Regionala mallar

Funktionen regionala mallar skapar möjligheter att standardisera ärendetyper och mallar för invånarärenden men ger samtidigt möjlighet till lokal anpassning.

En regional mall hämtas ner av lokal administratör och blir en lokal kopia. Uppdateringar som görs i de regionala mallarna slår inte igenom utan lokal administratör måste ladda ner mallen på nytt, alternativt manuellt justera förändringarna. 

 

Beställningsprocess

Process regionala mallar


Beslut om regional mall är taget i regional processgrupp. Mallen har ett tydligt ägarskap med ansvarig person/funktion som ansvarar för att:

  • informera berörda mottagningar i god tid före införande. 
  • innehållet i mallen är aktuellt.
  • vid revidering beställa uppdateringar av mallen och informera berörda mottagningar.
  • informera regionalt ansvarig om förändrat ägarskap av mallen.

Beställningsrutin

Ansvarig för mallen skickar beställning till 1177etjanster@vgregion.se


Regionala mallar för ärendetyper

En ärendetyp är en tjänst som syns på mottagningens kontaktkort. De är uppbyggda som formulär och invånaren kan skicka in sitt meddelande till mottagningens inkorg på 1177.

  • Begär intyg
  • Egenremiss
  • Fråga om min remiss
  • Förnya recept
  • Hälsodeklaration graviditet
  • Kontakt för avboka eller omboka tid
  • Kontakt för bokning av tid
  • Skicka meddelande
  • Synpunkter och klagomål på vården

Här hittar du manual för hur du laddar ner och använder en regional mall för ärendetyp (länk till extern sida)


Regionala mallar för invånarärenden

Ett invånarärende är ett meddelande eller formulär som vården skickar till invånarens inkorg på 1177.

  • Remissbekräftelse (information)
  • Remissbekräftelse (fråga)

Här hittar du manual för hur du laddar ner och använder en regional mall för invånarärende (länk till extern sida)