Frågor och svar

Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna om VGR:s visuella identitet. Om du inte hittar svaret på din fråga kan du skicka ett mejl till varumarke@vgregion.se

Visuell identitet

Vad är en visuell identitet?

En visuell identitet handlar om hur en organisation ser ut – hur VGR ser ut i kommunikationen med invånare, patienter, besökare, kunder, medarbetare och samarbetspartners. Vilka färger, former, typsnitt och andra visuella element vi använder för att bli igenkända och förmedla vilka vi är, vad vi står för och hur vi vill uppfattas. Med en ny gemensam visuell identitet blir vi tydliga, konsekventa och effektiva.


Varför har VGR en ny visuell identitet?

Den förra visuella profilen togs fram för över 20 år sedan när VGR bildades. Då med fokus på trycksaker. Digitaliseringen ställer andra krav och den nya visuella identiteten fokuserar därför i första hand på digital kommunikation.

Det är en gemensam visuell identitet med stor flexibilitet att anpassa kommunikationen vilket gör att vi kan vara tydliga, effektiva och också dela material och mallar med varandra. Vi blir enhetliga och konsekventa, även när vi samarbetar med andra aktörer.

Den nya visuella identiteten ska göra det enkelt för invånarna att förstå vad vi gör och vilka verksamheter som är en del av VGR. Vi ska både stärka den gemensamma helheten och visa bredden i våra uppdrag – att vi är en region där vi tillsammans genom våra olika uppdrag siktar mot vår vision om det goda livet.

Att vi kan vara tydliga med vad vi gör är en viktig demokratisk fråga. Vår storlek ger oss resurser, som ger oss möjligheter att förbättra vår service, vilket gör regionen attraktivare och lockar näringsliv, innovationer och invånare. Som i sin tur ger oss mer resurser. Likt ett kretslopp.


Grafisk profil, visuell profil, visuell identitet – vad är skillnaden mellan begreppen?

I praktiken snarlika. I VGR används företrädesvis visuell identitet, då det är ett mer heltäckande begrepp. 


Implementering

När börjar den nya visuella identiteten gälla?

Den nya visuella identiteten gäller nu och införs successivt i samband med nyproduktion och revidering av befintligt material. Alla verksamheter i VGR ska ha påbörjat sin implementering under 2023. Kontakta din kommunikationsavdelning om införandet i din förvaltning.


Vem ansvarar för vad i införandet av den visuella identiteten?

Koncernstab kommunikation på Koncernkontoret ansvarar för den övergripande implementeringen. Det inkluderar att ta fram regionövergripande mallar och verktyg samt extern och regionövergripande intern kommunikation. Kommunikationsstaben leder också en regiongemensam arbetsgrupp som ansvarar för löpande implementering, utveckling och rådgivning.

Respektive förvaltning ansvarar för införande av den visuella identiteten i sin verksamhet. I det ingår planering och inventering, hantering av resurser och kostnader, genomförande, förankring och kommunikation.


När syns den nya visuella identiteten i digitala kanaler?

Utveckling av digitalt designsystem och stilmallar för digitala kanaler pågår. I höst lanseras den visuella identiteten på www.vgregion.se och därefter kan respektive förvaltning välja när deras externa webbplatser byter till de nya stilmallarna enligt den visuella identiteten. Stilmallarna för intranätet kommer att slås på samtidigt för alla intranät mot slutet av året.

I appar införs den visuella identiteten allt eftersom nya appar tas fram.

För frågor om implementering på webb, kontakta webb@vgregion.se.


Mallar

Var hittar jag mallar?

Alla grundläggande kommunikationsmallar för Office- och Adobe-programmen finns i mediebanken. Office-mallarna är också tillgängliga direkt i Office-klientens mallbibliotek (Arkiv > Nytt > Egen). 

Läs mer om mallar


Kommer det fler mallar?

Alla grundläggande kommunikationsmallar för Office- och Adobe-programmen finns i mediebanken. Office-mallarna är också tillgängliga i Office eget mallbibliotek (Arkiv > Nytt > Egen). Fler mallar kommer allt eftersom vi tillsammans tar fram och delar mallarna med varandra.

Om du har tagit fram en mall, eller ett bra exempel som skulle kunna bli en mall, skicka den till varumarke@vgregion.se så att vi kan lägga upp den i mediebanken för andra att använda.

Mallar för specifika innehåll (till exempel styrande dokument, kallelser, brev och mötesanteckningar) eller för specifika system (till exempel i verktygen för nyhetsbrev eller utbildningsfilmer) kommer du att hitta där den typen av mallar ska finnas.

Läs mer om mallar


Får jag ändra i mallarna och skapa nya mallar?

Ja. Grundmallarna i Office och Indesign är verktyg för att underlätta produktionen av kommunikationsmaterial för så många som möjligt. Om du eller någon verksamhet har specifika behov kan du antingen utgå från grundmallarna för att skapa nya mallar eller på egen hand skapa helt nya mallar. Men, du måste veta vad du gör för att vara säker på att den nya mallen följer visuell identitet och tillgänglighetskraven avseende exempelvis teckenstorlek, radlängd och metadata.


Hur skriver jag ut en folder?

Sidorna i Word-mallen för foldrar i A5-format är ordnade så att de i digitala sammanhang visas i rätt ordning. Om foldern ska skrivas ut behöver du ändra ordningen under utskriftsinställningar för att sidorna ska hamna rätt på det A4-ark som du sedan viker till en A5-folder. Tänk på att du behöver fyra sidor för att täcka hela A4-arket.

Välj följande utskriftsinställningar i Word:

  • Anpassad utskrift: Sidor 3, 0, 1, 2
  • Skriv ut på båda sidor - vänd sidorna längs kortsidan
  • Sorterat 1, 2, 3
  • Stående orientering
  • A5
  • Anpassade marginaler
  • 2 sidor per ark

Logotyp

Ska vi sluta använda förvaltningslogotypen?

Förvaltningslogotyperna finns fortfarande kvar. Västra Götalandsregionens logotyp kan med fördel användas av samtliga verksamheter inom Västra Götalandsregionen samt av den politiska organisationen, men de särskilda logotyperna med en tredje rad finns fortsatt kvar.

Läs mer om olika varianter av logotypen


Får vi ta fram en symbol för vårt projekt?

Nej, det är inte tillåtet att skapa projektlogotyper, symboler eller ordbilder. Det är VGR som är avsändare och det ska tydligt framgå i kommunikationen. Det gäller även när vi driver projekt eller verksamheter tillsammans med externa aktörer.

Läs mer om logotyp


Kan vi ta fram en egen logotyp för vår enhet eller verksamhet?

Nej, det är inte tillåtet att ta fram egna logotyper. Västra Götalandsregionens logotyp gäller för alla i organisationen. Om förvaltningslogotypen leder fel, eller är ointressant för mottagaren, så kan ni använda Västra Götalandsregionens grundlogotyp. I kommunikationen, tydligt skild från logotypen, kan ni i text beskriva vilka ni är.

Läs mer om logotyp


Typsnitt

Varför syns inte alla vikter av VGR Sans i Office?

Det är Office, och även vissa andra program, som hanterar typsnitt på det sättet i sin lista över typsnitt. VGR Sans finns i vikterna bold, medium och regular, men Office visar bara medium och regular så för att använda bold ska du feta regular. Indesign visar alla tre vikter direkt i listan.


Färger

Vilken huvudfärg ska jag använda?

Huvudfärgen för VGR är grå. Den kan användas av alla, men ska användas av samtliga som inte tillhör hälso-och sjukvården, kultur och utbildning.

Hälso-och sjukvården visar att man hänger samman genom färgen blå. Den används av Närhälsan, Folktandvården och våra sjukhusförvaltningar t.ex. Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Utbildning visar ett samlat erbjudande i färgen grön. Den används t.ex. av Naturbruksskolan Sötåsen och Vara folkhögskola. Utbildningens färg ska inte användas för interna utbildnings-, forsknings-, och utvecklingsverksamheter eller för utbildningsmaterial.

Kultur uppträder samlat genom färgen röd. Den används t.ex. av Medicinhistoriska museet och Slöjd & Byggnadsvård.

Läs mer om färger


Varför är det andra färgkoder i Office?

Tre av temafärgerna i Office-mallarna är justerade för att tunna diagramlinjer ska bli mer tillgängliga i kontrast mot vitt. Så i Office-mallarna är färgkoderna något mörkare i de mörka nyanserna av komplementfärgerna blå, brun och rosa. De färgkoderna ska inte användas utanför Office-mallarna förutom i diagramlinjer.

Här är de Office-justerade färgkoderna för komplementfärgerna:

Blå:

  • HEX: #1a9fb3
  • RGB: R26 G159 B179

Brun:

  • HEX: #a1887f
  • RGB: R161 G136 B127

Rosa:

  • HEX: #ed5f8c
  • RGB: R237 G95 B140

Observera också att Office-programmen gör egna mörkare och ljusare nyanser av temafärgerna och att Office lagt in egna standardfärger. De färgerna kan vi inte styra. VGR:s färger från färgpaletten finns i den översta raden under rubriken "Temafärger" och under rubriken "Egna färger".

Läs mer om färgpaletten


Får jag göra vissa ord eller ikoner i en annan färg?

Nej. VGR:s visuella identitet bygger på att texter och ikoner är antingen svarta eller vita. Det är så vi förstärker vårt visuella uttryck och uppfyller tillgänglighetskraven.  


Får vårt projekt eller verksamhet välja att alltid använda vissa färger i vår kommunikation?

Ja. Det är tillåtet att samla sin kommunikation kring en viss kombination av färger, men det är inte tillåtet att reservera färger. Andra verksamheter kan välja samma kombination av färger.

En styrka i VGR:s visuella identitet är möjligheten att anpassa färgerna, och därigenom hela uttrycket, efter varje kommunikationstillfälle för att förstärka budskapet. Med hjälp av de olika delarna går det att uttrycka glädje, allvar, lugn och andra många andra känslor.


Grafiska formerna

Hur skapar jag de korrekta grafiska formerna?

Det finns ingen matematisk formel eller exakt siffra för storleken på radien i de grafiska formerna. Radiens storlek är så beroende av sammanhanget att det inte går att reglera det på ett enklare sätt än att ögat får avgöra vad som ser bra ut.

I rutnätssystemen i Indesignmallarna har vi för enkelhetens skull sagt att en radie ska vara lika bred som en spaltbredd, men det krävs ändå en känsla för vad som blir bra. Det finns också mallar med redan utplacerade grafiska element.


Finns fyrkanten med det rundade hörnet och de kompletterande formerna som färdiga grafiska elementen?

Nej. Det kommer inte att tas fram färdiga grafiska element eller dekorelement eftersom det inte går att hantera formerna på det sättet. Radien på det rundade hörnet måste anpassas efter varje format och produktion. Däremot finns det mallar i mediebanken där formerna är utplacerade. Använd mallarna i Office eller Indesign för att skapa kommunikationsmaterial.


Kartor

Hur ska kartor se ut?

Det finns ännu inga regiongemensamma riktlinjer för hur VGR:s kartor ska se ut. För att skapa enhetlighet ska du använda färgerna i illustrationspaletten och typsnittet Verdana.


Mediebanken

Hur får jag behörighet till mediebanken?

Du behöver beställa behörighet till mediebanken via din chef eller utsedd beställare, ofta kallad LITA. Behörigheter beställs i behörighetsbeställningsportalen. Du loggar därefter in i mediebanken med ditt VGR-id och lösenordet du använder till din dator.