Min vårdplan cancer

Min vårdplan cancer är ett digitalt stöd (stödprogram) i e-tjänsten Stöd och behandling, 1177.  Min vårdplan är framtagen nationellt för flera cancerdiagnoser och används av olika mottagningar i VGR.

Min vårdplan finns tillgänglig både i pappersform (cancercentrum.se) och digitalt i Stöd och behandling. 

RCC Väst ansvarar för utbildning och stöd kring rutiner och arbetssätt. Regionala förvaltningen för Stöd och behandling, via kontaktpersoner på respektive förvaltning, ansvarar för att ge enheter tillgång till att arbeta i Min vårdplan via Stöd och behandling.

Om programmet

Om Min vårdplan

Läs mer om Min vårdplan på regionala cancercentrums hemsida

Testa programmet

Min vårdplan finns att starta i utbildningsmiljön (inom VGR). 

Lathund - testa program i Stöd och behandling

Observera! För att få tillgång till utbildningsmiljön (designverktyget) maila ditt HSAID till rccvast.minvardplan@vgregion.se
(ej till kontaktpersonen som lathunden ovan beskriver).


Så arbetar du med programmet

Användarstöd

I dokumenten Lathund för behandlare och Stöd för arbetssätt hittar du information om hur du arbetar med Min vårdplan. Det finns exempelvis information om hur du delar ut programmet till patienter, hur överlämningar mellan enheter går till etc.

Lathunden ska vara uppdaterad av enheten under införandeprocessen och ligger på en gemensam yta.

Stöd för arbetssätt vid införande av nationell Min vårdplan via 1177 hittar du här.

Utbildning

Alla som ska arbeta med Min vårdplan i Stöd och behandling ska gå utbildningen i "Stöd och behandling via 1177" samt "Min vårdplan i Stöd och behandling". Båda finns i Lärportalen. 

Support

För frågor kring Min vårdplan, kontakta RCC väst införandestödjare via: rccvast.minvardplan@vgregion.se

För frågor kring Stöd och behandling, maila funktionsbrevlådan:
sob@vgregion.se

Manualer, lathundar m.m. för Stöd och behandling hittar du på supportsidan:
Support för stöd och behandling

 

Tips!
Här hittar du genvägar till delar i Stöd- och behandlingsförvaltningens utbildning: 

 


Information till patienter

Informationsmaterial 

Broschyr att dela ut till patienter:


Aktuella vårdplaner (program)

  • Min vårdplan akut lymfatisk leukemi (barn)
  • Min vårdplan bröstcancer
  • Min vårdplan huvud- och halscancer
  • Min vårdplan livmoderhals- och vaginalcancer
  • Min vårdplan lungcancer
  • Min vårdplan myelom 
  • Min vårdplan peniscancer
  • Min vårdplan prostatacancer
  • Min vårdplan skelett- och mjukdelssarkom 
  • Min vårdplan tjock och ändtarmscancer
  • Min vårdplan tumörer i centrala nervsystemet
  • Min vårdplan urinblåsecancer
  • Min vårdplan utredning av misstänkt cancer
  • Min vårdplan äggstockscancer
  • Min vårdplan tumör i hjärna eller ryggmärg Sahlgrenska

Så börjar enheten med Min vårdplan

Intresserad av att börja använda programmet Min vårdplan på din enhet? 

Följ stegen nedan för att komma i gång med att använda Min vårdplan:

1. Beslut om uppstart:

  • Verksamhets- och enhetschef beslutar att Min vårdplan ska införas vid enheten.
  • Enhetschef utser "Min vårdplan-ansvarig" på enheten som har huvudansvar för införandet. "Min vårdplan-ansvarig" ansvarar för att nedanstående punkter genomförs.
  • Enhetschef utser 2 personer som ska vara behörighetsadministratörer på enheten. De ska så småningom dela ut behörigheter till de medarbetare som ska arbeta med Min vårdplan i Stöd och behandling. 

2. Utbildning av personal:

  • De medarbetare som ska arbeta med Min vårdplan behöver läsa patientinformationen för den aktuella diagnosen inför uppstart Nationell Min vårdplan - RCC (cancercentrum.se), välj aktuell diagnos.
  • Inför att medarbetarna ska genomgå den digitala utbildningen om Min vårdplan skickar Min vårdplan-ansvarig mejl till införandestöd för Min vårdplan på RCC väst (rccvast.minvardplan@vgregion.se) med följande uppgifter:
    - Namn och HSAID på Min vårdplan-ansvarig på enheten.
    - Namn och HSAID på de personer som ska genomgå utbildning.
    - Namn på den Min vårdplan som enheten ska börja använda (vilken/vilka diagnoser).
    Dessa personer får därefter behörighet till utbildningsmiljön (designverktyget), där testversion av Min vårdplan finns.
  • De medarbetare som ska använda Min vårdplan genomför den digitala utbildningen ”Min vårdplan” som ligger i Lärportalen.

 


3. Rutiner och arbetssätt

  • Beslut om rutiner och arbetssätt kring Min vårdplan behöver fattas på enheten och dokumenteras genom att uppdatera de gula fälten i ”Lathund för behandlare” (eller Lathund för behandlare (barn)) Detta görs till exempel vid ett APT eller annat gemensamt möte. Som hjälp finns även dokumentet Stöd för arbetssätt.
  • Dokumentet Lathund för behandlare motsvarar en riskanalys och behöver uppdateras innan ni kan börja arbeta med Min vårdplan i Stöd och behandling. Dokumentet är tänkt att uppdateras allteftersom enhetens rutiner och arbetssätt ändras och kan förslagsvis ligga på enhetens gemensamma SOFIA/Sharepoint så alla medarbetare kan komma åt det.

4. Utdelning av program samt behörigheter:

  • För att enheten ska få tillgång till Min vårdplan för aktuell diagnos i Stöd och behandling skickar Min vårdplan-ansvarig ett mejl till förvaltningens kontaktperson för Stöd och behandling (se kontaktpersoner här) med följande information:
    - Namn och HSAID för enheten
    - Namn och HSAID för de två medarbetare som ska vara behörighetsadministratörer
    - Vilken Min vårdplan som ska användas på enheten (dvs för vilken/vilka diagnoser)
    - Namn på den chef som beslutat att Min vårdplan ska användas på enheten
    - Bekräftar att "Min lathund" är uppdaterad. 
  • Behörighetsadministratörerna tilldelar medarbetarna roller, se manual. Rollerna behandlare, invånaradmin, dataadmin rekommenderas för att kunna arbeta fullt ut med Min vårdplan i Stöd och behandling.
    Varje medarbetare som ska få behörighet i Stöd och behandling behöver ha ett medarbetaruppdrag på sin enhet. Medarbetaruppdraget ska vara av typen Vård och behandling (VoB) Sammanhållen journalföring (SJF). Medarbetaruppdrag beställs av verksamhetschef eller av person som fått denna uppgift på delegation av verksamhetschef. För personal anställd i region beställs medarbetaruppdrag via webbapplikationen för behörighetsbeställning, http://beh.vgregion.se/ eller via Jag vill beställa (välj "Beställ behörighet") på Insidan.
  • När enheten har fått aktuell Min vårdplan tilldelad och behörighetsadministratör på enheten tilldelat rätt behörigheter till personalen så är ni redo att starta Min vårdplan för era patienter.

    Tänk på att uppdatera ”Min profil” i Stöd och behandling. Där fyller du i din epostadress och kryssar i ”Ta emot notiser via email”, så att du får notifieringar när patienter t ex skickat meddelande eller fyllt i formulär.

    Direktlänk till inloggssidan: Stöd och behandling (1177.se)
    Tips! Spara länken som favorit på datorn så du lätt når inloggssidan.