Budskap och tonalitet

Spela roll är framtaget för att vara en hjälp när VGR ska kommunicera som arbetsgivare. Här beskriver vi hur ni kan använda budskap och tonalitet i er kommunikation.

Budskap

För att uppfattas som en attraktiv och sammanhållen arbetsgivare behöver våra budskap vara förankrade i arbetsgivarperspektivet Spela roll. Det gör att vi får en röd tråd när vi kommunicerar, oavsett om vi vänder oss till nuvarande eller framtida kollegor.

Något av grundbudskapen ska alltid vara med på något sätt, men går att anpassa efter kommunikationens syfte och situation.

Grundbudskap

"Spela roll"

Spela roll används som ett av våra budskap. Det uttrycker att vi gör något meningsfullt, att det vi gör spelar roll. Vi använder det för att berätta om VGR:s alla medarbetare och yrken som på olika sätt spelar roll för invånarna i Västra Götaland.

Enligt medarbetarundersökningar är ett avgörande skäl till att man vill arbeta i VGR att man upplever att det man arbetar med är meningsfullt.

"Vilken roll vill du spela?"

Vi kan också vända på det och istället fråga målgruppen vilken roll de själva vill spela. Då fokuserar vi istället på den yrkesroll som en person vill ha, rollen hen vill spela i samhället och hur hen vill göra skillnad.

[Yrkesroll, emotionell roll, samhällsroll]

Istället för att enbart skriva yrkestitel kan vi skriva på detta sätt för att skapa uppmärksamhet och väcka känslor. Det är också ett sätt att visa upp någon av VGR:s styrkor som arbetsgivare.

Yrkesrollen kompletteras med en emotionell roll och en samhällsroll som ryms inom yrkesrollen.

Exempel på budskap med yrkestitel

Yrkestiteln skrivs först. Den emotionella rollen kan sedan bidra med något som känns oväntat och förklara värdet av rollen eller tillföra en emotionell koppling. Den emotionella rollen ska inte vara för lik en faktisk yrkestitel. Beroende på sammanhanget kan rollerna bli mer eller mindre specifika. Samhällsrollen anspelar på valet av VGR som arbetsgivare.

Barnmorska, drömuppfyllare, framtidsförbättrare.

Lokalvårdare, operationsmöjliggörare, lagspelare.

Fördjupning om budskap i samband med yrkestitel


Underbudskap helhet

Underbudskap som kan användas när vi kommunicerar som helheten:

  • Västra Götaland ska funka. Liv ska levas. Därför finns vi. Vilken roll vill du spela?
  • Vi är 56 000 personer och 200 yrken som spelar roll för livet i Västra Götaland.
  • Spela roll. Med ditt yrke, vad du betyder för människor och ditt val av arbetsgivare.

Underbudskap bransch

Underbudskapen för branscherna är förslag. De kan användas när vi behöver budskap med mer koppling till våra branscher.

Vård:
Liv ska levas. Få sin början, ta sitt slut. Under tiden finns vi där.

Utbildning:
Framtider ska skapas. Fortsättningar formas. Där finns vi, och leder vidare.

Kultur:
Applåder ska ges, ridåer öppnas, konst betraktas. Bakom kulisserna, finns vi.


Exempel anpassade budskap

Beroende på syftet med kommunikationen kan grundbudskapet anpassas på olika sätt. Här finns exempel på hur budskapet kan anpassas till olika syften och situationer.

När vi vill skapa betydelse och påverkan

  • Din insats spelar större roll än du kanske tror.
  • Tillsammans spelar vi en gemensam roll.
  • Alla saker spelar sin roll, stort som smått.

När vi vill engagera och motivera

  • Du har en nutidsroll och en framtidsroll.
  • Din motivation får hjulen att rulla framåt.
  • Ju fler som spelar desto bättre.

När vi vill förmedla gemenskap

  • Din berättelse spelar roll för vår framtid.
  • Tillsammans spelar vi roll för en bättre arbetsdag.
  • Din unika kompetens spelar roll för vår gemensamma utveckling.

När vi vill vara tillitsfulla och trygga

  • Din röst spelar större roll än du anar.
  • Hur vi alla agerar spelar roll.
  • att vi tillsammans mår bra spelar roll.

När vi befinner oss i förändring

  • Din vilja att utvecklas spelar roll för oss alla.
  • Vi spelar roll var och en för sig tillsammans.

När vi ska leda

  • Som ledare spelar du en viktig roll tillsammans med andra.
  • Lyssna, lär och led. Repeat.
  • Bra ledare backar för att ta sats.

Tonalitet

Förutom budskapen påverkar även tonaliteten hur vi uppfattas. Genom att anpassa vår tonalitet efter kommunikationens syfte och budskap kan vi uppfattas som kompetenta, engagerade och pålitliga. Tonaliteten i Spela roll utgår ifrån tre perspektiv: den lyssnande chefen, den seende arbetsgivaren och den nyfikna och förändringsbenägna organisationen.

Den lyssnande chefen

Rösten är öppen, empatisk och nyfiken.

Språket är närvarande, inbjudande och reflekterande - det visar att chefen hör, ser samt förstår och agerar.

Här lyfter vi trygghet, förtroende, engagemang och hur det leder till utveckling på flera plan.

Det här vill vi förmedla

  • Här får du tala till punkt - vi lyssnar för att förstå, inte bara för att svara.
  • Vad motiverar dig? Vad hindrar dig? Vi vill veta.
  • Vi lyssnar aktivt, främjar öppenhet och agerar innan små problem växer sig stora.
  • Vi ser dig och dina idéer räknas och bidrar till vår utveckling.
  • De bästa lösningarna börjar ofta med att någon vågar tänka annorlunda.

Det här vill vi uppnå

Lyssnandet och seendet omsätts i handling och driver utveckling.


Den seende arbetsgivaren

Rösten är inkluderande, insiktsfull och handlingskraftig.

Språket är tydligt, lösningsorienterat och engagerat - och ser till både individen och helheten.

Här lyfter vi öppenhet, lyhördhet och mångfald, och hur utmaningar blir möjligheter.

Det här vill vi förmedla

  • Vi ser inte bara vad du kan idag, utan också vad du kan bli.
  • Vi ser till att alla känner sig trygga och hörda.
  • Vi tänker nytt och utvecklas.

Det här vill vi uppnå

En transparent arbetsgivare är en förutsättning för att skapa förtroende. Synlighet och öppenhet är förutsättningar för att behålla förtroendet. Det är tydligt vad som gäller, vilket skapar trygghet och samhörighet.


Den nyfikna och förändringsbenägna organisationen

Rösten är utforskande, positiv och framåtblickande.

Språket inspirerar, öppnar för nya perspektiv och visar att förändring är en möjlighet snarare än ett hinder.

Här lyfts innovation, motivation och lusten att lära.

Det här vill vi förmedla

  • Vad händer om vi testar en ny väg? Låt oss utforska möjligheterna.
  • Att lära nytt och tänka om gör arbetet mer spännande och meningsfullt.
  • Vi ligger steget före genom att söka nya lösningar.
  • När vi ser förändring som en naturlig del av vår utveckling blir den enklare att omfamna.
  • Alla kommer till tals och bidrar med olika erfarenheter och perspektiv.

Det här vill vi uppnå

Utforskande och förändring driver både individen och organisationen framåt.