Film och filmgrafik

Det ska vara enkelt att känna igen oss, även när vi kommunicerar genom film och rörligt material. Precis som i annan kommunikation från VGR ska de olika identitetsbärarna med i filmproduktioner för att hålla ihop det visuella uttrycket.

Tänk på följande när du skapar filmer:

  • Håll det enkelt och tydligt. Undvik att använda för många grafiska element, transparens eller flera färger samtidigt.
  • VGR:s bildriktlinjer Att tänka på när du väljer bild gäller även för film och rörlig bild.
  • Använd rätt format, exempelvis liggande eller stående, utifrån vad som blir bäst på plattformen där filmen ska visas. Gör vid behov versioner i olika format. 
  • Säkerställ att upplösningen är tillräckligt hög.
  • Textgrafik ska ha god kontrast mot bakgrunden.
  • Använd dig alltid av ”Safe margins” eller säkerhetsmarginaler i dina rörliga produktioner. Det innebär att du inte ska placera grafiska element där de riskerar att vara i vägen för textning eller skymmas av andra plattformars grafik.

Logotyp i film

Använd Västra Götalandsregionens logotyp. Gärna både i början och slutet så att avsändaren blir tydlig. 

Utrymme och situation avgör om det är den långa eller korta logotypen som ska användas. Kort rörligt material i sociala medier eller en film som i första hand ska betraktas via en mobilskärm kan med fördel ha den korta logotypen.

VGR:s logotyp är inte rörlig eller tredimensionell. Det finns inga animerade versioner av logotypen och de ska inte animeras.

Logotypen finns i två färger: svart och vit. Använd den färg som ger bäst kontrast mot bakgrunden. Säkerställ att logotypen har tillräcklig kontrast mot bakgrunden och inte placeras på en orolig eller svårläst bakgrund.

Varianter

Textning 

Av tillgänglighetsskäl ska VGR:s filmer textas. I skrivhandledningen finns stöd för hur du skriver läsvänliga undertexter som är korta och tydliga.

Den läsvänliga undertexten 

I videospelare som exempelvis VGRplayer och Youtube ska den inbyggda funktionen för undertexter användas, oavsett typsnitt. I webbhandboken finns mer information om undertexter.

Texta video i webbhandboken

Mallar för grafisk produktion

För dig som formger och producerar grafisk kommunikation finns olika typer av mallar och verktyg som ska göra det lätt att följa den visuella identiteten.