Frågor och svar om digitala vårdmöten

Här finns vanliga frågor och svar om digitala vårdmöten i Vård och hälsa. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Har du problem med skärmdelning?

Funktionaliteten för att dela skärm i Vård och hälsa är tyvärr inte fullständig. Förbättringar vad det gäller detta ligger som en högt prioriterad förbättringsåtgärd.

Tills vidare finns det en del du kan göra för att undvika problem, i lathunden:

"Lathund - Vård och hälsa - Skärmdelning"

kan du läsa om hur du kan göra för att komma runt en del problem med att dela skärm med patienten så att upplevelsen blir så bra som möjligt. 

Hur fungerar det när patienter vill avboka digitala vårdmöten?

Patienter kan avboka sitt besök direkt i vård och hälsa. Systemet är inställt på att avbokning kan ske senast 24 timmar innan besöket. Om ni på er enhet önskar en annan inställning så går det att justera inställningarna för hur lång tid innan ett digitalt vårdmöte patienten kan avboka besöket.

Nuvarande tidsregler har vi satt generellt för patientens avbokning av digitalt vårdmöte via e-tjänsten:
• Vård och Hälsa: 24 timmar innan besök
• Närhälsan Online: En timme innan besök
• Ungdomsmottagningen Online: En timme innan besök

Vård och hälsa, Närhälsan Online och Ungdomsmottagningen Online kommer att kopplas ihop med Millennium. När det är klart kommer patienterna att kunna se sina inbokade digitala vårdmöten i 1177:s webbtidbok. Däremot kommer patienterna inte att kunna avboka dessa digitala vårdmöten via 1177:s webbtidbok utan det kommer de även fortsatt att behöva göra i Vård och hälsa, på Närhälsan Online eller Ungdomsmottagningen Online. För Millennium så kommer det att gälla att om patienten avbokar besöket senare är 24 timmar innan besöket kommer patienten att faktureras för besöket. 

Hur ser jag som vårdpersonal att patienten har avbokat sitt besök?

Gå till startsidan i Clinic och välj datum/datumintervall. En lista på alla enhetens besök visas, avbokade besök är överstrukna. Om du vill läsa mer så kan du se lathunden "hitta avbokade tider".

Jag kan inte boka ett videomöte det står att jag måste välja "ansvarig vårdpersonal"?

En ny funktion har lanserats i tjänsten, här måste du välja ansvarig vårdpersonal i mötet. Detta görs i steg två av bokningen under fliken "sjukvårdspersonal". Lathunden har justerats för att visa detta flöde, titta på den under fliken "boka ett digitalt besök". Du hittar den på sidan om digitala vårdmöten i vård och hälsa

Kan jag boka ett gruppmöte där flera patienter deltar?

Tyvärr går det inte att bjuda in flera patienter till ett möte så som tjänsten ser ut idag. För att ha möten med flera patienter samtidigt behöver du använda dig av säkert videomöte (Pexip) läs mer om detta här

Är det tvingande för patienten att fylla i formulär de fått inför ett vårdmöte och vad händer om patienten inte gjort det när mötet ska starta?

Om ett formulär bifogas till en bokning måste patienten ha fyllt i formuläret för att vårdmötet ska kunna tas emot och startas av vårdpersonal. Om formuläret skickas till patienten först under mötet, men inte fylls i av patienten, fortsätter mötet ändå.

Går det att visa film under ett pågående videomöte?

Nej det går inte att visa film under ett pågående möte. Film kan istället skickas via länk i chatten efter mötet, alternativt kan mötet avslutas en stund för att dela filmen i chatten att titta på filmen och sedan gå in igen.

Går det att chatta under pågående videomöte?

Det går inte att chatta under ett pågående videomöte. Om man behöver använda chatten under videomötet för att exempelvis dela material eller film behöver man tillfälligt stänga ner videomötet för att starta upp det igen när information delats i chatten. 

Kan man ha en egen bakgrundsbild, till exempel med VGR:s logotyp? 

Nej inte till en början. Funktionen kan komma under 2024.

Finns det risk att dubbelboka medarbetare i Vård och hälsa?

En varning i systemet kommer att notifiera dig som medarbetare om du är på väg att genomföra en dubbelbokning. Obs! Denna funktionalitet är ännu inte påslagen. 

Om en patient försöker kommunicera med en vårdenhet via en lösning som bygger på Visiba Care efter att verksamheten har gått över till Vård och hälsa, hur får patienten då information med hänvisning till Vård och hälsa?

Program patientportalen utreder hur patienterna ska informeras, men det är inte klart ännu.

Kan en medarbetare inom hälso- och sjukvård bjuda in enbart en annan medarbetare inom hälso- och sjukvård till ett digitalt vårdmöte?

Det finns en konsultationstjänst som möjliggör för medarbetare inom hälso- och sjukvård att konsultera varandra via digitala vårdmöten i Vård och hälsa, både inom samma vårdgivare och mellan olika vårdgivare. Konsultationstjänsten är knuten till en patient eller ett patientärende.

Hur kommer verksamheterna att ersättas för digitala vårdmöten?

Detta gäller:

Primärvård i vårdavtal vårdcentral
Ersättningen till primärvård som ingår i vårdavtal vårdcentral bygger huvudsakligen på kapitering som är ett fast belopp som vårdcentralen får per listad invånare. Ersättningen bygger alltså inte på ersättning per besök eller liknande. Vårdcentralerna kommer därför inte heller att få någon extra ersättning för att bedriva digitala vårdmöten. Finansiering av tillkommande kostnader sker genom att resurser frigörs i och med nya och effektivare arbetsformer. Drygt fem procent av all ersättning till vårdcentralerna, är prestationsrelaterad och denna mindre andel bedöms inte som ett hinder för att finansiera digitala vårdmöten via kapitering.

Sjukhus i egen regi
Tidigare utgjordes ersättningen till VGR:s sjukhus i egen regi av prestationsersättning, det vill säga ersättning per besök eller vårdtillfälle. I stället får sjukhusen nu under några år anslag som i stort sett saknar prestationsersättning. Därför kommer inte heller VGR:s sjukhus att få särskild ersättning för digitala vårdmöten. Finansiering av tillkommande kostnader sker genom att resurser frigörs i och med nya och effektivare arbetsformer.

Upphandlad specialiserad vård
Den upphandlade specialiserade vården ersätts per besök och här behövs en särskild prestationsbaserad ersättning för att Lundby Närsjukhus och Närsjukhusen i FyrBoDal (Lysekil, Bäckefors och Strömstad) ska få ersättning för digitala vårdmöten.

Två liggande mobiltelefoner.

Gemensamma frågor och svar om Vård och hälsa

Många frågor och svar är gemensamma för flera av e-tjänsterna i Vård och hälsa. Frågorna är indelade bland annat i kategorierna funktioner/systemet Vård och hälsa, information/kommunikation, införande, IT/teknik, support, utbildning och övrigt.