högt som modellen tillåter.
 
        
Fiktiva exempel på hur både logotyp och funktion eller roll kan placeras på västar där det saknas möjlighet att trycka på ärm.