Skyltning självincheckning
Skyltning om självincheckning är en del av skyltresan från hemmet till ett besök inom hälso- och sjukvården. Därför är skyltning och tillgänglig placering av kiosker för självincheckning en del av skyltmanualen.
Under våren 2026 byter VGR systemstöd för att hantera patientflöden. Det ersätter nuvarande system för självincheckning och kölappar, och kommer att erbjuda fler funktioner för självincheckning, självguidning och realtidsplanering. Beställning och byte av kiosker och obligatoriska skyltar för självincheckning hanteras centralt genom projektet regional patientflödeshantering.
Skyltar ersätter tidigare material
Tidigare kommunikationsmaterial med löst stående roll ups, golvstående skylt, trottoarpratare, affischer och flyers byts i samband med systembytet ut till permanent skyltning. Aktuella skyltar och material presenteras nedan.
Verksamheter förväntas beställa aktuellt material som presenteras nedan samt rensa ut och sluta använda tidigare framtaget material. Syftet är att patienter och närstående ska få aktuell, tydlig och enhetlig information om självincheckning. Egentillverkade skyltar och tejpade papperslappar är inte tillåtna.
Golvstående skylthållare avvecklas
Användning av golvstående skylthållare rekommenderas inte. De kan dels utgöra en risk då de kan lyftas och kastas, och de kan även försvåra tillgänglighet, städning och underhåll i lokalerna. Som alternativ finns skylt monterad på eller ovanför kiosk för självincheckning samt skyltar för incheckning med mobil antingen monterad i vit paperflex eller i digitalt format för skärm.
Tidsbegränsade skyltar för pilotverksamheter
Piloter startar upp i tre omgångar hos några utvalda verksamheter fr o m vecka 46, 2025. Där används tillfälliga skyltar och tillfälliga webbadresser. Alla skyltar för pilotverksamheter beställs samordnat inom projektet. För övriga verksamheter byts skyltning i samband med breddinförandet v.11, 2026.
Beställning och råd kring skyltning via weblord
Obligatoriska skyltar bekostas och beställs samordnat inom projektet inför piloter och breddinförande.
Kompletterande skyltar för självincheckning beställs av VGR:s skyltverksamhet via weblord och hanteras som övriga skyltbeställningar.
Skicka beställning via weblord senast 15 december 2025, det underlättar planering av leverans och montering inför systembytet. Använd de benämningar för respektive skylt som anges nedan. Ange "Skyltning självincheckning" som beskrivning av ärendet.
Gör gärna en samlad beställning, om det är möjligt, per sjukhus eller förvaltning. För att det ska bli enklare att göra en beställning kan du använda excel-filen nedan som mall för ditt beställningsunderlag. Den kan användas oavsett om du gör beställning för en verksamhet eller flera. I dokumentet finns alla skyltar inlagda och instruktioner för hur beställningen görs i weblord. Excel-filen kan bifogas till ärendet i weblord.
Mall för beställningsunderlag skyltar självincheckning
Skyltverksamheten kan ge råd om lämplig skyltning på en specifik plats. Bifoga foto på platsen, information om hur ni tänkt skylta och eventuella frågor i ärendet. Skicka förfrågan och beställning via weblord. Ärenden hanteras i turordning. Ingenting tillverkas utan att beställaren har godkänt skyltunderlag.
Godkänt skyltprogram skickas till avtalad leverantör för tillverkning och montering och bekostas av respektive verksamhet.
Tänk på att val av skyltning utgår från besökarnas behov och varje plats speciella förutsättningar. Läs även övergripande riktlinjer under Skyltar.
Kontakta VGR:s skyltverksamhet
Frågor kopplade till beställning skickas i första hand direkt i weblord.
För frågor om weblord, kontakta kundtjänst Västfastigheter, tel. 010-4413500.
Övriga frågor om skyltar kan skickas till: vastfastigheter.driftoservice.skyltenheten@vgregion.se
Ytterliggare information om projektets olika etapper, tidsplan och kontaktuppgifter finns på projektets interna webbsida: Regional patientflödeshanterin (endast tillgängligt för medarbetare inom VGR).