Placering

För att VGR:s logotyp ska synas på ett tydligt och konsekvent sätt ska den i första hand placeras längst ner till vänster. I vissa sammanhang behöver den placeras på andra ställen för att vara tydlig.

För att underlätta placeringen av logotypen finns färdiga mallar. I flera av mallarna har utrymmet för logotyper fått en vit bakgrundsplatta för att säkerställa hög läsbarhet och att frizonen respekteras, men logotypen kan även placeras på bilder om man tar hänsyn till läsbarhet och frizon i sammanhanget. 

Avsändarfältet är endast till för logotyper/avsändare. Namn på organisationer, verksamheter, tjänster och liknande ska därför inte placeras i avsändarfältet eller nära inpå logotypen. Däremot är det möjligt att lyfta namn som en del av innehållet i kommunikationen. 

Skapa kännedom

I första hand: Placera logotypen längst ner till vänster

I de flesta sammanhang, särskilt i A-formaten, är den primära placeringen av logotypen i utrymmet längst ner. Om VGR är ensam avsändare placeras logotypen i första hand till vänster och i andra hand till höger. 

Exempel på bordspratare med information om förmånscyklar där logotypen placerats längst ner till vänster.

På bordspratarna om förmånscyklar har logotypen placerats längst ner till vänster i avsändarfältet.

I andra hand: Placera logotypen längst upp till vänster

I vissa sammanhang, till exempel på skyltar och mässmaterial, kan VGR:s logotyp placeras i det övre utrymmet för att synas bättre. Även då ska logotypen i första hand placeras till vänster. När VGR delar utrymmet med flera avsändare (både interna och externa) placeras VGR:s logotyp till vänster och de andra till höger.

Kollage som visar hur VGR:s logotyp kan placeras på en rollup och i en digital annons

På en roll-up kan logotypen till exempel placeras till vänster i det övre utrymmet. Tillsammans med andra avsändare placeras logotypen till vänster om andras logotyper.

Vid behov: Placera logotypen centrerat

I vissa fall kan det vara bäst att placera logotypen centrerat. Det gäller framför allt när logotypen är ensam på en yta, till exempel i slutvinjetter på rörligt material, flaggor, vepor och banderoller. I undantagsfall kan logotypen placeras stående med symbolen överst.

Exempel på placering av VGR:s logotyp på en beachflagga och en skärm

Exempel på hur logotypen kan placeras stående på en beachflagga. I slutvinjetten på en film ska logotypen vara centrerad.

Exempel 1: när VGR är ensam avsändare

Pilen i det vänstra nedre hörnet visar primär placering av VGR:s logotyp som ensam avsändare. Pilen i det nedre högra hörnet visar sekundär placering av VGR:s logotyp. De två övre pilarna visar på sekundär placering för god synlighet på till exempel mässmaterial. 

Vitt papper med placering av VGR logotyp i varje hörn, samt fyra pilar som riktas mot respektive logotyp

 

Exempel 2: när utrymmet delas med andra

Bilden visar placeringen av VGR:s logotyp om annan logotyp (intern eller extern) delar utrymmet. 

Vitt papper med VGR logotyp i nedersta vänstra hörn och plats för annan logotyp i nedersta höger hörn, platsen illustreras genom en streckad rektangel