Sociala medier

Fiktiva exempel över inlägg i sociala medier. Fem mobiltelefoner ligger bredvid varandra och visar olika typer av inlägg med olika budskap, exempelvis illustrationer, ikoner och bilder.

Genom sociala medier kan du enkelt kommunicera ditt budskap och föra dialog med invånare, patienter, besökare och samarbetspartners. Med den visuella identitetens hjälp kan du både hålla samman och anpassa uttrycken efter olika budskap.

Precis som i andra kanaler ska inlägg i sociala medier följa VGR:s visuella identitet. Det stärker upplevelsen av ett sammanhållet VGR och bidrar till att göra oss tydliga och effektiva i vår kommunikation. 

Visuell identitet

Avsändare i profilbilden

För att tydliggöra att det är VGR som är avsändare ska vår logotyp alltid användas som profilbild i sociala medier. Använd den korta logotypen i kombination med aktuell huvudfärg.

Exempelbild som visar toppen av ett Facebook-inlägg där Västra Götalandsregionens profilbild syns. Det är en kort VGR-logotyp med grå bakgrund.

Profilbilder för sociala medier finns i mediebanken

Du behöver inte använda VGR:s logotyp i varje inlägg eftersom logotypen syns i profilbilden. Utrymmet och läsbarheten avgör om du ska använda VGR:s långa eller korta logotyp.

Omslagsbilder

På många sociala medier kan du ha en omslagsbild som komplement till profilbilden. Omslaget får gärna signalera vilken verksamhet som står bakom kontot. Välj därför en bild, illustration eller film som uttrycker verksamhetens uppdrag eller vad kontot handlar om. Du kan också använda en färgplatta eller VGR:s grafiska grundform.

Mått på omslagsbilder

Olika sociala medier har olika mått och instruktioner. Hur en omslagsbild visas kan också skilja sig åt mellan dator och mobil. Använd därför inte logotyp i omslagsbilder och inte heller omslagsbilder som har text eller grafik som kräver en viss position i bilden.

Du kan ta hjälp av VGR:s mallar för grafisk produktion, men kolla upp vad som gäller för respektive plattform och anpassa bilden så att den fungerar på både dator och mobil.

Tillgänglighet

Kraven kring digital tillgänglighet gäller även för sociala medier. Det innebär att i de fall en plattform för sociala medier ger möjlighet att exempelvis lägga till alt-texter eller undertexter så ska det läggas till. Av tillgänglighetsskäl ska du, om du placerar text i bild, hellre placera texten mot än färgplatta än ett fotografi eller illustration. 

Tillgänglighet i sociala medier

Rekryteringskommunikation

I rekryteringsannonser är det viktigt att säga det viktigaste först. För att underlätta arbetet finns mallar för rekryteringsinlägg i sociala medier.