Skapa kännedom

I vissa fall behöver ett projekt eller en del av en verksamhet skapa uppmärksamhet och igenkänning för sitt arbete. Här kan du få inspiration till hur du kan skapa kommunikation som mottagaren känner igen och vägledning om hur du kan lyfta ett namn.

VGR är ett starkt och etablerat varumärke för invånarna i Västra Götaland. Det är en styrka när du behöver nå invånare och andra aktörer med ett budskap. VGR:s visuella identitet är flexibel och ger möjlighet att anpassa det visuella uttrycket efter olika behov. 

Det är inte tillåtet att avvika från riktlinjerna i varumärkesmanualen för att skapa igenkänning för en verksamhet, fråga eller ett samarbete. Exempelvis genom att skapa nya logotyper eller egna visuella identiteter. Kommunikationsdirektören beslutar om alla former av särprofilering. Kontakta varumarke@vgregion.se 

Så kan du skapa kännedom

Exempel på hur du kan skapa igenkänning för en fråga eller verksamhet:

  • Hitta unika budskap i kommunikationen.
  • Skapa en egen ton genom innehållet och uttrycket i kommunikationen.
  • Använd färger på ett genomtänkt och konsekvent sätt.
  • Skapa ett eget bild- eller illustrationsmanér.
  • Välj på vilket sätt du använder de grafiska formerna i designsystemet.

Kollage med två bilder, en t-shirt och en folder. T-shirten är mörkgrön och budskapet ”Hitta din framtid” står med vit text. T-shirten hänger mot en rosa bakgrund. Foldern har samma budskap och ligger mot samma mörkgröna färg. Foldern ligger på en ljusgrå bakgrund.

Exempel från folkhögskolorna som samlas bakom ett koncept med det gemensamma budskapet "Hitta din framtid".

Hantera namn i kommunikationen

Västra Götalandsregionen ska vara så tydlig som möjligt gentemot invånare och andra som behöver förstå vår organisation. För invånarna är besöket på sjukhuset eller museet alltid det viktigaste, snarare än vilken förvaltning som ansvarar. För att skapa trygghet är det viktigt att signalera vilken verksamhet som har det övergripande ansvaret.  

De allra flesta verksamheter tillhör modervarumärket Västra Götalandsregionen, och använder därför Västra Götalandsregionens logotyp. Endast ett fåtal verksamheter kategoriseras som dottervarumärken eller egna varumärken med rätt att agera som avsändare med egen logotyp. Övriga namn på exempelvis verksamheter, projekt och tjänster lyfts fram vid behov och alltid utifrån ett mottagarperspektiv.

Vilka som kategoriseras som varumärken framgår av VGR:s varumärkesarkitektur

Här nedan hittar du stöd i hur du ska hantera olika typer av namn tillsammans med våra varumärken utan att skapa nya varumärken och logotyper. 

Varumärken med logotyp

Västra Götalandsregionen är vårt gemensamma varumärke. Varumärket med dess logotyp är obligatoriskt att använda som avsändare och ska ges en tydlig och prioriterad placering i alla kommunikativa sammanhang. Undantagna är de verksamheter i VGR som kategoriseras som egna varumärken: De ska agera som avsändare och i de fall de har egen logotyp ska den användas.  

Det är bara de verksamheter som definieras som varumärken som har en logotyp. Övriga verksamheter och namn hanteras genom att skrivas i rubriker och texter. 

Dottervarumärken 

Folktandvården, Närhälsan och Sahlgrenska Universitetssjukhuset definieras som dottervarumärken och har därför egna logotyper som avsändare. 

Besöksmål 

Kulturförvaltningens besöksmål definieras som varumärken och har egna logotyper som avsändare. VGR:s logotyp används som garant i kommunikationen och ska så långt som möjligt ges en tydlig placering i alla kommunikativa sammanhang.  

Skolor 

Naturbruk- och folkhögskoleförvaltningens skolor definieras som egna varumärken, men har inte egna logotyper. VGR:s logotyp används därför som avsändare och ska tillsammans med skolans namn ges en tydlig och prioriterad placering i alla kommunikativa sammanhang. 

Exempelbilder där Närhälsan och Folktandvården använder sina logotyper på trycksaker. Närhälsans affisch visar ett foto på en leende man. Logotypen ligger längst ner till vänster. Folktandvårdens roll-up visar ett foto med en glad man och en hund. Logotypen ligger längst ner till vänster.

Exempel på hur dottervarumärkena Närhälsan och Folktandvården använder sina logotyper. Kopplingen till modervarumärket är integrerad i logotyperna.

Verksamhetsnamn 

När mottagaren har behov av att veta vilken publik verksamhet som kommunicerar kan du lyfta fram verksamhetsnamnet på en prioriterad yta. Ett verksamhetsnamn får aldrig stå som ensam avsändare utan logotyp, men heller inte så nära att de uppfattas som en ny logotyp. 

Exempel på verksamhetsnamn:

  • Uddevalla sjukhus
  • Institutet för stressmedicin
  • Mottagningen för unga män
  • Dalslands folkhögskola 

I många fall är det möjligt att inkludera verksamhetsnamnet i rubrik eller brödtext vilket kan bidra till tydligare kommunikation utifrån ett mottagarperspektiv. Undvik en placering som ger namnen status som avsändare, till exempel genom att placera namnet i ett avsändarfält eller nära logotypen. 

Exempelbild från Axevalla hästcentrum där skolans namn lyfts tydligt i kommunikationen - utan att ersätta logotypen.

I naturbruksförvaltningens kommunikation om utbildningsprogrammen lyfts skolornas namn på prioriterade ytor. Västra Götalandsregionens logotyp används för att visa att det är våra skolor. Skolorna har inte egna logotyper. 

Namn på erbjudanden 

Inom VGR finns mängder av namn för erbjudanden och innehåll av olika slag. Så som tjänster, evenemang, aktiviteter och projekt. Erbjudandet är ofta i fokus för våra kommunikationsaktiviteter och ska därför få en tydlig placering i rubriker och texter. Däremot ska namnet inte placeras så att det uppfattas som en avsändare, till exempel genom att placera namnet i ett avsändarfält eller nära logotypen. 

Exempel på erbjudanden:

  • Migränappen
  • Feriepraktik
  • Öppet hus
  • Marknadsplatsen
  • Författarbesök

Exempelbild från ett informationskort om migränappen. Appen lyfts i brödtexten. VGR:s logotyp är avsändare.

I kommunikationen om migränappen står namnet på tjänsten i brödtexten. Logotypen visar vem som står bakom appen. 

Organisationsnamn 

För invånare, patienter och besökare räcker det oftast med att veta att det är VGR som kommunicerar. De har sällan behov av att veta vilken förvaltning eller organisatorisk del som står bakom kommunikationen.  

Namn på en organisation spelar alltid en nedtonad roll, men ibland är det viktigt att det framgår, till exempel i besöksadresser, på en konferens eller i rekryteringsannonser. Då lyfter du namnen utan att ge det status som avsändare, till exempel på en baksida eller insida, i kontaktuppgifter, i anslutning till titlar eller i den löpande texten. 

Exempel på organisatoriska namn:

  • Koncernkontoret
  • Försörjningsförvaltningen
  • Kulturförvaltningen
  • NU-sjukvården 

Exempelbild på rekryteringsannonser: en för tryckta och en för digitala sammanhang. Den rekryterande förvaltningen syns tydligt i text längst upp med texten "Skaraborgs sjukhus söker:" följt av yrkesgrupp. Logotypen ligger längst ner till vänster.

I den tryckta rekryteringsannonsen framgår det tydligt i text att förvaltningen Skaraborgs sjukhus söker arbetsterapeut. På samma sätt framgår det i den digitala annonsen att det är Koncernkontoret som söker systemutvecklare. Logotypen visar att det är Västra Götalandsregionen som är arbetsgivaren.