En lärorik dag om vårdgivarens hantering av patientklagomål

Uppdaterad:
Publicerad:

Torsdagen den 12 oktober var det närmare 100 personer från VGR som deltog i en temadag om vårdgivarens roll i hantering av patientklagomål. Det bjöds på inspel från bland annat IVO, regionchefläkaren och det fanns också tillfälle att diskutera konkreta patientfall i en workshop.

Nedan kan ni ta del av presentationerna från dagen. En sammanställning av reflektionerna som grupperna gjorde vid workshopen pågår och kommer att presenteras på hemsidan för klagomål när den är klar. Mejl kommer då att skickas ut till alla som deltog på temadagen, inklusive föreläsare. 

Agenda 

Frågor inför temadagen

Deltagare

Lagändringar

Vad säger lagen?
Anna-Karin Jonsson, regionjurist VGR

Såhär jobbar Skaraborgs sjukhus med patientklagomål
Marga Brisman och Christer Printz, chefläkare Skaraborgs sjukhus

IVOs perspektiv
Eva-Lena Petersson och Karin Fagerberg, Inspektionen för vård och omsorg avdelning sydväst

Patientnämndens perspektiv
Anne-Kathrin Schneider, enhetschef Patientnämndernas kansli VGR

Vårdgivarens perspektiv
Agneta Resare, regionutvecklare och Thomas Brezicka, regionläkare, avdelning Patientsäkerhet VGR

Klagomålsforskning
Annelie Sundler, biträdande professor i vårdvetenskap, Högskolan Borås

Workshop med patientfall 

Läs mer

Sammanställning och analys av beslut från Social-styrelsen och IVO 2012-2013

Läs mer om klagomål i VGR