Kanaler
Vi har tillgång till många kanaler och ytor där vi kan sprida våra budskap. Genom att använda dem strategiskt ser vi till att budskapen inte bara sägs, utan också känns och lever i hela organisationen. En blandning av digitala och fysiska kanaler är effektivt för att nå ut brett, skapa dialog och säkerställa att kommunikationen når så många som möjligt.
Intranät, e-post och interna nyhetsbrev
Huvudplattform för nyheter, riktlinjer, beslut, verktyg och interna resurser. Regelbundna uppdateringar från ledning eller specifika verksamhetsområden.
Digitala mötesplattformar och anslagstavlor
Digitala möten, workshops och snabb kommunikation. Skärmar på arbetsplatsen med nyheter och viktig information.
Fysiska anslag och material
Informationsblad och affischer i personalrum, korridorer och entréer. Skyltning och påminnelser i lokaler för tydlig kommunikation i arbetsmiljön. Profilprodukter/kampanjmaterial med praktisk nytta.
Möten och dialog
Chefsmöten för vidare spridning av information. APT för dialog och informationsutbyte. Medarbetarsamtal som en del av det kontinuerliga samtalet. Workshops och dialogmöten som ger medarbetare inflytande.
Utbildning, kompetensutveckling och evenemang
Utbildningsdagar och konferenser för lärande och nätverkande. Digitala kurser via intranät eller lärplattform. Informella lunchföreläsningar och träffar för kunskapsutbyte. Gemensamma evenemang som inspirerar och engagerar på en större nivå än den närmsta verksamheten.
Digitala kanaler
Sociala medier till exempel LinkedIn, Facebook, Instagram för att lyfta medarbetare, sprida goda exempel och lyfta personliga berättelser för att stärka det vardagliga arbetet och sammanhållningen. VGRfokus, Västra Götalandsregionens digitala nyhetskanal är också en effektiv plattform.