Film och filmgrafik

Det ska vara enkelt att känna igen oss, även när vi kommunicerar genom film och rörligt material. Precis som i annan kommunikation från VGR kan de olika identitetsbärarna med fördel användas även i filmproduktioner.

Det mjuka och spetsiga i vårt designsystem ska kännas igen och skapa en tydlighet som förstärker både bild och budskap.

VGR:s logotyper är inte rörliga eller tredimensionella. Det finns inga animerade versioner av logotypen och de ska inte animeras.

Exempel på vad du ska tänka på när du skapar eller beställer film:

  • Ha med VGR:s logotyp, gärna både i början och slutet av filmen, och kom ihåg att bildriktlinjerna även gäller för rörlig bild.
  • Säkerställ att logotypen har tillräcklig kontrast mot bakgrunden och inte placeras på en orolig eller svårläst bakgrund.
  • Använd dig alltid av ”Safe margins” eller säkerhetsmarginaler i dina rörliga produktioner. Se till att inte placera grafiska element där de riskerar att vara i vägen för textning eller skymmas av andra plattformars grafik.
  • I videospelare som exempelvis VGRplayer och Youtube ska den inbyggda funktionen för undertexter användas av tillgänglighetsskäl, oavsett typsnitt. Läs mer om undertexter i webbhandboken.
  • Skriv läsvänliga undertexter. I skrivhandledningen finns riktlinjer för hur du skriver läsvänliga undertexter som är korta och tydliga.
  • Textgrafik ska ha god kontrast mot bakgrunden.
  • Säkerställ att upplösningen är tillräckligt hög.
  • Använd rätt format på filmklippen för den plattform som ska användas. Använd till exempel liggande format när plattformen kräver det.
  • Håll det enkelt och tydligt. Undvik att använda för många grafiska element, transparens eller flera färger samtidigt.

Mallar för grafisk produktion

För dig som formger och producerar grafisk kommunikation finns olika typer av mallar och verktyg som ska göra det lätt att följa den visuella identiteten.