Frizon och storlek

Frizonen är den tomma och fria ytan runt logotypen där inga andra grafiska element eller text får placeras. För att logotypen ska vara tydlig och läsbar finns en bestämd frizon och logotypen ska alltid vara så stor att den är läsbar.

Frizon

För att logotypen ska synas tydligt får den inte placeras för nära omgivande grafiska element (text, bilder och liknande). Området runt logotypen ska hållas fritt.

Frizonens storlek motsvarar halva symbolens höjd. Det är samma storlek på frizonen för alla varianter av logotypen, inklusive logotyperna för Folktandvården, Närhälsan och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

VGR-logotypen som består av en trekant med våg i mitten och texten Västra Götalandsregionen bredvid. Runt om logotypen är det ritade streck för att visa var frizonen är.

Ibland förekommer VGR:s logotyp i sammanhang med flera avsändare som har egna logotyper. Tänk då på att varje logotyp har sin frizon. Vid placering, ta hänsyn till de upplevda storleksförhållandena och till läsbarheten. 

Storlek

Logotypen får aldrig återges i mindre format än att all text i logotypen är läsbar. Storleksförhållandet mellan symbolen och texten får inte förändras. 

Den långa logotypen ska användas så länge texten i logotypen är läsbar. Den korta logotypen används på små ytor eller i sammanhang där den långa varianten inte är läsbar. Det kan exempelvis vara i mobilvisning av en webbplats eller som profilbild på sociala medier. 

Profilbild för sociala medier finns i mediebanken

Kollage med två bilder som visar att den korta logotypen kan användas på exempelvis en mobilskärm och en bygghjälm för bästa läsbarhet

Minsta storlek i tryck 

Hur stor logotypen behöver vara för att vara läsbar beror på hur stor trycksaken är och från vilket avstånd logotypen ska läsas. Det finns därför inget exakt minsta mått att förhålla sig till, men logotypen får aldrig återges i mindre storlek än att all text i logotypen är läsbar från det tänkta avståndet. 

Rörligt format

VGR:s logotyper är inte rörliga eller tredimensionella. Det innebär att när de presenteras i rörligt format ska samtliga element inom frizonen behållas som de är. Det finns inga animerade versioner av logotypen och de ska inte animeras.